Meer dan 5,7 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

Eindverslag - Een dilemma dat er geen had mogen zijn

op 01 oktober 2018 door

Veel leesclubs rond Nederlandstalige YA’s zijn er niet, het was dus uitkijken naar het dilemma van Anna! Op 17 oktober kwam het verlossende mailtje van Debbie aan 15 lezers dat ze mee mochten doen. Nog diezelfde dag zouden de boeken op de post gaan. Dat werd uiteindelijk een weekje later, niet erg want zo konden we in het leesclubcafé elkaar een beetje beter leren kennen.

Het begin van een nieuwe serie
Heet dat boek nu Anna? Of Dilemma? De cover brengt niet echt raad en dat stoort sommige lezers wel. Gelukkig zijn er andere informatiebronnen die ons bevestigen dat Dilemma de naam van de serie is en Anna het eerste deel. We vermoeden dat in elk nog te verschijnen boek een ander hoofdpersonage met een nieuw dilemma centraal zal staan. De cover zorgt voor verschillende reacties, sommigen vinden hem mooi, terwijl anderen hem helemaal niet aantrekkelijk vinden. Het doet er niet echt toe, we zijn vooral benieuwd naar het boek!

Waarover gaat Anna
(info boekpagina) In deze gloednieuwe young adult-reeks staat telkens een dilemma centraal. We volgen Anna die ineens razend populair wordt omdat de hele school denkt dat ze ongeneeslijk ziek is. Ook haar papa (met wie ze amper nog contact had) heeft opnieuw aandacht voor haar. Maar dan blijkt de diagnose een misverstand te zijn. Ze is verscheurd tussen opbiechten of verzwijgen, want alles gaat nu zo goed …

De post steekt stokken in de wielen
Twee boeken wilden maar niet toekomen, dus uiteindelijk werd beslist om nieuwe exemplaren te versturen, net op het moment dat Bpost een vijfdaagse staking aankondigde... Daar zit je dan, met een hoop mensen die aan de discussie willen beginnen en twee sukkelaars die zo langzamerhand wanhopig worden. Gelukkig waren die twee ‘sukkelaars’ van zeer goede wil en lazen het boek in geen tijd uit toen het dan eindelijk toekwam. Oef, leesclub gered!

De personages
Het is moeilijk om veel sympathie op te brengen voor hoofdpersonage Anna. Als 17-jarige komt ze vrij naïef over en manier waarop ze haar moeder behandelt, kan bij de leesclubdeelnemers op weinig begrip rekenen. Zelfs voor een puber denkt ze wel heel vaak uitsluitend aan zichzelf, gelukkig zijn er ook positieve momenten in de relatie. Het gedrag van Anna wanneer ze te horen krijgt dat de eerste diagnose kanker niet klopt? Tja, die is op zijn minst twijfelachtig, zelfs verwerpelijk te noemen... De moeder van Anna vonden we wel lief, al reageerde zij niet altijd op de volgens ons juiste manier. Niet geheel onverwacht spelen ook de schoolvrienden van Anna een rol in dit boek en wordt ze verliefd. Genoeg personages die zich niet altijd van hun beste kant laten zien.

Opbouw van het verhaal
We zijn het erover eens dat het heel lang duurt voor het dilemma aan bod komt. In de eerste helft van het boek kunnen we vooral lezen over Anna’s leventje, haar schoolvriendinnen en haar familie, het leek een boek over tienerissues te worden. Sommige lezers vonden deze opbouw zeer onevenwichtig, terwijl andere deelnemers de lange aanloop naar het dilemma noodzakelijk vonden. We willen in dit eindverslag natuurlijk niet spoileren, dus gaan we niet verder in op het einde van het boek. Al hadden we daar echt wel een en ander over te zeggen...

Creativiteit van de deelnemers testen
Kun je voor een tweede boek in de serie een nieuw hoofdpersonage met een ander dilemma bedenken? Met andere woorden, schrijft een opzetje voor dat boek (soort van achterflaptekst). Toen deze opdracht gelanceerd werd, schoten een aantal lezers in paniek, deze vraag was wel erg lastig! Anderen gingen heerlijk los, kropen in de pen en schreven een leuk verhaaltje bijeen. Als Tille Vincent geen inspiratie meer heeft, kan ze bij ons terecht!

Anna blijft te veel op de oppervlakte, het gekozen dilemma wordt niet genoeg uitgewerkt. Heel vaak fronsten we de wenkbrauwen, zo ongeloofwaardig was het verhaal bij momenten. We zullen het dan ook niet snel iemand aanraden. Na 15 beoordelingen behaalt Anna een gemiddelde score van 2,9 sterren.

Verslag door Greet Braem - leesclubcoördinator

Reacties op: Eindverslag - Een dilemma dat er geen had mogen zijn