Fameuze dames besproken
Grote mond
Enkele weken geleden deed ik een niet zo aardige uitspraak over het boek Fameuze Dames. Ik riep namelijk met mijn grote mond na een recensie dat ik dit boek op mijn 'beruchte' DBMOLWE-lijst zou komen. Nu is het zo dat deze lijst helemaal niet zo berucht is want grote kans dat je niet weet welke lijst ik bedoel. Het is mijn Dit Boek Mag Ook Later Wel Eens-lijst voor boeken die ik al op mijn NTL lijst gezet heb maar waarvan ik, bijvoorbeeld na een recensie, denk dat ik andere boeken toch maar voor laat gaan. Toch is het niet helemaal eerlijk om dit te roepen na een recensie en dat ik niet tot een eigen oordeel kom. Dat vond Cato van Aa ook en zij heeft me uitgedaagd om het boek toch te lezen en zelf te oordelen. Ze had gelijk, ik moest zelf oordelen en dat heb ik dan ook direct gedaan.
Grote namen
Direct toen ik het boek binnen kreeg was ik blij dat ik de uitdaging had aangenomen. Het boek ziet er erg mooi uit, mooier dan zichtbaar is op de afbeeldingen van Hebban met opvallende metallic-rode letters op een zachtroze achtergrond. De bladspiegel is heel prettig en rustig. Op de achterflap staat al direct een grote naam, Willem Bilderdijk, dus mijn aandacht was direct getrokken. Het boek begint heel plezierig met een proloog dat nieuwsgierig maakt en een prettige schrijfstijl direct vanaf het eerste hoofdstuk. Je wordt, door de mooie beschrijvingen van de personages, kledingstijl en omgeving, snel meegevoerd naar de laatste jaren van de achttiende eeuw. Op bladzijde 25 worden Betje Wolff en Aagje Deken geïntroduceerd. De schrijfsters van het bekende boek Sara Burgerhart, zo belangrijk voor de Nederlandse literatuur geschiedenis (en nog altijd op mijn NTL lijst) blijken bevriend met de hoofdpersoon uit het boek. Ik zit direct op het puntje van mijn stoel tijdens het lezen.
Grote reis
Het boek gaat over een weduwe, Catharina Dóll, die na het overlijden van haar man in haar eentje de uitgeverij van haar echtgenoot voortzet en tevens de zorg over vijf jonge kinderen heeft. Het verhaal begint op het moment dat haar kinderen al iets ouder zijn en de dochter, Caatje, van groot belang is voor de zaak door haar werkzaamheden en kunde van boeken. Voor het verkrijgen van de vertaalrechten van een belangrijk boek reizen moeder en dochter naar Londen, een zeer grote reis in die tijd. Al snel blijkt dat Caatje niet op de hoogte is van de dubbele agenda van haar moeder die ook naar Londen reist om Willem Bilderdijk te ontmoeten en uiteindelijk leidt dit tot een conflict tussen Caatje en haar moeder.
Grote problemen
De wat ondoordachte amoureuze wensen van Catharina zijn deels verantwoordelijk voor enkele grote problemen die op haar pad komen. Ze moet bij thuiskomst opboksen tegen veel onbegrip van haar omgeving maar ook veel moeite doen om het hoofd boven water te houden in een slechte periode in Nederland om een uitgeverij te runnen. Deze ondoordachte amoureuze wensen zijn ook deels verantwoordelijk voor dat de auteur in de problemen komt en het stukje historie iets uit het oog verliest. Op sommige momenten neigt ze naar een historisch romannetje uit de bekende pocket reeks, hoewel er geen feelgood einde aan de romance toegevoegd wordt. Daarnaast worden conflicten opgeworpen maar weinig uitgewerkt. Ook de personages krijgen net te weinig diepgang om hun stappen goed te begrijpen. De roman had dikker mogen zijn, meer uitgewerkt. Er had meer nadruk mogen liggen op het bijzondere gegeven dat een vrouw, vrijgevochten als Catharina, het voor elkaar krijgt in die periode zo zelfstandig de uitgeverij vorm te geven en niet kopje onder te gaan, al scheelt het maar een haartje. Aan de schrijfstijl ligt het niet, die is grotendeels prettig en goed passend bij het tijdsbeeld. De historische gegevens zijn voldoende interessant om een leuk debuut neer te zetten. De schrijfster heeft haar onderzoek grondig verricht.
Grote mogelijkheden?
Cato van Aa lijkt grote mogelijkheden te hebben om in een volgende historische roman iets meer nadruk te leggen op historische aspecten zoals een vrijgevochten vrouw verdient in die tijd maar vooral ook door op zoek te gaan naar diepgang van de personages en de beschrijving van de onderlinge conflicten. Dan kunnen we nog fijne boeken verwachten. Met haar prettige schrijfstijl heeft ze me meegenomen naar de historie van Betje en Aagje en daar ben ik haar erg dankbaar voor.
Mijn recensie vind je hier.