Distortia: een nieuw project in beeld(en)
Op dit moment broeit er iets moois in de grafische romanwereld en wij hebben de eer jullie dit moois te presenteren. De Club van Scifi/Fantasy mag op de afsluitende dag van de Week van het Beeldverhaal jullie trakteren op een nieuw project genaamd: Distortia.
Pen Stewart en Marten Blom staken de hoofden bijeen voor een grafische versie van De Distortiaanse linie, een kort verhaal geschreven door Pen Stewart. Het project genaamd Distortia, een graphic novel over een dystopisch Amsterdam zal ergens eind 2017 uitgegeven worden door Ambilicious Uitgeverij. Vandaag krijgen we een kijkje in de keuken van het project:
Hoe kwam De Distortiaanse linie tot stand?
Pen Stewart: Vreemd genoeg is De Distortiaanse linie een van de eerste korte verhalen die ik ooit instuurde naar de Paul Harland prijs (ondertussen de Harland-Award voor korte verhalen) in 2011. Het eindigde op de lijst met genomineerde verhalen.
Oorspronkelijk speelde het zich af in de VS in een dystopiaanse versie van een toekomstig New York. De jury was daar echter niet zo gecharmeerd van. Dus toen ik enkele jaren later aan de YA-schrijfwedstrijd op YA.nl wilde meedoen herschreef ik het verhaal volledig. Om te beginnen lokaliseerde ik het hele verhaal in Amsterdam, vanwege de Nederlandse wedstrijd waaraan het zou meedoen, en werkte ik het veel dieper uit. Daardoor was het opeens twee keer zo lang en zat ik met een novelle. De Distortiaanse linie behaalde een vijfde plek bij de dystopische verhalen.
Als novelle werd het in 2015 uiteindelijk gepubliceerd in mijn eerste verhalenbundel Nanokanaries en olifantenhersenen en zo werd het gelezen door Inanna en Peter van uitgeverij Ambilicious. Peter was er meteen weg van en begreep wat ik altijd met dat verhaal in het achterhoofd had gehouden: het moest geschikt zijn om naar beeld om te zetten. Eerst was het idee dat het wel helemaal te gek zou zijn om hier een film van te maken, maar dat bleek in het Nederlandse gebied vooral budgettair niet haalbaar aangezien je met een scifi-film de nodige CGI-ingrepen zou moeten doen.
Toen Marten door Peter gespot werd ging het opeens snel. Marten bleek een gouden match te zijn voor het verhaal. Als je aan zoiets begint moet namelijk bij aanvang de klik goed zitten tussen alle betrokken partijen, anders kun je nooit de passie en toewijding opbrengen om zoiets veeleisends op het juiste niveau te produceren. Ondertussen schreef ik ook een vervolg op dit verhaal, en een idee voor een volgende deel zit in pijplijn. Veel kans dus dat we hier een reeks van maken!
Hoe is de ervaring om te werken met graphic novel, om het verhaal tot leven te zien komen?
Pen Stewart: Wanneer je als schrijver en kunstenaar opeens geconfronteerd wordt met de toevoeging van de verbeeldingskracht van iemand anders aan wat jij al gemaakt hebt, dan wordt de wereld van je verhaal gewoon magisch. Het is onvoorstelbaar leuk om het geheel te zien groeien en aan rijkdom te zien winnen.
Ik laat Marten volledig vrij in zijn interpretaties, zodat de eerste versie de nodige onbevangenheid in zich heeft en zo authentiek mogelijk is. Die authenticiteit is nodig om een uniek en kwalitatief goed werk te scheppen. Als Marten vragen heeft dan plegen we overleg (meestal via chat, want we wonen best ver uit elkaar: ik in de buurt van Gent en Marten in Friesland!), leg ik mijn mening daarover op tafel en hij die van hem en dan kan hij weer verder.
