Een eiland vol ideeën
Met het winnen van de Hebban Clubprijs voor Jeugdliteratuur, is het de hoogste tijd om Eiland van Mark Janssen opnieuw onder de aandacht te brengen. Opnieuw want eerder liet Clublid Ilja ons hier al kennis maken met dit prachtige prentenboek. Deze keer met een nieuwe, creatieve inslag. Welke activiteiten kun je uitvoeren in de klas, of gewoon thuis met je kinderen om optimaal te genieten van dit prachtige boek.
Door Sanne en Annemieke.
Lesidee 1: Maak je eigen eilandverhaal!
Kies een tekening uit, uit het boek en maak daarbij je eigen verhaal, of maak gewoon een totaal eigen eilandverhaal. Een activiteit die zowel voor jongere als oudere kinderen leuk is om te doen. Met jongere kinderen kun je (in de kring) in gesprek gaan over hun eigen verhaal of samen een verhaal bij het boek verzinnen. Oudere kinderen kun je een verhaal laten opschrijven.
Lesidee 2: Maak je eigen eiland!
Teken, knip, plak of maak je eigen eiland in 3D.
Wees creatief met materialen zoals rietjes, ijslollystokjes, klei, takjes, blaadjes, etc.
Lesidee 3: Op een onbewoond eiland!
Hoe zou dat zijn als je op een onbewoond eiland zou stranden? (gebruik evt. als intro 'Op een onbewoond eiland' van kinderen voor kinderen) Stel je voor je komt op een onbewoond eiland. Bespreek hoe dat zou zijn aan de hand van de volgende vragen:
- Wat is een onbewoond eiland? (voor jongere kinderen)
- Hoe ziet het eiland er uit?
- Wat kan je allemaal doen op een onbewoond eiland?
- Wat zou je het meeste missen?
Lesidee 4: Rekenactiviteit
Op de afbeeldingen zijn veel dieren terug te vinden. Neem alleen maar de grote hoeveelheid vissen in het boek. Kies een afbeelding en ga samen met de kinderen tellen hoeveel vissen ze zien. Denk ook aan het tellen van afbeeldingen door het hele boek. Hoe vaak zie je een schildpad, hoe vaak zie je een walvis, hoeveel vogels, hoe vaak is het nacht, hoe vaak is het dag...
Pas de keuze voor een afbeelding of opdracht aan op de leeftijdsgroep van de kinderen die je laat tellen. Laat kinderen om en om het nummer tellen, dan oefen je niet alleen het tellen maar stimuleer je ook de executieve functies van kinderen doordat ze op hun beurt moeten wachten en de activiteit moeten volgen.
Lesidee 5: Ik ga naar een eiland en ik neem mee....
Een variatie op het spelletje "Ik ga op reis en ik neem mee...". Een activiteit die goed is voor het oefenen van executieve functies met kinderen. Kinderen moeten zich concentreren, op hun beurt wachten en onthouden wat andere kinderen hebben gezegd. Bij jongere kinderen kun je ter ondersteuning plaatjes neerleggen van dingen die kinderen mee kunnen nemen, of van de woorden die genoemd zijn. Het in de juiste volgorde noemen van wat er op de plaatjes staat is dan misschien al uitdaging genoeg.
In de praktijk
Samen met haar kinderen ging Sanne aan de slag met enkele van de lesideeën bij Eiland.
Mijn oudste zoon liet ik kiezen, hij koos voor het maken van een verhaal over zijn eigen eiland. Het eiland is vooral gevuld met alles wat hem dierbaar is, als eerste worden zijn huisdieren genoemd. Het is er warm en het ontbreekt hem aan niets. Het is dan ook een luxe onbewoond eiland. Dat kan bestaan blijkbaar!
De jongste koos voor het tellen van alle figuurtjes. Welke prent we ook bekeken, door te tellen zagen we steeds meer. Drie palmbomen, vijf ijsberen, of nee, het zijn er veel meer! En ook een heleboel vissen. Hij waagde zich ook aan het tellen van de mensen op een van de laatste bladzijden. Het mooie was dat hij wel de mensen op de boot telde, maar de mensen op het eiland oversloeg.
Het boek leent zich voor prachtige activiteiten. Heb jij Eiland al gelezen met je kinderen of in de klas? Heb je zelf nog ideeën voor een leuke activiteit?