Meer dan 5,9 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

Week van het Korte Verhaal: Tips van lezers

op 21 februari 2019 door

Na deze week ben je hopelijk benieuwd geworden naar korte verhalen of wil je er nog meer lezen. Maar waar moet je beginnen? Welke verhalen en welke bundels zijn nou écht de moeite waard? We vroegen het aan jullie en aan onze Hebbancollega's en verzamelden zo een aantal tips voor Nederlands- en Engelstalige verhalen uit allerlei genres.


Richard de Boer

Kort geleden heb ik nog de verhalenbundel van Edge.Zero 2017 gelezen, met verrassend boeiende verhalen van Nederlandse en Vlaamse schrijvers uit het fantasy-, sciencefiction- en horrorgenre. Daar heb ik me zeker niet bij verveeld. De andere bundels uit 2016 en 2015 moet ik nog lezen. De 2017-versie is gratis te downloaden op de Smashwordswebsite of via de link op de website. Voor de eerdere boeken betaal je een (eigenlijk belachelijk) laag bedrag. Voor de klassieke lezers zijn er ook papieren boeken beschikbaar.


Peter de Wolff

Ik lees regelmatig een verhalenbundel. Toen ik jong was heb ik de bundels van Bob den Uyl gelezen en ook die van Roald Dahl. Nog steeds aan te bevelen. Ook de verhalen van Edgar Allan Poe zijn zeer de moeite waard. En moderner, die van Alice Munro of Hertha Müller.
Eén van de beste korte verhalen is van Edgar Allan Poe: Het verraderlijke hart. Daarin wordt in een luttele zes pagina's een spanning opgebouwd!


Marieke Scheers
(Feelgood)

Ik val altijd voor boeken met korte verhalen. Het is fijn om zo’n boek als extra bij de leesstapel te hebben, voor afwisseling of voor als je niet zoveel tijd hebt. Dan is een kort verhaal fijn. Ik vind wel dat de kwaliteit van korte verhalen erg verschillend is. Vooral in samengestelde bundels van verschillende schrijvers is dat vaak opvallend.
Op dit moment lees ik Handleiding voor poetsvrouwen van Lucia Berlin. Haar talent ligt in het beschrijven van het alledaagse, maar dan net weer zo dat het bijna bizar aanvoelt. Veel is gebaseerd op haar eigen leven en haar eigen ervaringen. Ze verhuisde echt megavaak, maar was altijd aan het schrijven. Ze woonde ook in Mexico en dat is ook terug te vinden in deze bundel.
Bij de kringloop heb ik onlangs Kristien HemmerechtsAlle verhalen, meegenomen. Gewoon omdag ik die niet kon laten liggen. Voor mijn eigen boekenblog heb ik ook al drie keer gekozen voor een verhalenbundel om te lezen en over te schrijven.


Yvonne Boogaard
(Readers)

Ik ben niet zo'n fan van korte verhalen, maar toch is er één die me nog regelmatig door het hoofd spookt. And every morning the way mome gets longer and longer (Nederlandse titel: En elke ochtend wordt de weg naar huis steeds langer) van de Zweedse auteur Fredrik Backman. Het vertelt in slechts 45 pagina's een ontroerend verhaal over dementie. Backman is in korte tijd uitgegroeid tot een van mijn favoriete auteurs. Met dit korte literaire verhaal bewijst hij zijn schrijverskunsten maar weer eens. Diepgaand in zo weinig bladzijden, dat verdient een pluim! 


Selene Broers
(Jeugdliteratuur)

De SF-verhalenbundels van A. E. Van Vogt vind ik wel leuk om te lezen, maar ik heb zo geen titels. Verder heeft Roald Dahl ook korte verhalen voor volwassenen! En dit is de lijst met korte verhalen bundels die ik heb gelezen toen Hebban Kort nog bestond. Daar zitten ook wel een paar leuke tussen.


