Meer dan 5,7 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

Recensie: Theekophuisje - De familie Snuffel

op 05 december 2018 door

Nostalgie: een klein poppenhuis met daarbij een gezinnetje van vier dieren. De Sylvanian families, wie kent ze ook nog? Er waren konijntjes, maar ook beertjes, hondjes, katten en andere figuren. Allemaal hadden ze een ouderwets setje kleren aan en de ledematen konden bewegen. Precies daar doet de familie Snuffel in hun theekophuisje aan denken.

Door Katy

Steffie gaat verhuizen, maar ze heeft daar helemaal geen zin in. Op de dag van de verhuis krijgt ze een cadeautje van haar oma. Het is een prachtig huisje in de vorm van een theekop en er horen vier speelgoedkonijnen bij. Wat Steffie niet weet is dat de familie Snuffel tot leven komt wanneer er niemand in de buurt is.

Theekophuisje – De familie Snuffel is een samenwerking tussen Hayley Scott en Pippa Curnick. Auteur Hayley Scott woont in Norfolk en is dol op minispulletjes, zo vertelt de laatste pagina van het boek ons. Als kind maakte ze zelf vaak minimeubeltjes voor kabouterhuisjes in de tuin. Illustratrice Pippa Curnick is boekenwurm en konijnenbezitter. Zij woont in Derbyshire en vindt veel inspiratie voor haar tekeningen in de natuur. Theekophuisje – De familie Snuffel is het eerste boek in een serie over de avonturen van de konijnen.

Het boek is een mooie combinatie van prenten en tekst. De tekst is voldoende groot gedrukt met een fijne regelafstand voor beginnende lezers, zodat het gemakkelijk leest. Er zit een uitgebreide verhaallijn in, zodat het niet te flauw wordt voor kinderen die graag een verhaal lezen dat wat meer mag omvatten, maar toch bij hun leeftijd (5+) moet passen. Verder wordt er speels omgegaan met de druk. Sommige woorden zijn groter en vetter gedrukt om in te spelen op bepaalde acties van de hoofdpersonen. Elk hoofdstuk omvat een twaalf- à vijftiental pagina’s. Dat lijkt heel wat voor de beoogde doelgroep, maar de tekst is echter mooi gespreid over de bladzijden en er is voldoende ruimte voor de tekeningen, hierdoor is het allemaal erg behapbaar.

De prenten zijn vrolijk en hoewel de familie Snuffel grijs is, is dat niet de overheersende kleur. Geel, groen, rood en blauw komen vaak tegelijk terug in dezelfde illustratie in verschillende variaties en tinten. Bloemen, stapeltjes boeken, de binnenkant van het theekophuisje… door het kleurgebruik stralen ze allemaal blijheid uit, zelfs wanneer vader Gabriël zich per ongeluk in nesten heeft gewerkt. Er gaat positiviteit en gezelligheid uit van de tekeningen.

Theekophuisje – De familie Snuffel is een compact en fijn vormgegeven boek voor jonge lezers. Het verhaal over Steffie en de zoektocht naar vaderkonijn Gabriël zijn boeiend en spreken aan. Door de aandacht voor de vaderfiguur is het niet overwegend een meisjesboek, al zal het bij die groep lezers zeker in de smaak vallen. Scott en Curnick zorgen voor een leuke leeservaring door evenveel aandacht te besteden aan het verhaal als aan de illustraties. Dat prikkelt de nieuwsgierigheid naar meer verhalen over de familie Snuffel.

Beoordeling: 4 sterren