Wat is buzzen?
Wie Hebban regelmatig bezoekt, is er al over gestruikeld: Buzzboeken. Een Buzzboek is een nieuwe titel die een uitgever graag luidruchtig aan wil kondigen. Het is een uitstekende manier om het publiek kennis te laten maken met een nieuwe auteur en een idee te krijgen hoe het boek ontvangen zal worden. Buzzen is in het kort: vier berichten plaatsen op social media over het buzzboek. Van een Buzzboek worden 50 tot 100 exemplaren verdeeld onder gemotiveerde lezers, die beloven te voldoen aan de volgende voorwaarden:
Buzzvoorwaarden
- We verwachten dat je de ontvangst van het boek meldt op social media met gebruik van de hashtag #hebbanbuzz. Soms melden lezers de ontvangst met een selfie of een foto van het boek en dat is niet verplicht, maar wel erg leuk!
- We verwachten dat je minimaal twee leesupdates deelt op social media met gebruik van de hashtag #hebbanbuzz
- We verwachten dat je een recensie (minimaal 150 woorden) van het boek schrijft op Hebban en die deelt op social media met gebruik van de hashtag #hebbanbuzz
Talentvolle buzzers worden beloond
Meer buzzen mag natuurlijk zeker. Hoe meer je buzzt, hoe meer je opvalt als talentvolle Buzzer. En dat kan handig zijn in de toekomst. We eisen niet van je dat je positief buzzt over het boek als het boek je niet bevalt, maar we verwachten wel respect naar de uitgever en auteur en een onderbouwde argumentatie. Om uitgever, auteur, lezer en Hebban allemaal zo blij mogelijk te maken, is het dan ook heel erg aan te raden om de voorpublicatie die we meestal bij een Buzz-inschrijving beschikbaar stellen, te lezen, zodat je weet of het wel een beetje jouw genre en smaak is. Als je nooit Russische poëzie leest en je wordt niet warm of koud van de sneak preview, dan is het wellicht verstandig om zo'n Buzztitel links te laten liggen. Tip: gebruik eigen woorden om je social berichten te plaatsen en geen standaardberichtjes.
Wat moet ik zeggen?
Ja, dat kan best lastig zijn om te bedenken, zeker in twitterberichtjes waar je maar 140 karakters hebt. In de eerste buzz, het ontvangstbericht, kun je bijvoorbeeld iets zeggen over wat je verwacht van het boek. In de leesupdates, de 2e en 3e buzz, kun je laten weten of je het al spannend vindt of goed geschreven. En in je 4e en laatste buzz plaats je sowieso de link naar je recensie op Hebban en misschien een zinnetje uit je recensie. Twee dingen zijn heel belangrijk over de inhoud van je buzzberichten:
- Gebruik altijd eigen woorden
- Je mag/moet eerlijk zeggen wat je van het boek vindt, wij sturen inhoudelijk niet
Social media 101
Ben je niet zo handig met social media, maar wil je toch heel graag meedoen, dan volgt hier wat uitleg:
- Een hashtag is een woord dat alle berichten op bijvoorbeeld Facebook of Twitter met diezelfde hashtag verzamelt. Er staat altijd een #-teken voor. Als je zoekt op #hebbanbuzz, dan vind je al heel veel Buzz en zie je direct hoe het moet.
- Je hoeft geen tien social media-accounts te hebben om mee te mogen doen aan een Buzz. Eén account is voldoende.
- Tag de uitgever, de auteur en/of Hebban, dan maak je meer kans om gedeeld te worden.
- Zorg dat je Twitteraccount niet op privé staat, want dan zien we je Buzzberichten niet. Idem met Instagram.
- Je Facebookberichten kun je per bericht op openbaar (het wereldbolletje) zetten.
- Plaats je je buzz in een gesloten Facebookgroep, dan is je bericht voor de buitenwereld onzichtbaar (en dus ook voor ons)
Wat is géén buzzen?
- Een reactie plaatsen op Hebban is géén #hebbanbuzz
- Reacties en deelname aan de vrijwillige leesclubdiscussie op deze Spot is géén buzz
- Een reactie ónder andermans facebookbericht, tik echt zelf even een bericht op je eigen tijdlijn.
- Een standaard geautomatiseerd social media-bericht van Hebban is géén buzz. Schrijf in eigen woorden je vier social media-berichten.
- Je eigen site/blog of andere boekensites zijn geen social media.
- Met Snapchat kun je niet buzzen.
De Buzzdiscussie = optioneel
Er is een optionele eigen (leesclub)page voor elk buzzboek. Het is niet verplicht om aan de discussie mee te doen, maar wel erg leuk!