Debbie van der Zande
(Hebbancrew)

Ik heb een paar geweldige verhalenbundels gelezen in 2018. Over drie bundels schreef ik een Crew Review:

De Amerikaanse auteur Kelly Link schrijft geen boeken, alleen korte verhalen. Ze debuteerde in 2001 met haar eerste bundel, Stranger Things Happen. Get in Trouble is haar vierde bundel. Kelly Link is briljant. Haar verbeelding is zo diep als de diepste oceaan en haar personages zijn zó menselijk dat je ze niet graag zou tegenkomen. Ze zitten vol verlangens, kleinzieligheid en leugens. En soms, soms gebeurt er iets dat niet echt kan. Maar daarmee is Link geen 'fantasy-auteur'. Laten we het etiketje maar voor wat het is, het zou niet blijven plakken.
Het eerste verhaal uit de bundel is meteen mijn favoriet: The Summer People. Het is volledig te lezen op de site van The Wall Street Journal. The Summer People is een van de verhalen uit deze bundel die je wel aardig kunt scharen onder de traditionelere vorm van fantasy. Het bevat een vreemd volk dat niet altijd zichtbaar is, dat je aan schulden houdt, maar ook eerlijk terugbetaalt waar nodig. In een huis dat van vorm verandert, naar nood en zonder verder gedoe nare mensen doet verdwijnen. Het volk en het huis doen goed en slecht, zonder klaarblijkelijke gewetensproblemen. Het geeft een veilig en heel gevaarlijk gevoel, alsof je, samen met Fran, op een wel heel dun lijntje balanceert. Met 'slang' en in een ongelooflijk onbetrouwbare stem geschreven. Geweldig.
Link schrijft geen verhalen, ze trekt stukjes levens uit het papier. Ze voert je de meest bizarre (en doodgewone) scènes en je twijfelt geen moment aan haar. Dat is een knap staaltje wereldbouw. Ze roept voornamelijk een enorme berg verwondering bij je op. En zonder dat de verhalen tranentrekkende scènes bevatten of heel verdrietig aflopen, maakt het emotie in je wakker. Ik heb geweldig genoten van Get in Trouble.
Je leest het volledige artikel hier.

'Tales of Everyday Horror' is de ondertitel van The Merry Spinster, de eerste verhalenbundel van Daniel Mallory Ortberg, met elf verhalen, geïnspireerd en gebaseerd op sprookjes, ballades, de bijbel, gebeden en klassieke (jeugd)boeken en verhalen.
Mijn vorige 'malle verhalen'-schrijver was Kelly Link en zij tipt dit boek: 'A collection of stories delectable, formidable, and nimble. As a fantasist and short story writer, Mallory Ortberg is without peer.' De titel van mijn Crew Review over Links bundel was 'In hemelsnaam, wat lees ik nu weer?!' Diezelfde kreet kan ik nu weer slaken, want echt een heel duidelijk beeld van wat er nu in een verhaal gebeurt, is er niet altijd. En wederom stel ik: is dat altijd nodig?
Elf verhalen in amper driehonderd bladzijden en je moet echt even op adem komen. Ortberg schept in beperkte ruimte hele werelden die je slikt als zoete koek. Daarbij schrijft hij zinnen die je hardop wilt voorlezen aan anderen en wilt bewaren.
Je leest het volledige artikel hier.

