November feelgood maand van de klassieker
Voor november hebben we op de Feelgood spot gekozen voor het thema klassiekers. Boeken van lang of langer geleden die de tand des tijds hebben doorstaan en nog steeds worden gelezen en worden gewaardeerd. Veel klassiekers vallen onder literatuur, voor ons een uitdaging om te kijken hoe dat is in te passen in de Feelgood spot.
- door Marieke
Wat is een klassieker?
Ik zocht het op op Wikipedia
Een klassieker is iets dat een alomtegenwoordig en uniek symbool is van een vergane tijd, hoofdzakelijk vanwege inherente kwaliteit of representatieve status, vaak beschouwd met gevoel van nostalgie.
Het gebruik van de term klassieker kan een subjectief waardeoordeel vormen, wat voor de één een klassieker is, is voor iemand anders een nieuwe ervaring of productkwaliteit. In andere domeinen is een klassieker wél een vastomlijnd begrip. Het werk hoeft niet per se uit een oudere tijd te komen om als "klassieker" bestempeld te worden, men kan ook spreken van een "moderne klassieker".
Dat biedt perspectieven. Het hoeft niet per se oud te zijn. Moderne boeken kunnen ook klassiekers zijn! En wat voor de een een klassieker is, kan een ander heel anders waarderen.
Wanneer is een boek een klassieker?
Zoals uit het voorgaande blijkt, zijn het toch vaak oudere boeken die door hun inhoud en kwaliteit nog steeds worden gelezen en waarvan ook bijna iedereen de titel kent (al dan niet ook zelf gelezen).
Boeken die al jaren op de literatuur leeslijst staan zijn vaak klassiekers, zoals De donkere kamer van Damocles, Max Havelaar - Multatuli en Het achterhuis. Maar er zijn nog veel meer boeken die als klassieker gelden zoals Gejaagd door de wind en Trots en vooroordeel.
Een eenduidige regel is er niet. De vraag: 'Wanneer is een boek een klassieker?' blijkt toch niet zo makkelijk te beantwoorden. Moet het boek ouder zijn van 10 jaar? Of is dat niet van toepassing. Moet het een maatschappelijk thema beschrijven? Of is dat ook niet van belang. Voor de discussie 'Wanneer is een boek een klassieker?', heb ik ook een topic geopend, in de hoop een duidelijk antwoord te krijgen.
Kranten en klassiekers
Krantenbazen zijn slimme jongens. Zij weten dat krantenlezers vaak ook boekenlezers zijn en zo bedachten ze al meerdere malen acties waarbij klassieke boeken konden worden gespaard om zo een serie compleet in de boekenkast te krijgen.
Het Algemeen Dagblad (AD) kwam in 2010 met een serie van twintig boeken met Nederlandse klassiekers, waaronder Eline Vere, Het gouden ei en Het meisje met het rode haar. Niet direct te koppelen aan feelgood, maar het zijn wel titels waarvan iedereen denkt: Oja, die ken ik.
De Volkskrant besloot in 2011 ook een serie boeken uit te brengen; De beste debuutromans, twintig titels van Nederlandse en Vlaamse schrijvers en schrijfsters, waaronder Ronald Giphart - Ik ook van jou en Heleen van Royen - De gelukkige huisvrouw. Veel literatuur in deze lijst, maar zeker te benoemen als klassiekers.
En wie kent niet de serie van de Volkskrant met 'verboden boeken'. Twintig titels uit de wereldliteratuur die ooit eens verboden waren. De serie is uitgegeven in 2012 en de boekjes duiken regelmatig (net als de boeken uit voorgenoemde series) op in kringloopwinkels en op boekenmarkten.
In hoeverre zijn die in te passen in feelgood? Er zijn een paar titels die verboden waren vanwege 'obsceniteit', de voorlopers van de New Adult zullen we maar zeggen. Les liaisons dangereuse, Madame Bovary en Lady's Chatterley's lover zijn drie boeken uit de verboden boeken serie.
Waar denken wij van de Feelgood Club aan bij klassiekers?
Bij een rondje brainstormen over klassiekers zijn namen van de Brönte zussen, Jane Austen, Cissy van Marxveldt en Daphne du Maurier al snel genoemd. Maar ook schrijfsters als Catherine Cookson, Louisa May Alcott en Victoria Holt horen in dit rijtje thuis. Van een aantal van deze dames gaan we dan deze maand ook nog wel wat terug zien. Maar ook jeugdboeken als Alice in Wonderland, Kruistocht in Spijkerbroek en De brief voor de koning komen voorbij. Verder zijn het de bekende literatuurboeken die algemeen bekend zijn, zowel recentere als hele oude (Dickens, Jules Verne en Shakespeare). We komen deze maand zeker terug met blogs over het lezen van klassiekers.
Moderne klassiekers
Maar welke boeken vallen dan onder moderne klassiekers? Marieke moest meteen denken aan de Harry Potter serie. Zeker de eerste delen zijn Fantasy-feelgood/jeugd. Deze boeken zijn wereldwijd niet meer weg te denken uit de boekenkasten.
Ook een goed voorbeeld van moderne klassiekers zijn de historische roman Haar naam was Sarah van Tatiana de Rosnay (de nummer 8 van de Hebban top 1000), Voor jou van Jojo Moyes (nummer 28 van de top 1000) en Het dagboek (The notebook) van Nicholas Sparks. Die top 1000 is trouwens een bron van inspiratie en tips voor nieuwe en oude klassiekers: Op nummer 18 staat bijvoorbeeld De boekendief van Markus Zusak en op nummer 25 de (pre)historische roman De stam van de Holebeer van Jean M Auel.
Ook aan moderne klassiekers gaan we aandacht besteden. Welke recente boeken hebben het in zich om een klassieker te worden?
Oproep voor de Vrienden van de Feelgood Club
Ook deze maand is er weer ruimte voor jullie op onze spot. Wil je iets zeggen over een klassieker die je las, of heb je tips. Of wil je juist absoluut geen klassiekers lezen? Laat het ons weten. Een berichtje onder deze blog is voldoende, maar wil je meer kwijt, of een foto meesturen, dan mag dat ook. Stuur dan voor 27 november een mail naar welovefeelgood@gmail.com. Ook ons Feelgood Café staat in het teken van de klassiekers. Ook daar ben je natuurlijk van harte welkom als je wil praten over al die mooie klassiekers.
We hebben weer genoeg ideeën voor blogs over klassiekers, maar jullie hoeven ook de 'gewone' blogs zoals de buddy read, de estafette en enkele groepsreads niet te missen. Er valt weer genoeg te beleven op de Feelgood spot in November!