Het is voor mij verrijkend om mijn ideeën tot leven te zien komen in de tekeningen van Marten. Een nieuwe dimensie kwam tot leven in het verhaal! Aangezien Marten Nederlander is, kent hij de streek waar dit verhaal zich afspeelt veel beter dan ik. Dat kwam vooral van pas toen hij de stad Distortia ging tekenen. Hij kwam meteen met de juiste voorstellen over de reële locatie. Op die manier krijgt het verhaal nog veel meer grond onder de voeten in ‘de echte wereld’. Door zijn kennis kan hij vele technieken combineren die het geheel een sterk eigen karakter geven, waardoor zijn werk zich kan onderscheiden van dat van anderen. Dat bleek vooral toen we begin dit jaar samenkwamen bij de uitgeverij. Een kunstwerk is altijd nog veel mooier als je het ‘in het echt’ ziet en dat geldt ook voor Martens tekeningen. We zouden er gerust een tentoonstelling mee kunnen houden.
Wat ook boeiend is, is de weg die zo’n verhaal kan afleggen. Wat begon als een kortverhaal in New York, is nu een novelle, een graphic novel in wording die op weg is naar een reeks met een diep, uitgebreid en volstrekt uniek eigen universum. Een weg die absoluut nog niet ten einde is, want wij willen hiermee graag de internationale toer op! Dus wie weet … wordt vervolgd!
Waar gaat het dan over?
Pen Stewart: De Distortiaanse linie, of liever Distortia, zoals we deel 1 nu hebben genoemd, is een verhaal over hoe overheden misbruik maken van religie om de macht in handen te houden. Het speelt zich af in Amsterdam ruim zeshonderd jaar in de toekomst. Europa is een woestijn, de maan is vernietigd, landen zijn uiteengevallen in stadstaten. Al jaren woedt er een heilige oorlog tussen de oude stadstaat Amsterdam en zijn tegenpool Distortia.
Amsterdam, met letterlijk een maatschappelijke bovenlaag op de straten en een arme onderlaag in de opgedroogde grachten, schrijft elk jaar een wedstrijd uit. Mensen zonder enige burgerrechten uit de sloppenwijken in de stofsleuven – de opgedroogde, uitgegraven en uitgediepte grachten – kunnen burgerrechten en een plek in het befaamde stadsleger winnen. Daarvoor moeten ze een expeditie op touw zetten om water te stelen van de rivaliserende stadstaat Distortia.
Tenminste, dat denkt iedereen. Totdat drie jongeren beslissen de inschrijfceremonie voor de wedstrijd te overvallen en ze erachter komen dat het anders in elkaar steekt dan ze dachten.
Uit De Kast - Marten
Als mensen me vragen wat ik doe, zeg ik tegenwoordig: ‘Dit jaar ben ik striptekenaar. Vorig jaar was ik auteur – in 2016 kwam mijn debuutroman Cardan op de markt – een paar jaar daarvoor huisschilder en weer daarvoor was ik een soort toegepaste kunstenaar; toen muurschilderingen in de jaren negentig hip waren, heb ik in vier jaar tijd zo’n zestig muurschilderingen in opdracht gemaakt.’ Maar vandaag striptekenaar dus.
Tijdens mijn eerste kennismaking met Pen bij onze uitgevers thuis merkte ik op: ‘Pen, wij zijn gewoon homo’s!’ ‘Pardon?’ meende ik haar te horen denken. Ik kan me voorstellen dat ze mijn opmerking toeschreef aan het verschil in taalgebruik tussen Nederland en België. Ik doelde op de wijze waarop sommige mensen jarenlang in ontkenning van hun diepste zelf kunnen leven. Toen ik mijn zuster vertelde dat ik aan een strip werkte, reageerde ze op een manier die je kunt verwachten van iemand die je beter kent dan jij jezelf: ‘Goed zo. Eindelijk. Je komt uit de kast.’ Over mijn heteroseksualiteit ben ik altijd vrij open geweest; dat is gelukkig niet zo moeilijk in een wereld waar chauvinisten als Trump, Poetin en Erdovan de scepter zwaaien.
Maar striptekenaar? Of in Pens geval: auteur van fictie? In de werelden van kunst en literatuur zijn Pen en ik net zulk opgejaagd wild als een lesbisch of homofiel echtpaar in Turkije, Texas of Siberië. En even onterecht. Want waar de literatuur onherstelbaar zou bloeden zonder een Oscar Wilde, daar zou de kunstwereld niet dezelfde zijn zonder een Moebius – en zonder J.R.R. Tolkien en Enki Bilal, Arthur Conan Doyle en Luc & Francois Schuiten.
