×

Eindoordeel - De Studente

op 23 september 2017 door

Na het lezen van de Sneak Preview hebben 15 enthousiaste lezers zich aan gemeld voor deze leesclub. Er kwam zelfs nog een deelneemster bij die mee las met haar eigen exemplaar.

Wat deze leesclub extra leuk en interessant maakte was de zeer actieve inzet van de schrijfster Elise Wuijts. Uitgebreid heeft zij de vragen die er waren beantwoord.

Verwachtingen vooraf:

Bij veel deelnemers zijn er hoge verwachtingen voor af, niet voor iedereen zijn die verwachtingen ook uitgekomen. Gigi: “Mijn verwachtingen waren hooggespannen.” “En het mooie is, dat deze verwachtingen uitkwamen. Het boek zit goed in elkaar, heeft een mooie schrijfstijl, verrassende plotwendingen, is gedurfder gewaagder heeft een goede historische onderbouwing. Ik ben enthousiast.” Sanne: “ Vooraf had ik ontzettend hoge verwachtingen van dit boek. Deste erger was het dan ook dat ik enorm teleurgesteld werd door dit boek. Niet een van mijn verwachtingen is uitgekomen. Ik heb me werkelijk door het boek heen moeten slepen, ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst zo'n tegenvaller heb gehad.”

Cover:

Over de cover wordt verschillend gedacht. De combinatie van het medische instrument met het hartje en de boektitel  is voor een aantal deelnemers zo intrigerend dat ze het boek zeker op zouden pakken. Andere vonden het een wat saaie cover en het hartje gaf verkeerde associaties. Tommy: “ Hoewel er roman staat hoop ik dan nog op een medische thriller, tot mijn ogen op het hartje vallen. Dat associeer ik met dokters/verpleegsters-romannetjes (=afknapper).”

Wat opvalt is de textuur van de cover. Het papier voelt wat ruw aan waardoor het een idee van een wat ouder boek geeft. Elise Wuijts geeft hierover aan dat dit een last minute beslissing van de uitgever is geweest .

Personages:

Het verhaal kent 2 hoofdpersonages, de Studente en de Dokter. Nergens krijgen zij een naam. Hoewel de periode waarin het verhaal zich afspeelt maar 3 maanden is zijn alle deelnemers het er over eens dat beide personages een grote ontwikkeling doormaken. Middels flashbacks komen we veel te weten van de achtergrond van de Dokter en de Studente.  Jan :”Door die flashbacks krijgt de lezer meer zicht op de achtergrond van de hoofdpersonen en wordt duidelijk waarom zowel de Dokter en De Studente reageren zoals reageren. Beide personages zijn beschadigd en door een spel van aantrekken en afstoten, van grenzen stellen en overschrijden, om elkaar heen draaien komen ze tot elkaar.” Nienkee: “Gedurende het verhaal leer je de hoofdpersonen steeds meer kennen en ook leer je wat over hun eerdere leven. Waarom ze bepaalde dingen gedaan hebben of waarom ze op bepaalde dingen zo reageren.”

Thema’s

Het verhaal kent vele thema’s . Om er enkele te noemen: liefde, lust,  eenzaamheid, machtsverhouding man/vrouw, controle. Veel thema’s zij terug te voeren naar de relatie tussen de Studente en de Dokter. Marcia: “Wat mij betreft draait het boek om liefde, macht en lust. Enerzijds zijn beide personages op zoek naar intimiteit, anderzijds houden ze graag de touwtjes in handen om zich niet over te geven aan het onbekende of de ander.”

Schrijfstijl:

Sheila:”De schrijfstijl vind ik erg fijn, ik kan me goed vinden in zowel de schrijfstijl van de dokter als van de studente. Het leest allebei fijn weg, waardoor ik door blijf lezen en ook geboeid blijf door het verhaal.” Wil: “Het is een prettig geschreven verhaal geworden. De zinnen lopen lekker. Sommige zijn zelfs poëtisch maar ook leuke quotes.”

Hoofdstukken:

In het verhaal worden een aantal hoofdstukken door de Studente vertelt en een aantal hoofdstukken door de Dokter. De hoofdstukken die vanuit het perspectief van de Studente zijn geschreven, beginnen met een inleiding (cursief gedrukt). Een aantal inleidingen sluiten aan bij het onderwerp van het hoofdstuk , maar er zijn ook inleidingen waar er geen of moeilijk een relatie is te vinden. Er wordt flink gediscussieerd over de bedoeling die de schrijfster heeft gehad met deze inleidingen. Jet:” Ik had het gevoel dat de inleidingen staan voor de wetenschappelijke en observerende blik waarmee de Studente tegen relaties aankijkt.” Jessica: “Ik heb het gevoel, dat de Student informatie haalt uit de boeken van de Dokter. Dat de inleiding opgelezen wordt vanuit het boek van de Dokter.” Jan Stoel heeft een heel uitgebreide , goed doordachte theorie welke uiteindelijk na het de schrijfster te hebben gevraagd, het dichts bij de waarheid komt.

Seksscene:

Vrij in het begin van het boek komt een pittige seksscene voor. De meeste deelnemers vonden dit niet storend maar het had niet voor iedereen zo expliciet gehoeven. Jane: “Ik vond zelf de seksscènes ook zeker niet storend, maar vond ze juist erg passen bij de machtspelletjes tussen de twee. Het geeft weer hoe de relatie is tussen de twee, maar ook verteld het veel over hoe de student in elkaar zit, ze houdt zich niet aan de opgelegde standaard van die tijd.” Diet : “De seksscènes zijn niet echt storend te noemen, maar wat mij betreft was het niet nodig om zo in details te treden.

Beoordeling:

Lien: “Ken je dat, een boek dat je koestert, dat zo mooi is dat je regelmatig een stukje terug wil lezen, een boek dat je op je nachtkastje bij je legt omdat je er nog wat over nadenkt, een boek dat je op je salontafel laat liggen omdat je er graag met anderen over praat? Wel, dit boek is er zo ééntje." Annick: “De roman heeft alles wat een lezer kan bekoren: twee boeiende hoofdpersonages, een onvoorspelbare, verrassende plot, thema's die dicht bij ons staan en ons doen nadenken.”

De beoordeling van dit boek is er een van uitersten. Zowel een waardering van 1 ster als een waardering van 5 sterren is er gegeven door de deelnemers.

Gemiddeld zijn we gekomen op een waardering van 3,5 sterren.