Meer dan 5,7 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

Ludwig Bauer - de overeenkomsten met Die Zauberflöte

op 29 december 2017 door

Over de betekenis van de opera  'Die Zauberflöte' voor 'de Partituur voor de Toverfluit' heeft Sanja Kregar gesproken met de schrijver. Hij verwees naar vele verbintenissen tussen beide werken.

Een paar gedachten van Bauer over de verstopte symbolieken, paradoxen en verschillende lagen van zijn roman:

  • De associatieve/voorspellende waarde van de scene waarin Ferdinand luistert naar Joan Sutherland die de aria Der Hoelle Rache zingt uit De toverfluit. Deze aria over de onvermijdelijke wraak kondigt subtiel aan wat Ferdinand te wachten staat, ongeacht hoezeer hij zich daartegen probeert te verzeten en hoe vredelievend hij moge zijn.
  • hiermee onlosmakelijk verbonden is de stelling dat muziek alle conflicten te boven staat, terwijl het gaat om een van de ’s werelds bekende aria’s die de vloek oproept, de verdoemenis
  • tegelijkertijd is deze aria zeer veeleisend voor de zangeres (vanwege extreem hoge noten) en zijn er weinig levende sopranen die haar kunnen zingen. Hier heeft Bauer een paradox in zijn tekst verstopt, stelt hij
  • De toverfluit is een van de weinige opera’s in twee bedrijven; tegelijkertijd valt Ferdinands relatie tot vergeving en wraak uiteen in twee zeer verschillende bedrijven
  • De toverfluit is een opera over de clash tussen goed en kwaad. Deze tendens is op een subtiele wijze ingebouwd in de roman
  • De dood van Ferdinands vader resoneert met Sarastro. Het feit dat hij met zijn absolute gehoor in een split second kon horen welke toon de kogel die hem zou doden, maakte, borduurt voort op het conflict tussen het geloofsfanatisme (in de opera zijn verwijzingen verstopt naar het katholicisme van Maria Theresia) en de verlichting van de vrijmetselaars (waartoe Mozart ook behoorde)
  • Tamino en Pamina zijn in een zekere zin Ferdinand en de (tot een Bosnische) vermomde Poolse Danuta. Het feit dat ook in de roman juist de fluit het toverinstrument is dat naar de ontknoping leidt, is ook van bijzondere betekenis.

 

Tot slot

Ludwig Bauer vertelt dat zijn roman goed functioneert ook zonder diepere kennis van alle genoemde toevoegingen, maar dat er steeds nieuwe aspecten en verborgen betekenissen kunnen worden ontdekt bij het herlezen.

Oftewel

Een deel van de lezers krijgt een goed lopende tekst, terwijl de sensitievere lezers met meer ervaring nog veel meer krijgen.

~ Sanja Kregar ~



Reacties op: Ludwig Bauer - de overeenkomsten met Die Zauberflöte

Meer informatie