Met een prachtig coverontwerp belandde het romandebuut van korte verhalen-schrijver Zoe Gilbert op mijn bureau. Een korte en krachtige titel, die de lading perfect blijkt te dekken: FolkHet boek speelt zich af in Neverness, een vissersdorpje op een afgelegen en guur eiland. Context wordt daarbij niet gegeven, welke eeuw, welk land, welke lokatie, dat weten we allemaal niet. En het is ook irrelevant, want de buitenwereld bestaat in feite niet. Folk is een roman, opgemaakt uit vijftien verhalen rond de levens van de dorpelingen, verspreid over verschillende generaties. De verhalen zitten tot de rand toe vol met bijgeloof en roddelpraatjes.
Folk zit boordevol met eigenaardigheden, een moeder die haar baby pas rustig krijgt als ze het toedekt met een konijnenvachtje in plaats van met een naar vis stinkend dekentje, een ongelukkig meisje dat wegdroomt in de vlucht van de wouw en op een dag niet meer terug wenst te keren, een zevende zoon met één vleugel als arm, een 'water bull' die een meisje wegvoert, Jack Frost, wisselkinderen (én moeders!), slaapwandelende dochters, bijenlokkende leerlingen, maar ook gewoon jongelingen die onder een waterval door elkaar griezelverhalen vertellen. De verhalen weven door elkaar, zijn verhalen in elkaar, de een wordt verteld in de ander, pasgeborenen zijn moeders en grootmoeders in het volgende, waargebeurde drama's zijn volksverhalen vol levenslessen en waarschuwingen een generatie later. Prachtig.
Je leest het volledige artikel hier.


Ine Deceuninck
(Literatuur)

Ik lees eigenlijk liever kleppers dan kortverhalen, maar ik heb enorm genoten van de verhalen die ik las ter voorbereiding van het artikel Lees dit Lied over Edgar Allan Poe. De put en de slinger bijvoorbeeld vond ik echt top. Ik heb nu een e-book met al zijn verhalen, ik ben er nog wel even zoet mee.


Lieke Roovers
(Readers)

Het fijne aan korte verhalen is, volgens mij, dat je er niet zoveel tijd mee kwijt bent als met een roman. En een kort verhaal schrijven is echt een discipline op zich. Om in zo'n beperkt aantal pagina's een begin, plot, einde en volwaardige personages te stoppen... Als je dat kan, dan ben je groots.
Als ik denk aan korte verhalen dan denk ik natuurlijk meteen aan Toon Tellegen. Ik ben al heel lang fan van hem omdat zijn dierenverhalen leuk zijn voor kinderen en volwassenen. Bijzonder grappig terwijl ze eigenlijk ook best melancholisch zijn. Plus, bedrieglijk alledaags en verrassend existentieel.
Specifieke bundels die ik heel erg gaaf vind, zijn Tenth of December van George Saunders (ja, die van de roman Lincoln in the Bardo) en Vampires in the Lemon Grove van Karen Russel. Beide auteurs schrijven mega fantasievolle, intense verhalen.
Verder ben ik gek op de verhalenbundels van Joyce Carol Oates omdat zij je binnen tien bladzijden de stuipen op het lijf kan jagen. Hoe gek ik op haar ben? Vorig jaar heb ik in het kader van de reading challenge zelfs een 'Love Letter' aan korte verhalen geschreven, gewijd aan het werk van Oates.


Yvette Stevens
(Sciencefiction en Fantasy)

Waar ik van genoten heb zijn de Sprookjes en sagen van Selma Lagerlof. Er zit wat sporen tragedie in, maar ook maatschappij kritische zaakjes waardoor je de sprookjes in een ander daglicht ziet. Af en toe liet het me denken aan haar tijdgenoot Ursula Le Guin of zelfs Margaret Atwood.


Marvin Olbrechts
(Recensent)

