Meet & Greet Diney Costeloe
Ik zag de oproep van Bookspot op Facebook voor een meet & greet met Diney Costeloe. Nog voordat ik had gekeken op wat voor dag het eigenlijk viel had ik Bookspot al een e-mail gestuurd. Wetende dat de kans bij zoiets erg klein is durfde ik de gok wel te nemen.
Groot was mijn verrassing dan ook toen ik een kleine week later een e-mail van Bookspot kreeg dat ik uitgekozen was om erbij te zijn. Ik nam de middag vrij, werkte de ochtend thuis en stapte om iets over twaalf op de fiets om de bus naar Breukelen te pakken. Deze bus rijdt door Mijdrecht, Wilnis, Vinkeveen om dan de snelweg op te gaan en te stoppen op Breukelen station, een ritje van zo’n kleine 40 minuten waarin ik dus nog even flink kon lezen. In Breukelen nam ik de trein naar Utrecht CS alwaar ik vanaf platform C bus 12 naar Galgenwaard moest nemen. De borden voor Platform C en D liep ik straal voorbij en voordat ik het wist stond ik bij platform G. Na even zoeken vond ik gelukkig platform C en bus 12 rijdt af en aan dus echt wachten hoefde ik niet. Aangekomen bij het stadion was het nog maar een klein loopje naar de toren waarin Uitgeverij De Fontein zich bevindt.
Ik was ruim op tijd, melde me bij de balie in de hal en ging in de lobby in mijn boek, The throwaway children, zitten lezen. Na een minuut of tien kwam een dame mij ophalen, ze zei vrolijk lachend dat het wel duidelijk was voor wat ik kwam en op dat moment was ook net een twede gelukkige persoon voor de meet & greet aangekomen dus met z’n drieën gingen wij in de lift naar de juiste etage.
Daar mochten we plaatsnemen in een soort entree, er werd gezegd dat ze nog even bezig waren om alles klaar te zetten. We kregen alvast een kopje thee en raakten natuurlijk aan de praat over boeken. Deze dame bleek door Bookspot benaderd te zijn om hierbij aanwezig te zijn omdat ze al eens bij een meet & greet event van hen bij deze uitgeverij was geweest. Ze vertelde me dat ze dus ook nog niets van deze auteur gelezen had, maar wel snel een dwarsligger had gekocht en daarin begonnen was en het tot nu toe erg mooi vond. Na een minuut of wat voegde een derde persoon zich bij ons en zij vertelde dat ze voor Chicklit schreef en nog niets had gelezen van Diney.
Inmiddels was het al ruim na 14:30 en vroeg ik me af wanneer het zou gaan beginnen en of er niet nog meer mensen zouden komen. De dame van de uitgeverij kwam ons halen en zei dat er wellicht nog iemand onderweg was maar dat er ook een aantal hadden afgezegd vanwege ziekte.
Nu was de zaal waarin we zaten toch wel goed gevuld, diverse redacteuren/assistentes of wat het ook allemaal waren zaten er gezellig bij, twee dames van Bookspot, de acquirerend redacteur van De Fontein, Diney en wij drieën dus. We gingen allemaal aan de grote tafel zitten en stelden ons allemaal even kort voor. Diney vertelde net over het binnenkort in Nederland te verschijnen boek toen er een klop op de deur was en de verlate persoon binnenkwam. Die bleek ik van eerdere Hebban events te kennen dus ik glimlachte haar even vriendelijk toe. Ook zij mocht zich nog even voorstellen en Diney nam het gesprek weer op.
Het gesprek kabbelde gezellig voort, er werden wat vragen gesteld welke boeken ze zelf nou het mooiste vond en of ze invloed had op de voorkanten. Twee voorkanten van de Nederlandse boeken zijn hetzelfde als die van de Engelse, maar de andere twee dus helemaal niet. Ze gaf aan dat ze zelf de boeken ‘The throwaway children’ (De verloren kinderen) en ‘The girl with no name’ (Het meisje zonder naam) toch wel bij haar favorieten hoorden.
Ze vertelde kort over het binnenkort in Nederland te verschijnen vierde boek van haar, ‘De verloren vader’ (The lost soldier, eerder verschenen onder de titel The Ashgrove) en dat boek blijkt dus een van haar eerste boeken bij haar huidige uitgeverij Head of Zeus te zijn. De voorkanten zijn ook totaal verschillend, net zoals de voorkanten van ‘The runaway family’ en haar Nederlandse versie ‘Familie op de vlucht’.
Nadat ik destijds het boek ‘Het meisje zonder naam’ had gelezen als buzzboek en daar helemaal enthousiast over was, lees mijn recensie maar, was ik op zoek gegaan naar andere boeken van Diney. Toen kwam ik er dus achter dat er een vervolg op dit boek was maar dat het enkel in het Engels beschikbaar was, aangezien dat voor mij totaal geen probleem is kocht ik dat boek en genoot ik van de originele versie. Het gesproken Engels met af en toe heerlijk weg geknauwde letters zoals an’ als men and bedoeld en ook gewoon echt plat Engels. De acquirerend redacteur gaf aan dat ze dat inderdaad niet hadden kunnen vertalen en dus voor gewoon Nederlands waren gegaan. In elk geval is het voor mij reden om de voorkeur te hebben de boeken van Diney in het Engels te lezen.
Het liep tegen 15:30 en inmiddels lagen mijn drie boeken op tafel en werd er een groepsfoto gemaakt. Ik vroeg aan een van de assistentes of ze met mijn telefoon wat foto’s wilde maken en dat deed ze heel lief. Daarna liet ik mijn boeken signeren en namen we allemaal nog even plaats. We kregen een goodiebag met daarin wat flyers van Bookspot, een fijne gele dopper en de belofte dat we het nieuwste Nederlandse boek wat in december uitkomt toegestuurd krijgen. Diney vroeg mij wat er in de goodiebag zat en toen bedacht ik me ineens dat ik voor haar nog een aardigheidje had meegenomen, een chocoladeletter D, dus terwijl ik die pakte antwoorde ik haar dat er wat leaflets en de dopper inzaten.
Toen was het alweer tijd om afscheid te nemen en al pratend liepen we met z’n vieren naar de garderobe voor onze jassen en naar de lift waar onze wegen zich scheiden.
Diney haar website: Diney Costeloe - Author
Boeken op volgorde van uitkomst in het Engels & Nederlandse titel indien beschikbaar
- The Lost Soldier (2004) = De verloren vader
- The Sisters of St Croix (2007) = Twee moedige vrouwen (vervolg op The Lost Soldier / De verloren vader)
- The runaway family = Familie op de vlucht
- The throwaway children (2015) = De verloren kinderen
- The girl with no name (2016)= Het meisje zonder naam
- Her missing husband (2016)
- The married girls (2017) = Een nieuw leven (vervolg op The girl witl no name / Het meisje zonder naam)
- Miss Mary's daughter (2018)
- Children of the Siege (2019)
- The French wife (2020) (vervolg op Children of the Siege)
- The Stolen Baby (2021) = Het gestolen kind (januari 2022)
- The Girl Who Dared to Dream (2022) = Een goede dochter (januari 2023)
- The Girls Who Dared to Love (2024) (vervolg op The Girl Who Dared to Dream/Een goede dochter) (vroege zomer 2025)