Meer dan 5,9 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

De omslag van....

op 27 november 2017 door

Bij een boek is niet alleen de inhoud belangrijk maar ook de cover. Als je een boekwinkel of bibliotheek binnenloopt, word je toch aangetrokken door de buitenkant van een boek. Hoe is de cover van ‘De Partituur voor De toverfluit tot stand gekomen?

Het omslagontwerp is verzorgd door Marsela Hajdinjak. Via Sanja Kregar heb ik haar vier vragen voorgelegd. Omdat de ontwerpster momenteel niet bereikbaar is, heeft Sanja de vragen beantwoord.

Hoe deze mooie omslag tot stand is gekomen?

Marsela had al een kinderboek van Lujo Bauer geïllustreerd en er prijzen mee gewonnen toen ik voor het eerst van haar hoorde.

Ik was op zoek naar de ontwerper voor de omslag en legde de vraag aan Lujo voor. Hij heeft haar aanbevolen. Ik mailde haar, ze reageerde meteen enthousiast en maakte alle verwachtingen waar.

Heeft zij het boek gelezen voordat het ontwerp gemaakt werd?

Ja, ze kende het boek al toen ik haar benaderde; ze vond het een prachtige roman. Dat moet een van de redenen zijn waarom ze snel ‘ja’ zei tegen deze opdracht. Ze wordt veel gevraagd.

Hoe gaat zij om met de verbinding tussen omslag en inhoud?

Ze kent dus de schrijver en het boek en ze nam mijn suggesties over, om het bladmuziek (dat ís een fragment uit de De toverfluit wat op de kaft staat) en de tortelduif te gebruiken. We waren het snel eens dat het een rustige en subtiele illustratie moest worden met symbolieken.

Heeft zij met de schrijver overleg gehad over ontwerp?

Jazeker; hij fluisterde af en toe zijn voorkeuren bij haar in, als het over keuzes tussen verschillende opties ging. Het was in alle opzichten een fijne samenwerking.

517161d43e136f39a0873eaf8dfc6553.jpg



Reacties op: De omslag van....

Meer informatie