Vraag 1: Anekdotisch? Wat is dat nu weer?
In de eerste vraag gaan we het direct hebben over de vorm waarin 'het verhaal' wordt verteld. Focus je daarop in je antwoord. In een latere vraag komt de schrijfstijl aan bod, dus probeer dat bij het beantwoorden van deze vraag nog even links te laten liggen.
Het woord 'anekdotisch' viel al snel in het café toen we aan het lezen waren. Maar wát bedoelen we daar nu eigenlijk mee? En vinden we deze vorm prettig?
Van Dale geeft als definitie
anek·do·tisch (bijvoeglijk naamwoord): op een anekdote lijkend; anekdotes bevattend
En wat is een anekdote dan? We kijken weer even naar van Dale
anek·do·te (de; v(m); meervoud: anekdotes, anekdoten): kort, grappig verhaal
Als je zoekt op Google naar de betekenis van het woord 'anekdotisch', komt er op een gegeven moment ook de term 'anekdotisch bewijs' langs. Ditmaal geeft Wikipedia ons wat meer uitleg.
Anekdotisch bewijs of n=1-onderzoek is een bewijs gebaseerd op een enkel opmerkelijk voorval. De anekdote moet in dat geval een fenomeen of karaktereigenschap verklaren. Vanwege de wet van de kleine aantallen wordt het gezien als een matige onderbouwing.
Het wordt daarmee wel geplaatst tegenover wetenschappelijk bewijs dat is gebaseerd op de wetenschappelijke methode. Daarbij kan anekdotisch bewijs overigens wel als aanleiding dienen om een hypothese op te stellen. Vervolgens moet deze hypothese getoetst worden waarbij de resultaten deze kunnen bevestigen (verificatie) of ontkrachten (falsificatie).
Om op deze manier een wetenschappelijke uitspraak te kunnen doen, is meer data nodig waarmee de wet van de grote getallen in werking kan treden. Overigens hoeft zelfs in dat geval een sterke correlatie niet te betekenen dat er sprake is van causaliteit en geldt ook dit nog niet als wetenschappelijk bewijs. Ondanks dit alles kunnen anekdotes waardevol zijn voor wetenschappelijk onderzoek omdat de observaties van opmerkelijke voorvallen kunnen dienen als inspiratie en beginpunt van dat onderzoek.
Vraag 1:
a. Vind je het passend om dit boek 'anekdotisch' te noemen? Zijn er nog andere woordend die passen bij deze vorm van vertellen?
b. Hoe heb je het lezen ervaren? Vond je het prettig lezen? Kwam je er moeilijk in? Was het makkelijk om steeds een stukje te lezen?
c. Welk ander boek dat je ooit hebt gelezen, heeft een vergelijkbare vorm?
Bij het beantwoorden van de vragen is het leuk om ook op elkaar te reageren, zodat er een levendige discussie ontstaat. Gebruik daarvoor de juiste knoppen. Gebruik de roze 'Plaats een nieuwe opmerking' voor een eigen, losstaand, antwoord op de vraag. Gebruik de grijze 'Reageer'-knop voor een reactie op een andere deelnemer. Zo houden we het overzichtelijk.
Je hoeft wat mij betreft niet altijd op a, b én c te antwoorden, maar probeer wel iets bij te dragen aan de discussie.