×

Eindverslag: Voor of achter je... Lisa Gardner is overal!

op 04 april 2018 door

Zestien deelnemers (Ann neemt deel met een eigen exemplaar) melden zich; heel wat bekende gezichten, maar ook debutanten. Het wordt opletten voor de coördinator: twee deelnemers heten Miriam en er is ook nog een Maryam. Ook zijn er lezers die nooit eerder een boek hebben gelezen van de Amerikaanse schrijfster Lisa Gardner. Een week na het versturen van Achter je heeft iedereen een exemplaar in zijn of haar bezit.

Over Achter je

Tien jaar na het vorige deel pompt Lisa Gardner opnieuw leven in haar serie, waarin de voormalige FBI-profilers Pierce Quincy en Rainie Conner een belangrijke rol spelen. In Achter je krijgen we een hernieuwde kennismaking met het duo, alsook met pleegdochter Sharlah en haar oudere broer Telly. Deze laatste wordt echter verdacht van een aantal koelbloedige moorden.

Sharlah was bij hen gekomen met een rugzak vol antisociale neigingen. Haar dossier had niet gelogen. Met pleegkinderen was het scheppen van een emotionele band altijd moeilijk.”

Adoptieouders en pleegkinderen, het lijkt een heel interessant thema!

In tien officiële leesclubvragen - en een elfde optionele – ontspint zich een levendige discussie. Jeannie is een van de deelnemers die eerdere thrillers met het duo profilers heeft gelezen: “Ja, mooi om Pierce en Rainie weer te ontmoeten; ze hebben inmiddels ook een aantal jaren samen achter de rug.” Voor Onno is het een eerste kennismaking: “ Omdat ik geen Gardner-voorgeschiedenis had, viel het mij niet echt op dat zij de werkelijke hoofdpersonen zijn.” Thrillerfanaat Koen kent deze serie, uiteraard: Vaag kwamen er tijdens het lezen wat flarden terug, maar te weinig om me uit te spreken over enige veranderingen. Ik vind ze een complementair duo, beiden vechtend met demonen uit het verleden”. Het is al heel snel duidelijk dat dit zevende deel uit de serie perfect kan worden gelezen als een losstaande thriller. Vier hoofdpersonages en zelfs een trouwe Duitse herdershond kleuren het spannende verhaal in. Elke is heel tevreden na het lezen: “Voor mij zijn vooral een erg spannend verhaal en sterke personages aan de orde. Juist de twee zaken die ik in al mijn boeken zoek. Maryam denkt er nog eens goed over na, over de plotse intrede van een personage: “Tijdens het lezen van dit verhaal heb ik me daar niet aan gestoord; pas als ik het nu analyseer, valt het me op.” Dat een “deus ex machina” verschijnt, is voor een aantal lezers toch een minpuntje, niet alleen voor de coördinator. Ook Karina, Onno en Koen storen er zich aan. Voor Miriam H klopt het boek echter op alle fronten, zo zie je maar… Dazzle kijkt niet uit naar een vervolg op Achter je: “Ga je nu ook nog een vervolg maken met een all happy family, dan wordt het wel heel erg klef allemaal. Sander ziet dit – samen met nog andere deelnemers – dan wel zitten. Wat er achter de titel van het boek schuilt, blijft wel een vraagteken. Een goede vraag aan het adres van de auteur, wellicht?

In zijn lezersrecensie verwoordt Peter duidelijk zijn ervaringen met Gardner en haar boek:Lisa Gardner herijkt de definitie van 'pageturner'. In sneltreinvaart worden emoties van afschuw, angst en verdriet bij de lezer naar binnen gepompt. Langzaamaan wisselt de mening over personages in het boek. Er ontstaat medeleven, sympathie en de wens dat het de afloop krijgt waar je naar snakt.”

Graag hadden we met ons allen samen de eindstreep bereikt… Jammer dat alsnog een deelnemer afhaakt. Veertien lezersrecensies en vijftien beoordelingen rijker, volgt hier het eindresultaat van deze leesclub:

Twee lezers geven met vijf sterren het maximum; liefst tien belonen het boek met vier sterren. Twee deelnemers kiezen voor 3.5; een keer drie maakt het plaatje compleet.

In dit geval moet er niet worden afgerond; het eindoordeel luidt:  **** (vier) sterren.

Reacties op: Eindverslag: Voor of achter je... Lisa Gardner is overal!