Discussie Goddelijke Komedie - deel 1 - spoilers toegestaan
De Hel
In het jaar 1300 bevindt Dante, "midden op het levenspad gekomen", zich in een donker woud. Elke keer weer bekruipt je als lezer het gevoel op een lange en avontuurlijke reis te gaan en tegelijkertijd thuis te komen als je die beroemde beginregels leest van de Divina Commedia:
'Nel mezzo del cammin di nostra vita
mi ritrovai per una selva oscura
ché la diritta via era smarrita.'
Dante en Vergilius verlaten het donkere woud. (1861, Gustave Doré)
Het "selva oscura" (donkere woud) is een onmetelijk, angstaanjagend bos waarin je makkelijk kan verdwalen en waaruit geen mens ooit levend is ontkomen. Hij verheugt zich dan ook de heuvel te zien waardoor hij dit woud kan ontvluchten, maar op zijn weg stuit hij beurtelings op een gevlekte panter, een leeuw (die in hem wel een lekker hapje lijkt te zien), maar vooral een vraatzuchtige wolvin. Uit angst voor met name de wolvin treedt de dichter iets terug en dreigt het donkere woud weer in te moeten gaan naar "daar waar het licht niet komt". Dan ziet Dante een schim, dat blijkt Vergilius te zijn, de beroemde dichter van het nationale Italiaanse epos Aeneïs. Deze is bereid op te treden als zijn gids gedurende de tocht door Hel en Vagevuur, wat Dante met graagte aanneemt, aangezien Vergilius, "die bron waaraan zo'n rijke woordenstroom ontspringt", zijn grote voorbeeld is. Na het uitwisselen van wat beleefdheden vertelt Vergilius ons wat de lezer te wachten staat en wordt een vooruitblik geboden op de tocht en dus de indeling van dit epische gedicht. Als ongelovige (of beter: die als Romein God niet heeft gekend) mag Vergilius het Paradijs niet in. Daar zal iemand anders het stokje overnemen, "een ziel [...] die voor die taak waardiger is dan ik", vooruitwijzing naar de ideale vrouw Beatrice, genoemd naar Dante's grote jeugdliefde. ( deel tekst gebruikt van bron)
Invloed van de Arabieren
Volgens Salomon Kroonenberg is het beeld van de hel zoals Dante deze schets in zijn meesterwerk, afgeleid van de Arabieren. Lang is gedacht dat het beeld van de hel als trechter uit het brein van Dante is ontsproten. Zelfs veel hedendaagse commentaren lijken dit beeld te willen bevestigen.Salomon Kroonenberg laat zien dat Dante zijn denkbeeld van de hel in ringen, als een trechter naar beneden, heeft ontleend aan Arabische legenden uit de 9e eeuw. In de Isra reist de profeet Mohammed in 1 nacht naar Jeruzalem. De Mi’raj is de hemelbestijging van de profeet, waarbij de engel Gabriël hem begeleidt.(bron)