×

Leesclubverslag

op 25 oktober 2019 door

Het gezin waarin Hadley opgroeit lijkt perfect. Maar niets is wat het lijkt. Hadley is de oudste dochter en wordt mishandeld door haar vader. Ze doet er alles aan om haar zusje ditzelfde lot te besparen. Maar als Hadleys verboden relatie aan het licht komt, wordt het huiselijk geweld nog erger. Totdat er een ongeval gebeurt waardoor alles verandert. En na die dag praat Hadley niet meer over wat is geweest. Het kost haar al genoeg moeite om vrede te krijgen met het nu.

Tijdens de leesclub

Over het algeheel werd de schrijfstijl als zeer prettig ervaren. De interviews die tussendoor werden afgenomen waren voor sommige lezers echter storend. Voor Annie ten Cate hadden ze geen meerwaarde. Ook voor Desiree Domeyer hadden ze niet per se iets toe te voegen: “Het waren voor mij onderbrekingen. Ik las liever verder in het verhaal.” Carole Jeunink vond de interviews ook een onderbreking, maar zegt ook dat de interviews laten zien hoe de omgeving tegen Hadley en het gezin aankijken.” Voor alexandra-peeters-2 zorgen ze juist voor wat afwisseling in het verhaal.

Heftige onderwerpen
Alles is nu behandelt een aantal heftige thema’s in een boek dat gericht is op jongeren. Dat jongeren de doelgroep zijn is volgens de lezers vooral te merken aan de beleefwereld van Hadley. “Er komen ook redelijk wat problematieken in tevoorschijn die typisch zijn voor tieners zoals een eerste vriendje, druk op school,” aldus Yana P. MaartjeMijnen denkt dat dat het taalgebruik hier ook aan bijdraagt: “Niet te moeilijke woorden en zinnen redelijk rechttoe, rechtaan. Dat er in dit geval gebruik is gemaakt van eerste persoon enkelvoud helpt ook volgens Laurie. “Met dit soort zware thema’s leest dat toch het fijnst, Het is minder afstandelijk.”

Volgens de deelnemers is het goed dat er ook in jeugdliteratuur aandacht besteed wordt aan dit soort heftige onderwerpen. Zo noemt Wendy Brokers het een mooie aanvulling binnen het genre. “Het is een onderwerp waarop nog steeds een taboe rust,” aldus Mloez. Anouk.B hoop dat jongeren door hierover te lezen bijvoorbeeld sneller signalen bij anderen herkennen en eventueel alarm zullen slaan.  De deelnemers waren vrij eensgezind over de groeiende opkomst van dit soort boeken. “Zolang er ook nog maar boeken bestaan die luchtigere onderwerpen behandelen,” voegt M.opheliac daar nog aan toe.

Eindoordeel en waardering
De deelnemers aan de leesclub waren stuk voor stuk erg enthousiast over het boek. Enig minpuntje volgens sommigen was dat ze wel iets meer over andere personages hadden willen weten. Het enthousiasme van de deelnemers levert de leesclub een gemiddelde van 4.3 sterren op.

M. Opheliac: “Het tragische en angstaanjagende aspect van huiselijk geweld wordt door de auteur goed weergegeven.” (vier sterren)
Yana P: “De ‘nu’ hoofdstukken zorgen voor de nodige ademhaling tussen de heftige ‘toen’ hoofdstukken door.” (vijf sterren)
Suzanne Verheem-Kwak: “Een indringend verhaal over huiselijk geweld, familie, liefde en vriendschap. Een groot maatschappelijk probleem als huiselijk geweld wordt aan de kaak gesteld en hopelijk zal dit taboe weer wat bespreekbaarder worden door dit mooie boek.” (vier sterren)
Cilske: “Het verhaal is aangrijpend en daar moet je je wel bewust van zijn.” (vijf sterren)
Julie Noort: “Ik had niet verwacht dat dit boek mij zo zou raken.” (vier sterren)