×

Hoe Ongenadig zijn de Buzz deelnemers in hun oordeel?

op 09 maart 2020 door

Op 21 januari kwamen de eerste enthousiaste berichten van de 75 Buzzers die mochten deelnemen met het nieuwste boek van Karin Hazendonk, Ongenadig. Een grote groep lezers meldde zich ook in de leesclub en boog zich over de vragen om met elkaar over het boek te discussiëren. Auteur Karin Hazendonk was met grote regelmaat in het café te vinden, wat door iedereen erg gewaardeerd werd.

**Quote Violette; De opbouw van het boek vond ik heel prettig, het begint rustig over het leven van Anouk en Sven, maar al snel heb je door dat er dingen toch niet helemaal normaal gaan.**

Als een van de eerste zaken stond de cover ter discussie. Stefanie vond de cover mooi maar ook creepy en De_Stefs vult aan dat vooral de plaats waar de strop overgaat in iets anders haar intrigeert. Voor JaJansen moet de cover wel matchen met het verhaal en Ibolya de Moor omschrijft het als een belofte die het verhaal inhoudt. En nadat we stilstonden bij start van het boek ging de discussie over de schrijfstijl van Hazendonk. Voor Denise Depoorter was de vlotte vertellende schrijfstijl het opvallendste. MaschaO vond de verschillende invalshoeken en korte hoofdstukken opvallend en Ger van der Pluijm noemt het eenvoudige taalgebruik wat leest als een trein. Een mooie observatie van Carin was het gebruik van het woord “meisjes” door de verschillende personen waardoor hetzelfde woord een duidelijke andere lading krijgt.

**Quote Mloez: Personages worden niet heel goed uitgewerkt waardoor deze een beetje aan de oppervlakte blijven liggen. Desondanks is het een boek waar ik echt van heb genoten en moeilijk weg kon leggen**

Om erachter te komen hoe Anouk en Sven door de lezers gezien werden, werd de Buzzers gevraagd om hen te omschrijven in 3 woorden. Sven wordt omschreven met woorden als onbetrouwbaar, kil en een psychopaat maar ook charmant. Anouk wordt vooral gezien als naïef en onzeker maar ook wel als een vechter. Daarnaast stonden de favoriete personages ter discussie. Voor Laura19907 was dat Miranda, omdat ze zo knokt voor haar zusje en dat zijn meerdere lezers met haar eens. Voor Atse was Sven het beste uitgewerkt, ook al kan hij niet zeggen dat het nu zijn favoriete personage is. Ook Annick Morel had geen favoriet personage want zowel Sven, Anouk als Miranda konden haar wel bekoren.

**Quote Atse; Is het boek een aanrader? Dat is het zeker. Hou je van thrillers met een psychopaat en gruwelijke details dan zal dit boek je zeker niet teleurstellen en dan zal je ongenadig in het verhaal gezogen worden. Hou je hier niet van dan is mijn advies om het boek niet aan te raken**

Een ander onderdeel dat binnen de leesclub niet onbesproken kon blijven is natuurlijk het plot. Hier zijn in de leesclub de meningen erg verdeeld. Voor Paul Heijnen is het feit dat Anouk het haar overkomene weer kwijt kan in haar nieuwe beroep een pluspunt, maar had hij wel wat meer willen lezen hierover. Voor Marina De Wit is het verhaal nog niet te einde als ze de laatste pagina dichtslaat, wat haar betreft mag Karin Hazendonk wel een vervolg schrijven. Karin Marcellina was juist verrast door de plot en had nog dingen verwacht die niet gebeurde. Waar de meeste lezers de spanning in het eerste deel vonden zitten, geeft Jeanet juist aan dat het voor het tweede gedeelte spannender is.

**Quote Denise Depoorter; Ongenadig’ is een mooi afgerond en vlot te lezen verhaal dat verscheidene aspecten van een moordenaar, zijn lugubere gedachtegang en de gevolgen van zijn daden belicht. Het boek laat je met gemengde gevoelens achter**

In plaats van stil te staan bij de spanning deelden lezers in het spanningstopic allemaal het moment dat voor hen het spannendste was en daarin was wederom te zien dat veel lezers ook veel verschillende meningen geeft. Om spoilers in dit eindverslag te komen slechts een linkje (https://www.hebban.nl/spot/buzz-ongenadig/nieuws/vraag-7-spanning) waarbij iedereen zelf kan bepalen of dit iets is wat je wil lezen. Guido Goedgezelschap vertelt dat hij de reacties van o.a. Anouk wel wat geloofwaardig vind, maar dat de auteur er wel in geslaagd is hem enkele malen te verrassen. En ook Evelien Walravens heeft haar twijfels bij de blijvende naiviteit van Anouk, maar vind dat het de geloofwaardigheid ten goede komt dat het boek niet stopt bij een arrestatie. Voor De_Stefs zijn de personages dan weer wel geloofwaardig en ook Annemiek Kies-Klijnstra sluit zich hier bij aan, voor haar kunnen de personages zo van straat af geplukt zijn.

**Qoute Rita Leyman; De spanning wordt heel goed opgebouwd dankzij de kleine hoofdstukken en het wisselend vertelperspectief. De titel van elk hoofdstuk bestaat uit de naam van de verteller. Dit leest ook heel gemakkelijk, je weet onmiddellijk wie aan het woord is. **

De Buzz leesclub sloten we af met een ouderwetse beoordeling op de punten personages, leesplezier, spanning en plot en het totale oordeel. En hoewel de meningen over de verschillende punten wel echt uiteenliepen kreeg Hazendonk voor haar boek toch overwegend voldoendes tot ruime voldoendes van de  15 buzzers die ook deze laatste vraag beantwoorden. Op 15 februari ging het recensietreintje van Ongenadig rijden en stroomden de recensies binnen. Beoordelingen van 2, 3, 4 of zelfs 5 sterren verschenen achter elkaar op de homepage van Hebban.nl. Met 73 recensies kan er een mooi gemiddelde berekend worden, Ongenadig kreeg van de Buzzers 3,45 sterren toebedeeld. En hiermee wordt zowel de Buzz als de leesclub dan ook afgesloten.

Reacties op: Hoe Ongenadig zijn de Buzz deelnemers in hun oordeel?