Twee van mijn all time favourites als het om Engelstalige korte verhalen gaat, zijn van de hand van Caroline M. Yoachim. Deze Amerikaanse schrijfster uit Seattle plaatste een dikke elf jaar geleden voor het eerst een verhaal online, een jaar nadat ze de schrijfcursus van Clarion West succesvol afwerkte. Ze schrijft speculatieve fictie, wat een verzamelnaam is voor fantasy, sciencefiction en alles daartussen (en soms ook daarbuiten). Ze bezit de gave om toch altijd weer een andere invalshoek te vinden waardoor ze het genre uitrekt en naar mijn mening rijker maakt. Haar moeder is Japans en ik denk dat die bijzondere invalshoeken daar hun oorsprong vinden.
Mijn eerste all time favourite is ook het eerste verhaal dat ik ooit van deze schrijfster las, en dat is Five stages of grief after the alien invasion. De vijf fasen van rouwen (ontkenning, boosheid, vechten, depressie en aanvaarding) worden in dit verhaal op een bijzondere manier gekoppeld aan een invasie van buitenaardse wezens, die niet doorhebben dat de mens een bewust levend wezen is. Ze lieten op een nacht sporen vrij in de atmosfeer om de planeet te hervormen. Mens en dier ademden ze in met massale sterfte tot gevolg. De rest moet iedereen zelf maar lezen. Het verhaal staat gewoon online.

Met mijn tweede  all time favourite haalde Yoachim de shortlist van zowel Hugo als Nebula. Carnival Nine gaat over bewoners van een reizende kermis, maar wat hen zo speciaal maakt, is dat ze elke dag opgewonden moeten worden (zoals de speelgoedfiguurtjes van lang geleden, met een sleutel in de rug). Niet iedereen krijgt echter evenveel draaiingen. De maker bepaalt hoeveel hij elke dag aan ieders sleutel draait, maar de ene heeft een betere hoofdveer dan de andere en kan dus meer opgewonden worden dan de andere. Het is voor de personages bijgevolg steeds opletten hoeveel ze op een dag kunnen doen, want wie dat niet in de gaten houdt, raakt misschien niet thuis voor hij stilvalt en wordt nooit meer opgewonden. Tegen deze achtergrond wordt het verhaal van Zee en Vale uit de doeken gedaan. Ook dit korte verhaal kan online gelezen worden.

Een eervolle vermelding gaat ook naar Rock, Paper, Scissors, Love, Death, een paradoxverhaal waarin de gevolgen van tijdreizen werkelijk knap worden geïllustreerd.

Verschillende korte verhalen werden gebundeld in Seven wonders of a once and future world and other stories. Noch de auteur, noch het boek zijn op Hebban te vinden trouwens. Het is een bundel waarvan ik niet begrijp dat hij nog steeds niet is opgepikt door een Nederlandse of Vlaamse uitgever en vertaald.


Helma Koot
(Feelgood)

De drie bundels met korte verhalen die speciaal zijn geschreven voor de Feelgood Club zijn nog steeds gratis te downloaden.
In december 2017 plaatsen we elke dag een prachtig kerstverhaal van een Nederlandse feelgoodauteur. Al deze ontroerende, grappige en romantische verhalen hebben we gebundeld in de WLFG Kerstverhalenbundel. In deze bundel kun je de korte verhalen lezen van onder andere Gaby Rasters, Marijke Vos, Wendy Brokers, Lis Lucassen en Marcel Vaarmeijer.
In de zomer van 2018 verschenen regelmatig zomerse verhalen op onze pagina. Ook deze zijn gebundeld.
Vorig jaar december vroegen we Nederlandse en Vlaamse auteurs om mee te werken aan een kerstfeelgoodverhaal. Daarnaast verschenen er kerstverhalen van Tamara Haagmans, Jaimie Pisonier en Dani van Doorn en een Oud en Nieuwverhaal van Stefan Tetelepta. Ook deze verhalen zijn allemaal gebundeld in een gratis te downloaden e-book.


Met deze tips kun je hopelijk wel even vooruit. Natuurlijk kun je ook ons eigen stiekem best lang geworden korte vervolgverhaal Verhalenwevers: Houten Hart nog lezen. Onder andere Roderick Leeuwenhart, Kim Ten Tusscher, J. Sharpe, Pen Stewart, Johan Klein Haneveld en Petra Doom schreven hieraan mee.

Welk verhaal of welke bundel ga jij als eerste lezen?



Reacties op: Week van het Korte Verhaal: Tips van lezers

Meer informatie

Gerelateerd