×

Recensie - Briljante Planten

op 11 mei 2022 door

door Katy

Wat weten we eigenlijk allemaal van planten? Zijn ze intelligent? Kunnen ze communiceren? Zijn ze allemaal even onschuldig als ze lijken? Sluiten ze soms een geheim verbond met andere organismen? In Briljante planten geeft Geert-Jan Roebers op al deze vragen en meer.

Het boek (10+) staat boordevol interessante weetjes en voorbeelden van planten die zich op een speciale manier hebben aangepast aan de omgeving. Hij bespreekt hun gedrag en waarom ze zo belangrijk zijn voor ons en voor de wereld. Hier en daar is de informatie wat gesimplificeerd. In de kleine lettertjes achteraan legt Roebers uit waarom hij dat precies doet en om elke informatie het gaat. De auteur snijdt een hoop thema’s aan gaande van ‘plant of geen plant’ tot ‘survivalgedrag’ en ‘wat ze precies voor ons doen. Elk stukje is compact en helder beschreven. De lezer krijgt geen gigantische lappen tekst te verwerken, maar duidelijke informatie waar een beetje humor in zit verwerkt. Het is een luchtig boek dat tegelijkertijd prikkelt om meer te willen weten.

Margot Westermann zorgde voor de illustraties. Die zijn talrijk aanwezig en versterken op eigenzinnige wijze de feiten die Roebers aanhaalt. De illustratrice gebruikt hoofdzakelijk bruin- en groentinten, het gaat tenslotte over planten, maar schuwt de kleur niet en laat die ook van de bladspiegel spatten. Verwacht vooral geen knullige prentjes bij de tekst, maar wel chaotische prenten die zich over de hele bladspiegel uit durven te strekken. Heerlijk om naar te kijken en om details in te ontdekken. Tekst en illustraties werken knap samen om er een bijzonder fijn non-fictie boek van te maken.

‘Briljante planten’ is een grappig en informatief boek over de wereld van planten. Roebers schreef eerder al een aantal jeugdboeken over de natuur en Westermann gooide hoge ogen met haar illustraties voor ‘De zweetvoetenman’. Dat ze nu samen dit mooie boek hebben uitgebracht kan alleen maar worden toegejuicht. Het is het soort boek dat de aandacht trekt en achteraf ook nog eens echt de moeite waard blijkt te zijn voor elke jonge lezer met een interesse in natuur en wetenschap. - 4 dikke sterren