×

Recensie - Drop, het stoute eendje

op 31 juli 2018 door

Het kleine eendje Drop is het beu om steeds schattig te worden genoemd. Hij besluit van zich af te bijten en neemt dat best letterlijk. Hij maakt het zandkasteel van één van zijn vrienden stuk en zet zijn tanden in de poot van iemand anders. Al snel heeft iedereen genoeg van het gedrag van Drop, maar met wie moet hij dan spelen?

e2d41d1b256f156acaa0c188bf9f45d6.jpgDrop, het stoute eendje van Catharina Valckx  heeft een leuke en herkenbare insteek voor de allerkleinsten (2+) en wellicht ook voor de ouders. Drop is iets beu en wordt boos op iedereen in zijn omgeving. Hij gaat nogal baldadig te werk en moet daarna de gevolgen dragen. Wie een blik werpt op de cover ziet meteen dat Drop de pest in heeft. Toch is het een leuk eendje om naar te kijken. Zijn kleur is een goede vondst en onderscheidt hem van de massa. Hij is schattig vormgegeven, al mag dat uiteraard niet gezegd worden.

De opzet van het verhaal is vrij eenvoudig: door zijn eigen schuld houdt Drop niemand over om mee te spelen en moet op zoek naar een nieuw vriendje. Dat vindt hij, maar de geschiedenis herhaalt zich, al laat Drop vervolgens zien dat hij toch een klein hartje heeft. Het is gemakkelijk te volgen en te begrijpen. Door het minder brave kantje spreekt het aan en het einde geeft het geheel iets liefs.

De tekeningen zijn eveneens redelijk simpel gehouden. De belangrijkste zaken worden afgebeeld, maar er is weinig oog voor overige details. Dit houdt de peuter bij de les, maar zorgt er ook voor dat er minder extra dingen zijn om bij stil te staan en samen te bewonderen. Naar afwerking toe hadden de prenten wat sterker gemogen. De afgebeelde figuren zijn duidelijk en de prenten vertellen het verhaal, toch lijkt Het lijkt wat kneuterig gedaan. Dat komt mede door de zwarte lijnen die haast alles begrenzen, maar ook door de grote onbenutte vlakken. Sommige dubbele pagina’s hadden best herleid kunnen worden naar één bladzijde. Het miertje Noenie is een opvallende verschijning door haar menselijk gezicht. Bijzonder dat Catharina Valckx hiervoor gekozen heeft, terwijl de andere dieren in het boek trouwer blijven aan de natuur.

Wat betreft de opmaak had dit verhaal iets beter aangepakt kunnen worden. De letters hebben een redelijke grootte, maar de witruimte onder de tekeningen beslaat een kwart van de pagina. De druk had daardoor nog wat groter mogen zijn. Dat oogt beter en leest ook gemakkelijker voor.

Drop, het stoute eendje is een leuk verhaal voor peuters die zelf ook wel eens een keertje boos worden. Het heeft een ondeugend kantje en een snoezige afloop. Wie dit boek kiest, moet zich bewust zijn van de eenvoudige vormgeving. Dat kan een troef zijn, maar ook een minpunt. Dat hangt allemaal af van het kind waarmee het gelezen wordt. Drop zelf is best leuk en zal ondanks zijn kwaadheid de harten van de lezertjes wel veroveren.

Beoordeling: 3 sterren

*Door Katy