×

Kookboekrecensie: Originele Tosti's en Croques

op 08 november 2022 door

Nadat ik vorig jaar het kookboek ‘De authentieke Zuid-Afrikaanse keuken’ van Centrale Uitgeverij Deltas had gekregen heb ik mezelf op hun mailinglijst laten zetten. Maandelijks sturen ze een nieuwsbrief uit met hun aanbod van te verschijnen boeken. Meestal staat er ook wel een kookboek tussen, maar niet elke keer is het een boek wat mij aanspreekt en waarmee ik mijn proefkonijnen blij mee maak.

In de nieuwsbrief van oktober daarentegen stonden twee boeken die mijn interesse hadden, dit boek, en een boek over de Aziatische keuken. Ik vroeg ze beiden aan en vlak voordat ik een klein weekje weg zou gaan met mijn dochter kreeg ik beide boeken thuisgestuurd. Het weekend voor vertrek aten we dus beide dagen tosti’s, en voor het weekend na ons reisje zocht ik alvast recepten uit het Aziatische kookboek uit.3f75e985e50a0ebf961f8469c26cb553.jpg

Bastien Petit, een jonge blogger, deelt zijn leven tussen Parijs en de Perche, gepassioneerd door koken, proeft zonder mate, nooit tevreden met gebak en groenten, en croques die ‘zijn oude jeugdvrienden’ zijn. Via zijn blog, B'Cook, wil hij zijn visie op de culinaire wereld delen, je vindt er recepten, uitwisselingen, lezingen, adressen, producten, favorieten en crushes. Op sociale netwerken deelt hij regelmatig zijn herinneringen aan reizen en lekkernijen.3f75e985e50a0ebf961f8469c26cb553.jpg

Snel, gemakkelijk en altijd lekker … geen wonder dat tosti's en croques zo geliefd zijn bij jong en oud. Maar het hoeft natuurlijk niet altijd croque monsieur of tosti ham-kaas te zijn. In dit boek vind je een heleboel originele tostirecepten om van te watertanden. Wat dacht je van een zuiderse croque met geitenkaas, basilicum en pijnboompitten? Een lentefrisse tosti met gerookte zalm, asperges en ricotta? Of een heerlijke veggietosti met auberginekaviaar, feta en rucola? Maak je keuze en ontdek de veelzijdigheid van tosti’s en croques.3f75e985e50a0ebf961f8469c26cb553.jpg

Mijn kookervaring

In het weekend willen wij graag in plaats van een hard of zacht broodje een tosti eten. We komen wel verder dan de geijkte ham-kas tosti, want variëren ook wel met salami, chorizo of spek, en gebruiken regelmatig puntjes in plaats van tostibrood. Maar nog meer variatie daar staan wij wel voor open.

Toen het boek op de mat viel liet ik mijn proefkonijnen dan ook de te testen tosti’s uitkiezen, zo hebben zij nog enige invloed zeg maar. Als eerste maakte ik de ‘viva Italia’, een tosti met tomaat, mozzarella en pesto. Als brood staat hier aangegeven boerenbrood en ik kocht bij onze Vomar brood wat daar afgebakken wordt en je dan zelf kan snijden, dun, normaal of dik. Ik koos voor normaal gesneden. Ik maak graag zelf verse pesto maar in dit geval kocht ik een bakje verse pesto van La Place, ook de buffelmozzarellla kocht ik van La Place bij Jumbo.

Deze tosti viel meer dan goed in de smaak, met de hoeveelheid uit het recept kom ik 6 tosti’s maken, het brood is niet al te groot en er pasten ook mooi drie naast elkaar op mijn contactgrill.

De 2e tosti die ik maakte was ‘mijn allereerste’. Hiervoor had ik 400 gram zure room en 400 gram geraspte comté nodig. Die comté is een prijzig, maar wel lekker, kaasje dus dit moest wel lekker zijn dacht ik. Toen ik voor dit gerecht de zure room kocht stond ik nog te twijfelen, zou ik niet beter crème fraîche kopen? Het moest per slot van rekening in de oven en dat doe je toch niet met zure room? Tja had ik dus maar die crème fraîche gekocht…. Vertaal zelf maar eens crème aigre en crème fraîche uit het Frans (via google translate) beiden zijn dan zure room, terwijl er tussen beide roomsoorten een groot verschil zit. Gelukkig moest niet alle geraspte comté door de room dus kon ik met het restant nog een tweede tosti maken die niet besmeerd was met de comté-room en die bij mijn proefkonijnen veel beter in de smaak viel. Ik wil deze tosti nog eens opnieuw maken maar dan dus met crème fraîche, want op de foto uit het boek ziet het er heerlijk uit, dat was ook de reden dat mijn puber deze tosti had uitgekozen. De foto uit het boek is de meest rechter foto.

De 3e tosti die ik maakte was een ‘croque-madam’, een ham-kaas tosti met een gebakken ei. In dit geval moest er weer room met kaas gemaakt worden, nu stond er wel crème fraîche en de kaas was gruyère. Net zoals in de room bij de 2e tosti moest ook in deze room gerookt paprikapoeder gebruikt worden, bij de vorige room vonden we dat al erg overheersend dus nu halveerde ik de hoeveelheid gerookt paprikapoeder maar vast van tevoren, achteraf besloten we dat het nog wel minder had kunnen zijn. Ik had lekkere verse scharreleitjes van de kinderboerderij voor erop dus dit was een tosti die zeker in de herhaling mag.

De 4e tosti was ‘Spaans-Italiaans’ een tosti met chorizo en mozzarella, twee ingrediënten die we lekker vinden dus een tosti met deze combinatie klonk ons dan ook erg lekker in de oren. Over de mozzarella strooi je nog wat za’atar, een kruidenmengsel uit de Midden-Oosterse keuken waardoor het nog lekkerder wordt. Ook deze tosti mag blijven.

250ca7a068e7e50ca550ead95bc1331a.jpgEr staan nog genoeg recepten in die ons aantrekken, de recepten staan deels ingedeeld op seizoen, dus binnenkort wil ik de tosti met zuurkool eens maken maar ook de perelaar, een tosti met peer en blauwe kaas, klinkt ons erg lekker in de oren.

Boekdetails:

• Originele Tosti's en Croques
  • ISBN 9789044763171