Kleuterlezen
Inmiddels weet je als trouwe lezer vast wel dat wij nauwe banden met het onderwijs hebben. Met grote regelmaat bespreken wij boeken in de klas. Ik doe dat met mijn net vierjarigen kleuters in mijn instroomgroep. Op jonge leeftijd kunnen kinderen al prima vertellen wat hun mening is over een boek. Ze doen dan misschien met andere woorden dan dat ik het zelf zou doen, maar uiteindelijk zijn zij de doelgroep en hebben ze eigenlijk meer recht van spreken dan ik. Ook deze week nam ik een boek de klas mee in, met de vraag: wat vinden de kleuters van De krokodil die geen taxi wilde zijn?
Het boek
Athan woont met zijn familie aan de rivier in het oerwoud. De familie heeft een eigen taxibedrijf, want de rivier is de snelste manier om door het oerwoud te reizen. Alleen, geen enkel dier wil per krokodiltaxi reizen. Dat brengt namelijk wat risico's met zich mee. Athan ziet dit baantje ook helemaal niet zitten. Al dat wachten is niets voor hem. Hij besluit om iets anders te gaan doen, maar dat beslissen is nog niet zo makkelijk. Waar liggen zijn talenten? En vindt zijn familie het wel goed dat hij iets anders wil doen?
Het kleuteroordeel
Mijn klas kan heel goed naar verhalen luisteren, ze zijn echt weg van alle boeken die in de klas liggen. Dit boek hadden ze nog niet eerder kunnen doorbladeren en dat zorgde voor extra gespitste oren. Waar zou het boek over gaan?
Tijdens het voorlezen was het echt muisstil. Alle 19 kleuters zaten helemaal in het verhaal. Na afloop mochten ze aangeven wat ze van het boek vonden. Het resultaat: 18 stemmen voor leuk, 1 voor niet leuk. Uiteraard mochten een aantal kinderen ook vertellen waarom ze het wel of niet leuk vonden.
Ik vond het boek leuk, want ik houd van krokodillen.
Ik ben bang voor krokodillen, dus daarom vind ik het niet leuk.
Ik wil ook dokter worden en dat is leuk.
De krokodilambulance is leuk!
Het oordeel van de juf
Toen ik het boek de eerste keer zelf las, moest ik een klein beetje denken aan De krokodil die niet van water hield. Qua titel komt het natuurlijk al overeen, maar ook dat boek gaat over een krokodil die zich niet op zijn plek voelt bij zijn eigen familie. De uitwerking is in beide boeken verschillend, maar qua strekking komt het wel overeen. Ook gaat het personage in beide boeken op zoek naar zijn talenten en die zoektocht komt eerst langs een aantal mislukkingen. Overigens heb ik het boek De krokodil die niet van water hield ook deze week in de klas voorgelezen, maar geen enkele kleuter legde dit verband.
Het verhaal zelf is leuk opgebouwd voor de kleuters. Het voorlezen van het verhaal duurt niet te lang en het bevat een goede twist waardoor de aandacht van de kleuters wordt vastgehouden. Echter, als je het boek een keer hebt voorgelezen, dan weet de klas de clou en is het een volgende keer voorlezen iets minder leuk. Het boek is minder geschikt om het herhaaldelijk voor te lezen en het met de klas uit te diepen, maar het is wel een leuk prentenboek voor tussendoor.
Het boek past overigens goed in het thema van de Kinderboekenweek in 2021: worden wat je wil.
Zou jij dit boek als leerkracht de klas mee innemen? Of is het een geschikt boek om thuis voor te lezen? Laat het gerust weten in de reacties!