×

Recensie - Ik Prik

op 14 december 2018 door

Egel weet wel te genieten van kleine dingen. Hij luistert graag naar het getsjilp van de vogeltjes en houdt van de natuur. Wanneer hij naar een feestje gaat, wordt het echter al snel een beetje te druk voor hem en prikt hij per ongeluk de ballonnen stuk. Hij vindt het heel erg en zou graag anders zijn. Maar dan is hij egel toch niet meer?

Door Katy

In Ik prik vertelt Kim Crabeels het verhaal van een hoogsensitief egeltje dat niet weet hoe hij om moet gaan met alle prikkels in z’n omgeving. Ze doet dat in korte zinnen en maakt gebruik van rijm. Vooral Egel is aan het woord. De lezer (3+) krijgt daarmee een mooi inkijkje in de gedachten van het dier. De tekst is gemakkelijk voor te lezen en erg herkenbaar voor kinderen die veel moeite hebben met drukke omgevingen en het verwerken van veel prikkels tegelijk. De vrienden van Egel zijn heel begripvol, maar Egel vindt het zelf maar niets dat hij soms zomaar alles en iedereen prikt. De oplossing komt in de vorm van een schildpad die ervoor zorgt dat Egel zichzelf wat beter leert kennen.

Julie Van Hove illustreerde het boek. Met een spits snuitje en stekels in verschillende groottes en kleuren, wordt het egeltje aandoenlijk door haar neergezet. Ook de andere dieren zijn leuk vormgegeven. De prent waarop ze allemaal op een rijtje staan, nadat ze geprikt werden is best grappig. Bij haan steken z’n veren door het verband heen, Big heeft een pleister op z’n bil en het oor van Konijn hangt door het gewicht van de zwachtel naar beneden. Ondanks de grote witruimtes op het blad, is er toch veel om naar te kijken. Van Hove maakt goed gebruik van de plaats die ze heeft. Op één van de eerste illustraties lopen de seizoenen gewoon lekker door elkaar: een sneeuwman, bloesems, paddenstoelen en klaprozen in één beeld. Een hele spread gevuld met paardenbloemen (en een goed gecamoufleerde egel). Het is mooi zonder te overweldigen.

Ik prik is een deeltje uit de reeks ‘Superdieren’ van uitgeverij Lannoo. Hoewel hoogsensitiviteit het thema is, is het eveneens erg toegankelijk voor andere kinderen. Zoals de achterflap zegt is het een ontwapenend verhaal dat ook over vriendschap gaat en kleine stappen zetten om jezelf te ontwikkelen. Kim Crabeels en Julie Van Hove hebben samen een tof prentenboek gecreëerd dat kleine kinderen kan helpen zichzelf beter te begrijpen.

Eindoordeel: 4 sterren