Mijn punt is: ik denk dat Pen en ik iets te bieden hebben dat oprecht, controversieel en origineel is. Ik mag een bijzonder eigenzinnig en fantasievol verhaal omzetten in beelden en ik zet alle middelen in om Pens talent recht te doen en het mijne zodanig toe te passen dat ik een meerwaarde toevoeg aan ons verhaal.
We zijn allebei gelukkig getrouwd, niet met elkaar en heel saai heteroseksueel, maar afgezien daarvan is dit creatieve verbond een Marriage Made in Heaven.
Dromen – Peter en Inanna (Uitgeverij Ambilicious)
Wie droomt nu niet? Iedereen toch? Hoe mooi is het dan om een droom van twee kunstenaars uit te laten komen. Een deel van die droom te mogen zijn. Zoals Pen het verwoordt: ‘Peter zag direct beelden bij dit verhaal. Een film speelde zich voor zijn ogen af.’ Het antwoord van Pen op de vraag van Inanna: ‘Hoe zou jij het vinden om …?’ hoeven wij niet meer te geven. Ook de reactie van Marten niet.
Voor ons als jonge uitgever van verhalen is dit ook spannend. Wij volgen de ontwikkelingen van dit verhaal op de voet en werken nauw samen met de beide kunstenaars. Kunstenaars, want een verhaal zo beeldend neerpennen dat een striptekenaar de ziel ervan kan vertalen in beelden is een kunst op zich – evenals het uittekenen van het verhaal.
Wij zijn trots dat wij de ‘getuigen’ mogen zijn van deze Marriage Made in Heaven. Met hart en ziel ‘verlangen’ wij naar de geboorte van Distortia, een graphic novel. We zijn ons er terdege van bewust dat het niet bij dit ene ‘kindje’ blijft.
Wie zijn
Foto Pen © Bart De Vylder –Academie Wetteren
Pen Stewart is een Belgische auteur van twee verhalenbundels en diverse korte verhalen. Ze schrijft in diverse genres, van new weird, tot sci-fi en magisch realisme. Haar werk wordt gekenmerkt door de maatschappelijk betrokken en vloeiende schrijfstijl. Ze is tevens kunstschilder. Ze schrijft al schilderend, en schildert al schrijvend. Begin volgend jaar wordt haar eerste roman “Wintercode” gepubliceerd bij Quasis uitgevers.
Meer info over haar leven en werk is te vinden op haar website: en de facebookpagina. Haar verhalenbundels zijn te koop in de webshop.
Marten Blom is de Nederlandse auteur van de SciFi/post-Apocalyps roman Cardan. Naast het werk aan Distortia liggen er ideeën klaar voor een prequel van Cardan, alsmede een half voltooid en geïllustreerd manuscript over een man die in zijn zoektocht naar de liefde van zijn leven stukken van de wereldgeschiedenis doorkruist die we soms gerust ‘obscuur doch intrigerend’ kunnen noemen. De hierboven genoemde projecten zette Blom abrupt op ‘pauze’ toen het Distortia-project zich aandiende.
Waar hij naast de strip nog wel dagelijks tijd voor weet te maken, is een bundel waarin hij van dag tot dag alles beschrijft wat hem voor de voeten komt. De rode lijn hierin mag dan de ziekte van Parkinson zijn, maar dat weerhoudt hem er niet van om bij tijd en wijle om zowel over helemaal niks als alles te schrijven. Dit project begon in de ‘shortstayafdeling’ van Punt voor Parkinson in Groningen waar hij drie weken werd opgenomen. Daar schreef en droeg Marten ‘het stukje van de dag’ elke avond voor op verzoek van de andere patiënten.
Tot een paar jaar geleden is Marten altijd meer beeldend dan schrijvend in de weer geweest. Muurschilderingen in opdracht, schilderijen, streetart in de vorm van stoepkrijtcreaties, photoshopart, illustraties, portretten en korte strips.
‘Dat het beeldende en het verhalende in dit project met Pen Stewart samenkomt, dat voelt als thuiskomen,’ aldus Blom, ‘het valt gewoon op zijn plek.’ Website: Marten Blom
Ambilicious, Uitgever van verhalen, begeleidt schrijvers van A tot Z.
Wij zijn heel benieuwd wat jullie van dit nieuwe project vinden, dus laat je reactie hier achter.