Magic Monday #4 De wereld van JK Rowling
Eén keer per maand nemen we jullie mee in een magische wereld tijdens onze Magic Monday. Op deze maandag de 31ste juli de verjaardag van Harry Potter, duiken we de magische wereld van JK Rowling in.
Let op: dit artikel bevat spoilers als je de boeken nog niet gelezen hebt.
JK Rowling creëerde haar wereld in zeven Harry Potter boeken, twee schoolboeken, die door Harry Potter gebruikt zijn en een sprookjesboek. De boeken zijn verfilmd, waarbij het zevende boek in 2 delen is verschenen. Daarnaast is er een achtste verhaal, een toneelstuk, wat zich negentien jaar later afspeelt, hiervan is het script in boekvorm verschenen.
JK Rowling diept haar wereld verder uit met de geplande vijfdelige verfilming over het leven van Newt Scamander. Dit is de fictieve schrijver, van het in Harry Potter gebruikte schoolboek, Fabeldieren en waar ze te vinden. Newt is een bekende magie-zoöloog, die magische fabeldieren van over de hele wereld bestudeerde. De eerste film uit deze reeks is reeds verschenen.
Daarnaast is er de website Pottermore. Hierop plaatst JK Rowling regelmatig artikelen, waarin ze details van haar wereld verder uitlicht. In de Engelse taal laat ze ons kennis maken met magische geschiedenis, stambomen van bekende tovenaarsfamilies, spreuken en andere wonderlijke verhalen.
Omgeving
De verhalen van Harry Potter spelen zich af in de jaren '90 in de hedendaagse maatschappij. Naast de voor ons bekende wereld is er een magische gemeenschap, die met magie voor de normale mens is verborgen. Er zijn regels om deze Magische wereld geheim te houden. Er is zelfs een ministerie die ervoor zorgt dat deze regels worden nageleefd.
Het grootste deel van de Harry Potter verhalen speelt zich af op Zweinstein, de Hogeschool van Toverkunsten. Deze school is ergens in Schotland gesitueerd. Andere plaatsen die regelmatig terug komen zijn de Wegisweg, het ministerie van Toverkunsten, de plaats Godric’s eind en Ligusterlaan 14, het huis waar Harry Potter opgroeit in Klein Zanikem.
Zweinstein is gehuisvest in een kasteel, vele eeuwen geleden opgericht door de 4 tovenaars Goderic Griffoendor, Helga Huffelpuf, Rowena Ravenklauw en Zalazar Zwadderich. De school heeft vier afdelingen die vernoemd zijn naar de oprichters. Een afdeling fungeert als een soort familie. Wanneer een nieuwe leerling aankomt op Zweinstein wordt deze door de Sorteerhoed, op basis van de persoonlijke eigenschappen van de leerling, in een van de vier afdelingen ingedeeld.
Aan het einde van elk schooljaar word de afdelingsbeker uitgereikt, aan de afdeling met de meest verdiende punten. Punten zijn te verdienen door goed gedrag en te verliezen door slecht gedrag.
Op Zweinstein zijn er diverse magische lessen te volgen onder andere toverdranken, bezemvliegen, transfiguratie, astronomie, kruidenkunde, Waarzeggerij en verweer tegen de Zwarte Kunsten.
Naast Zweinstein bestaan er nog andere hogescholen in deze wereld, op Pottermore kun je, van een aantal van hen, een beschrijving vinden.
Dit zijn:
Beauxbatons (Frankrijk)
Castelobruxo (Brazilië)
Ilvermorny (Noord-Amerika)
Klammfels (noordelijk deel van Scandinavie)
Koldovstoretz (Rusland)
Mahoutokoro School of Magic (Japan)
Uagadou School of Magic (Oeganda)
De wegisweg is de Magische winkelstraat waar heksen en tovenaars hun magische boodschappen doen. Naast ingrediënten voor toverdranken kun je er magische artefacten, toverstokken en andere benodigdheden aanschaffen. Tevens is er een bank Goudgrijp genaamd. Waar de tovenaarsgemeenschap zijn geld en andere waardevolle spullen kan bewaren. In de magische wereld betaald men met gouden galjoenen, zilveren snikkels en bronzen knoeten.
Macusa
De eerste film van Fantastic beast and where to find them speelt zich af in 1926 en daarin maken we kennis met de Amerikaanse tovenaar gemeenschap. Een deel van de film speelt zich af op Macusa de Amerikaase ministerie van Toverkunsten.
Magie
De magie in deze magische wereld is aangeboren. Door gebruik van spreuken en toverdranken kun je met Magie de natuurwetten manipuleren, hoewel magie is aangeboren heeft een kind training nodig. Kinderen tot elf jaar worden thuis onderwezen en na hun elfde gaan ze naar een Toverschool.
Toverspreuken bestaan uit een specifieke beweging met een toverstok en een ondersteunende spreuk, gevorderde tovenaars kunnen ook non-verbale spreuken toepassen.
Magie kent wel zijn grenzen, je kan niet iets maken wat er nog niet is en ook de doden weer tot volledige mensen opwekken is niet mogelijk.
Er zijn spreuken om het dagelijkse leven wat makkelijker te maken, zoals afwas en opruim spreuken. Daarnaast zijn er spreuken met meer gevolgen. De Avada Kedavra is de de dodelijkste spreuk. Slechts één iemand heeft deze spreuk overleeft. Een jongen genaamd Harry Potter.
Dieren/wezens
In deze wereld leven ook veel magische dieren en wezens. De bekendste wezens zijn de huiselven, weerwolven, centaurs en reuzen. Bekende dieren uit deze wereld zijn de hypogrief, draak, griffioen en terzielers. De meeste tovenaarsleerlingen hebben een huisdier als gezelschap. Vooral katten, uilen, ratten en padden worden hiervoor gebruikt.
Een aantal van deze dieren worden beschreven in ons artikel over Fabeldieren en waar ze te vinden.
Andere opvallende kenmerken
Als je magie kan toepassen, wordt reizen een stuk makkelijker.
De snelste manier is Verschijnselen, maar deze manier van reizen heeft ook nadelen. Het minst erge van verschijnselen is dat deze manier van reizen erg naar aanvoelt. Het ergste is dat je de kans hebt om jezelf te versprokkelen, waardoor je in meerdere stukken op plek van aankomst verschijnt. Hierdoor verkiezen veel tovenaars andere manieren om te reizen.
Bijvoorbeeld met de viavia, waarbij een vaak nietszeggend voorwerp (bijvoorbeeld afval)je naar een andere plek kan brengen. Daarnaast is er ook brandstof, waarbij je met toverpoeder van openhaard naar openhaard kan reizen en natuurlijk de ouderwetse bezemsteel of een ander vliegend voorwerp.
Ook de post geschied op een magische manier, ze word bezorgt door uilen.
De sport van de tovenaarswereld is Zwerkbal, waarbij 2 teams vliegend op bezemstelen een bal genaamd de slurk in een staande ring van de tegenpartij probeert te gooien. Niet alleen gehinderd door de tegenpartij maar ook door twee rond vliegende beukers, dit zijn betoverende ijzeren ballen met als enige doel om spelers van hun bezemsteel te beuken. Daarnaast vliegt er een klein gouden balletje rond dat 150 punten waard is. Wanneer deze is gevangen eindigt het spel. Het team met de meeste punten wint.
Heb je de boeken al uitgelezen? In dit artikel vind je tips voor boeken die je na Harry Potter kan lezen. Daarnaast is er een artikel over de verslavende wereld van JK Rowling.
Welke magische wereld zouden jullie in een volgende editie willen terug zien?