Escaperoom Introductie en spelregels
Het is vakantie! Voor de thuisblijvers (of mensen zonder vakantie) heb ik deze week toch een digitaal uitje: De escaperoom. Dagelijks plaats ik een puzzel die jou dichter bij de uitgang kan brengen. Om te kunnen ontsnappen heb je een vier-cijferige code nodig. Soms is er één puzzel die je een stukje van de code geeft, soms ben je een paar dagen bezig voor je er weer een cijfer bij hebt. Wie het snelst uit mijn escaperoom kan ontsnappen, wint!
Het verhaal
Je hebt de hele middag in de bibliotheek zitten lezen. Het boek was zo spannend, dat je je helemaal in de wereld van het verhaal verloor! Op de echte wereld heb je even niet zo goed gelet. Totdat het licht ineens uitgaat en je de deur dicht hoort klikken. Je hoort het geluid van een sleutel die één, twee keer ronddraait. Je weet de weg, dus snel haast je je in het donker naar de deur. Je roept nog, maar de bibliothecaresse is al weg. Daar sta je dan. Alhoewel het de droom van elke boekenliefhebber lijkt om opgesloten te zitten in de bibliotheek, merk je al snel dat de realiteit tegenvalt. Je hebt honger en dorst, maar natuurlijk is er in de bibliotheek nog geen koekkruimel te vinden. Je wilt weg, maar hoe? Dat je het gewone slot met je haarspeld open krijgt, geloof je nog wel, maar hoe zit dat met het cijferslot? Kun jij de code ontcijferen en de bibliotheek uitkomen?
De planning
zaterdag 23 februari: puzzel 1
zondag 24 februari: puzzel 2
maandag 25 februari: puzzel 3 - cijfer 1 van de code (mailmoment)
dinsdag 26 februari: puzzel 4
woensdag 27 februari: puzzel 5 - cijfer 2 van de code (mailmoment)
donderdag 28 februari: puzzel 6 - cijfer 3 van de code (mailmoment)
vrijdag 1 maart: puzzel 7
zaterdag 2 maart: puzzel 8 - cijfer 4 van de code (mailmoment)
zondag 3 maart: oplossingen en uitslag
Spelregels
Elke dag verschijnt er een puzzel. Onderaan elke puzzel is er ruimte voor discussie.
- je mag overleggen, vragen stellen, hints geven
- geef echter nooit het antwoord onderaan de puzzel!
Puzzel 3, 5, 6 en 8 leveren een stukje van de code op en na deze puzzel volgt dan ook een mailmoment. Het antwoord mail je naar drieboeken@gmail.com
- de eerste persoon die het juiste antwoord instuurt krijgt 10 punten, de tweede 9 punten, de derde 8 punten, enzovoorts.
- er zijn dus vier kansen om een zo hoog mogelijke score binnen te slepen.
- mocht je dus later instappen is dat geen probleem, ook als je een puzzel gemist hebt kun je nog steeds meedoen.
- wie alle vier de cijfers van de code goed heeft, krijgt na de laatste puzzel nog eens 10 bonuspunten.
Degene die na deze vier mailmomenten de hoogste score heeft wint! Daar is natuurlijk ook een prijsje aan verbonden:
Scorebord
1. Tau (48 punten)
2. Katrijn (46 punten)
3. Marieke (39 punten)
4. Ine (23 punten)
5. Francisca (13 punten)
6. Veroni (12 punten)