De Magdalenacodex van Jeroen Windmeijer en Jacob Slavenburg
Over het boek
In het Venetiaanse Marciana, een van de oudste bibliotheken ter wereld, stuit bibliothecaris Marco Visconti op een eeuwenoud manuscript. Het lijkt te zijn geschreven door Simon, een broer van Jezus, en het gaat over Maria Magdalena, de vrouw die al tweeduizend jaar tot de verbeelding spreekt.
Al snel vormt het manuscript het middelpunt van een strijd op leven en dood. Waar de een de waarheid zo snel mogelijk naar buiten wil brengen, wil de ander Maria Magdalena voor altijd het zwijgen opleggen. Drie vrouwen – Sofia, Susanna en Veronica – worden ongewild hoeders van het gevoelige geheim dat het manuscript herbergt. Maar dan blijkt: wie het manuscript in handen heeft, is zijn leven niet zeker…
Leesfragment
Jeroen Windmeijer en Jacob Slavenburg leveren met De Magdalenacodex hun derde samenwerking af. Lees jij graag boeken van dit duo en ben je benieuwd naar dit geheimzinnige en dodelijke manuscript over een van de bekendste vrouwen in de geschiedenis? Hieronder vind je alvast een sneak preview van De Magdalenacodex.
Achter het boek
Thrillerauteur Jeroen Windmeijer is bekend van bestsellers als Het Petrusmysterie, De offers en De stenen goden, waarin hij zijn liefde voor antropologie en wereldreligies centraal zet. Cultuurhistoricus Jacob Salvenburg schreef boeken over het christendom, mystiek en spiritualiteit. Hun vriendschap en gedeelde kennis van geschiedenis en religie leidden tot hun trilogie over sterke vrouwen, die begon met Het Isisgeheim en gevolgd werd door Het Evacomplex.
In een interview met Bookstamel vertelt Windmeijer dat hij en Slavenburg een duidelijke taakverdeling hebben: 'Het idee, de synopsis en het meeste van de kennis komt van Jacob. Normaal gesproken doe ik vijf, zes maanden onderzoek, maar die fase kon ik nu overslaan.' Windmeijer schrijft het boek en legt de hoofdstukken voor aan Slavenburg, die het van commentaar voorziet.
'Zo voegden we het beste van twee werelden samen.'
De auteurs zijn ook fan van elkaars boeken. Slavenburg vindt De offers het meest interessant, 'omdat er veel autobiografische elementen in zitten en een heel andere maatschappij heel kleurig beschreven wordt. Het is voor mij meer dan een thriller alleen.' Windmeijer kiest voor Reis langs de mysteriën uit het non-fictie oeuvre van Slavenburg. 'Het is ontzettend mooi vormgegeven met heel veel prachtige afbeeldingen.'