×

Duorecensie Game of Poems

op 30 april 2019 door

Je kan er tegenwoordig niet meer om heen. Game of Thrones is overal. Je kan Facebook nog niet meer openen zonder een meme over het nieuwe seizoen te zien en je komt online overal wel artikels tegen over de leukste of shockerendste weetjes over de tv-serie. En nu is de poëzie aan de beurt. Sinds eind maart is Game of Poems geschreven door Thomas Möhlmann, Ellen Deckwitz en Ingmar Heytze te koop. Deze bundel bevat één gedicht per aflevering vanaf seizoen tot en met seizoen 7. Wat begon als een leuk hobbyproject kreeg heel wat aandacht en is nu gebundeld in een mooie paperback. Merel en Eline lazen deze bundel. Lees hier hun oordeel en hun antwoord op de belangrijke vraag: "Hoe Game of Thrones is Game of Poems?"

Cover

Merel: De cover spreekt me direct aan, ik vind deze erg mooi. De draak ligt in een reliëf op de cover, dat geeft het net dat beetje meer. Het lettertype waarin de titel gedrukt is, sluit aan bij de serie (de o met streepjes erin).

Eline: De cover vond ik meteen heel erg mooi en goed passen bij het algemene thema van Game of Thrones. De details op de cover, zoals de streepjes in de o en de draak in reliëf, maken de over helemaal af. Ook houd ik heel erg van de woordspelingen in de titel, Game of Poems en Gedichten van ijs en vuur. Dit geeft de originele titel een leuke twist en maakt het meteen duidelijk dat het hier gaat om gedichten.

Merel: Vooraf verwachtte ik het verhaal van Game of Thrones terug te lezen, maar dan in dichtvorm en daardoor dus wel in een verkorte versie. Mijn verwachtingen zijn wat dat betreft niet uitgekomen, want de gedichten zijn geen samenvatting van het verhaal. De gedichten zijn namelijk op (associaties met) de serie gebaseerd en pakken daardoor slechts elementen uit Game of Thrones mee.

Eline: Ik las op de boekpagina van de bundel dat het een onontbeerlijke bundel zou zijn voor iedereen die iets met Game of Thrones heeft, iets met de beste Nederlandse poëzie van dit moment, of allebei. Ik had dus vrij hoge verwachtingen. Ik verwachtte dat deze bundel de gehele sfeer rond Game of Thrones zou omvatten in goed geschreven gedichten. Jammer genoeg kwamen mijn verwachtingen niet helemaal uit. De gedichten focussen vooral op specifieke momenten in de serie, waardoor de sfeer soms wat mist, en ik was ook niet zo’n fan van alle gedichten. Op sommige momenten vonden ik de gedichten iets te veel lijken op zinnen die losse elementen beschreven en die aan elkaar geplakt waren tot ze een gedicht vormen.

Favoriete gedicht

Eline: Hoewel ik niet zo’n fan was van alle gedichten, sprongen er toch een aantal uit waar ik erg van genoten heb, waar ik mee moest lachen of waarbij mijn adem even stokte. Ik vind het moeilijk om een favoriete gedicht te kiezen, omdat er enkelen waren die me even veel aanspraken, maar als ik eentje moet kiezen dan zou ik Ongebroken zeggen. Dit gedicht hoort bij seizoen 5, aflevering 6 en omvat voor mij het beste wat ik van een bundel Game of Thrones-gedichten verwachtte.

Merel: Ook voor mij sprongen er een aantal gedichten echt uit, waaronder een gedicht genaamd Vrienden vanwege de verrassende conclusie waarmee dit gedicht eindigt en het gedicht Familie:

Wat zijn er toch veel mediocre momenten

tussen de paar die ertoe doen, de daden

waar ze later over schrijven, de liederen

bij vuur dat ooit als zaailing in de bossen

stond. Het meeste verraad wordt gepleegd

binnen families, soms is alleen in leven zijn

genoeg, broers en zussen wisselen vroeg

of laat een judaskus uit omdat je elkaar

niet vertrouwen kunt, maar wel moet - je

deelt per slot een halve emmer eender bloed.

Alhoewel ook dit gedicht niet per se echt Game of Thrones is, zie ik hierbij wel duidelijk de link tussen het gedicht en de serie. En ik vind dit gewoon een mooi gedicht om te lezen. Het gaat overigens nog een strofe verder, dus als je wilt weten hoe dit gedicht eindigt, moet je vooral even deze bundel lezen!

Hoe Game of Thrones is Game of Poems?

Merel: Ik vind het leuk dat de gedichten gebaseerd zijn op de serie, maar vind de link tussen gedicht en serie vaak erg minimaal. Zonder de bijbehorende uitleg vooraf aan het gedicht, waarin ook een korte samenvatting van de aflevering gegeven wordt, zou ik bij een aantal gedichten de link misschien zelfs wel helemaal gemist hebben. Een aantal gedichten bevatten duidelijk gebeurtenissen of personages uit de serie, maar een groot deel had gemakkelijk in een ander soort dichtbundel gestaan kunnen hebben. Op een paar uitstekende gedichten na, vond ik deze bundel dus helaas niet zo Game of Thrones als ik gehoopt had. Ik geef deze bundel daarom 3 sterren

Eline: Op deze vraag moet ik jammer genoeg wat negatief reageren. Over het algemeen vond ik de gedichten niet erg goed bij de serie passen. Ze beschrijven wel enkele gebeurtenissen, maar missen voor mij de sfeer. Ook begon ik me tijdens het lezen af te vragen hoe graag de schrijvers eigenlijk naar de serie kijken. In sommige gedichten wordt vermeld hoe de kijker zijn nagels knipt tijdens het kijken of een plaspauze neemt tijdens een saaie dialoog. Ook in de beschrijvingen van de aflevering die elk gedicht vergezelden sprak soms een gevoel van verveeldheid. Daarom vind ik deze bundel, op enkele gedichten na, niet heel erg Game of Thrones. Om deze reden gaf ik de bundel dan ook 3 sterren.