De Don van Renee Kelder en Don Schothorst
Het verhaal van reclameman Don Schothorst en zijn verslaving aan drank, coke en seks is van een on-Nederlands kaliber. Renee Kelder, die in 2014 met de autobiografische roman De Parttime-Junkie debuteerde, werd belast met de taak het verhaal van 'De Don' op te schrijven. Lees in haar gastcolumn hoe dat zo tot stand is gekomen.
De Don
Het leven lijkt Don Schothorst toe te lachen. Op zijn negentiende start hij een carrière in de reclamewereld van de jaren zestig en hij blijkt een toptalent: op zijn 28ste is hij miljonair en een internationaal begrip in de reclamebusiness. Hij bedenkt beroemde slogans als: ‘Melk. De Witte Motor’ en ‘Het Zwitserleven-gevoel’. Maar naast zijn succesvolle carrière en ogenschijnlijk gelukkige gezinsleven houdt hij er een dubbelleven op na. In dat andere leven ontbijt hij met wodka en geeft hij miljoenen uit in bordelen, waar hij bevriend raakt met onder anderen Klaas Bruinsma en de Hells Angels. Op zijn 37ste snuift hij zijn eerste lijn cocaïne. Het gevolg is een jarenlange verslaving, met zijn privéchauffeur als dealer. Dan volgt het onafwendbare moment: hij gaat failliet en raakt alles en iedereen kwijt.