Eerste lezers: Leesplezier met moppen!
Leesplezier en eerste lezers, het blijkt een moeilijke opdracht. Riet Wille schreef een vierde moppenboek, Als moppen aankloppen. Lukt het haar kinderen liever te laten lezen met deze grappen?
– door Joke –
Leesplezier
Er zijn weinig peuters en kleuters die niet van boeken en verhalen houden – ik ontmoette er in mijn leven nog geen één. Toch wijst de ene na de andere studie erop dat kinderen te weinig lezen en dat ze lezen niet fijn vinden. Dat klopt met wat ik dagelijks zie in de klaspraktijk. Bij het begin van ieder schooljaar blijkt dat slechts een enkeling van lezen houdt. Hoe kan het zo snel misgaan?
Zesjarigen stappen doorgaans vol verwachting en leesgoesting het eerste leerjaar binnen. Echter, al die mensen die hen enthousiast meedelen dat ze in dat eerste leesjaar zullen leren lezen, vertellen daar niet bij dat dat wel even duurt en dat het niet vanzelf gaat. Ze moeten erg veel oefenen en eer ze zelf een verhaal kunnen lezen, zijn we enkele maanden verder. Probeer als schrijver maar eens een spannend, mysterieus, ontroerend, … verhaal te vertellen als je woordenschat beperkt moet blijven tot eenlettergrepige woorden. (Het belang van blijven voorlezen wordt hier vanzelf duidelijk!)
Heel wat schrijvers en uitgeverijen spannen zich in om voor deze doelgroep toch leuke, motiverende boeken te maken. Riet Wille is één van hen. Als logopediste ontdekt ze in haar werk met jonge kinderen het nut van kinderpoëzie en in 1984 verschijnt haar eerst eigen versjesbundel. Ondertussen is ze fulltime auteur en vullen heel wat prentenboeken, versjes en verhalen voor o.a. eerste lezers haar bibliografie. Ze hecht veel belang aan leesplezier.
Humor
Humor werkt aanstekelijk, ook in boeken. Zevenjarigen lachen graag, veel en makkelijk. Grappige boeken vallen bij de meesten onder hen in de smaak. Een bundeling moppen is een heel goed idee om eerste lezers aan het lezen te krijgen. Een mop is kort en dus schrikt de hoeveelheid tekst die er gelezen moet worden niet af. Ideaal voor kinderen die het leesplezier al een beetje aan het kwijt raken zijn en voor kinderen waarbij het leesproces wat trager verloopt.
Als moppen aankloppen
Sommige moppen zijn vrij bekend. Wille hertaalt ze naar een context met Noor en Sam, twee kinderen die de hoofdrol spelen in elke grap. Daardoor is er meer herkenning en staat de inhoud dicht bij de leefwereld van de lezers. Korte zinnen en eenvoudige woordenschat zorgen dat ook lezers die trager lezen, het hele grapje zelf aankunnen. De kleurrijke illustraties van Richard Verschraagen bij elke mop, ondersteunen het leesbegrip en zijn eveneens grappig. Die ondersteuning is nuttig want niet elke lezer zal alle grapjes vanzelf begrijpen. Zo wordt begrijpend lezen ook ingeoefend.
Dit boek is een mooie aanwinst voor de klasbibliotheek. De korte teksten, kleurrijke illustraties, het dunne formaat en de humor weten de kinderen te verleiden. Zo ontdekken ze dat lezen erg leuk kan zijn. Het vertrouwen dat ze zelf in staat zijn aangename teksten te lezen groeit. Leesplezier stimuleren is erg belangrijk en dit boek doet dat.
De andere boekjes uit de reeks
Er bestaan in deze reeks nog drie andere moppenbundels. Telkens met Sam en Noor in de hoofdrol. Het leesniveau evolueert van AVI M3 (midden eerste leerjaar/groep) tot AVI E4 (einde tweede leerjaar/groep 4). Op de site van uitgeverij De Eenhoorn vind je bij deze boekjes telkens een lesbrief met fijne tips voor de klaspraktijk.
Moppen op een bordje (AVI M3)
Moppen met een grapjas aan (AVI E3)
Een mop met een bij bij (AVI M4)
Houden jullie kinderen van moppen? Denken jullie dat moppen werken om leesplezier te bevorderen?