Peter Zantingh - Tussentijds
Deze bijdrage is geschreven door de redactie van Boekenpost, tijdschrift voor lezers en leesclubs
Over het boek
Robin en Tess leiden een gelukkig leven samen, maar geleidelijk komt hun relatie onder druk te staan door de kinderwens van Tess en de aarzeling van Robin of het in een tijd van klimaatverandering wel verantwoord en eerlijk is om een kind op de wereld te zetten. Uiteindelijk zal hij een beslissing moeten nemen die hun verdere levensweg hoe dan ook zal bepalen.
Tussentijds, de vierde roman van Peter Zantingh, is een ingenieus geconstrueerd verhaal over belangrijke keuzes maken in het leven en de angst voor verlies. Het is ook een boek waarvan je niet te veel moet vertellen over het verhaalverloop, een SPOILER ALERT is op zijn plaats. Maar dat het een interessant boek is voor bespreking in een leesclub is zeker. Vandaar onderstaande tips.
Over de auteur
Peter Zantingh (Heerhugowaard, 1983) studeerde economie, communicatie en journalistiek. Voor de weekendbijlage van NRC schrijft hij regelmatig lange artikelen.
In 2011 debuteerde hij als romanschrijver met Een uur en achttien minuten. In 2014 volgde De eerste maandag van de maand en in 2018 Na Mattias, dat geselecteerd werd door het destijds invloedrijke boekhandelarenpanel van De Wereld Draait Door.
Naast vier romans publiceerde Zantingh twee sportboeken: We vergaten te voetballen (2016), over ‘taalvondsten en versprekingen in de voetbalsport’ en Paul Dogger (2019), de biografie van de tennisser wiens veelbelovende carrière strandde. Dit boek werd genomineerd voor de Nico Scheepmaker Beker, de prijs voor het beste sportboek van het jaar.
De website van Peter Zantingh met achtergronden bij Tussentijds, een playlist en beeldmateriaal.
YouTube
Vragen aan Peter Zantingh op het kanaal van Sebes & Besseling (circa 6 minuten).
Discussietips
1. In welke zin verschillen Robin en Tess als het gaat om het maken van keuzes in het leven?
2. Robin ziet zichzelf als iemand ‘die het voelen en ervaren van geluk te vaak pas achteraf herkent’ (p. 29). Hoe zit dat bij Tess?
3. Welke rol speelt de vader van Robin in het boek?
4. ‘Verlies’ is een belangrijk gegeven in de roman. Hoe wordt dit motief uitgewerkt?
5. Hoe heb je de weergave van Robins ‘worsteling’ met de klimaatverandering ervaren? Hoe gaat Tess met dit thema om?
6. Wat vind je van de manier waarop het al of niet kinderen willen krijgen in deze tijd in de structuur van de roman is vormgegeven?
7. Welk motief heeft Tess om kinderen te willen? Hoe denk jij daarover?
8. Tess is al voor er sprake is van zwangerschap van overtuigd dat Robin een goede vader zal zijn en schetst ook gedetailleerd hoe ze dat voor zich ziet (p. 53). Hoe zie jij hem als vader?
9. Op welke manieren maakt Zantingh de roman spannend voor jou?
10. Wat is het belang van de informatie over de Nederlands-Duitse achtergrond van Tess?
11. Robin ontmoet in de trein een pianodocent die over zijn werk vertelt. Wat is de functie hiervan in het boek?
12. ‘Rationaliseren, vond ze [Tess], is het witwassen van emotie, en emotie is het enige wat de mens echt drijft’ (p. 80). Hoe denk je over deze stelling?
13. In de ogen van Robin heeft Tess een ‘onwaarschijnlijk oog voor detail’ (p. 90). Hoe zit dat bij hemzelf?
14. Hoe heb je de beschrijving van de bevalling ervaren?
15. ‘Als ik veranderd was, dan zij ook’ (p. 122). Wat gebeurt er tussen Robin en Tess tijdens de vakantie in Frankrijk?
16. Het cruciale gesprek tussen Robin en Tess aan het eind van het boek speelt zich deels af in een wachthuisje van het station, waar ze twee keer aankomen. Welke symboliek zie je in die locatie?
17. In een interview met Boekenpost zegt Zantingh: ‘Lange tijd moet het voor de lezer als één verhaal aanvoelen. Tegelijkertijd wil ik hem ook het gevoel geven: er klopt iets niet.’ Is hij voor jou in zijn opzet geslaagd en hoe heb je de structuur (en de verrassing daarin) ervaren?
18. De laatste zin van bovengenoemd interview luidt: ‘Ook in het omslagbeeld zitten allerlei verwijzingen naar het verhaal. Ik vind het een leuke gedachte dat een lezer het dichtslaat en er dan iets nieuws in opmerkt.’ In hoeverre was dat voor jou het geval?
19. In de video hierboven zegt Zantingh dat het slot van de roman voor de lezer ‘Surprising yet inevitable’ moet zijn. Was dat voor jou het geval? Waarom wel of niet?
Achtergronden
1. Video: bespreking van de roman in de boekenrubriek van het radioprogramma De Nieuws BV op 6 oktober 2022 (het fragment begint na 4.22 minuten).
2. Interview in De Groene Amsterdammer.
3. Recensies op de websites van Athenaeum Boekhandel, het tijdschrift Dietsche Warande & Belfort en op Tzum.
4. Recensies van Hebban-lezers.
5. In Boekenpost 183 (januari/februari 2023) vind je een leesclubdossier, waarin onder andere een interview met Peter Zantingh en een uitgebreide analyse van Tussentijds.