×

Eindoordeel - Dit 'oudje' is zeker nog niet versleten of gedateerd!

op 06 februari 2017 door

OVER DE VERDENKING

Hij was een van de voornaamste Zwitserse schrijvers, Friedrich Dürrenmatt. Jaren na zijn overlijden in 1990 wordt Der Verdacht opnieuw in het Nederlands uitgebracht. De titel is alleszeggend: De verdenking. Daar draait het ook om, maar toch, het is veel meer dan dat! Zwitserland, 1948. Europa likt zijn oorlogswonden. Het leven gaat verder, jammer genoeg niet lang meer voor politiecommissaris Bärlach. Die ligt immers in het ziekenhuis als terminale patiënt. In zijn ziekbed leest hij, om de tijd te doden, een oud tijdschrift van Life. Een merkwaardige foto in het blad opent meteen de jacht op een vreselijke, voormalige ss-kamparts. Deze man heeft veel slachtoffers op zijn ‘psychopatische’ geweten. Een misdaadroman die voor het eerst is verschenen in 1953, gaat dit nog leuk worden tijdens het lezen?

DE LEESCLUB

Met 16 deelnemers beginnen wij aan een (zo blijkt achteraf) bijzonder boeiende, geanimeerde en leerrijke leesclub! Met dank aan het leesclubboek ontspint zich zelfs een discussie buiten de echte leesclubdiscussie. Een van de onderwerpen gaat over hoe we vroeger de literatuurlessen hebben beleefd. Sommige deelnemers zijn zelfs van mening dat ze “te vroeg geboren” zijn. Niet, Roger en Silvia? De verdenking is een oudje, maar is dat oudje intussen ook versleten en gedateerd?

AdaW vindt het hoofdstuk over Gulliver erg mooi. Tevens vindt ze het boek vrij dun, maar het nodigt wel uit tot herlezen en overdenken. Ze is zeker niet de enige deelnemer die er ook zo over denkt. Marije heeft het boek uit en reageert onmiddellijk: “Het moet even landen. Heftig verhaal! Prachtig geschreven. Ik voelde de emotie tussen de regels doorsijpelen.” Aard Evert - onze oudste deelnemer, maar nog bijzonder jong en fris van geest (!) - verwoordt mooi zijn bevindingen: “Recensie geplaatst na veel schaven en beitelen. De verdenking : Een literaire thriller avant la lettre? Wellicht belangrijker dan plot en karakter zijn waarschijnlijk de diepzinnige, filosofisch getinte dialogen. Harriet is van mening dat Dürrenmatt in korte tijd de lezer in het verhaal trekt en hem ook niet meer loslaat. Ze vindt dat belangrijke thema’s worden aangesneden zoals “schuld en boete” en “het recht in eigen hand nemen”, zonder dat het een zwaar boek wordt. Deze misdaadroman heeft duidelijk een mooi literair tintje meegekregen. Dit oudje is intussen zeker niet versleten of gedateerd! Tenslotte verdient ook Ria van Hengel een dikke pluim voor haar fraaie vertaalwerk!

EINDOORDEEL en WAARDERING

Uiteindelijk eindigen we deze leesclub met 14 lezers die erg enthousiast hun lezersrecensie plaatsen. Twee deelnemers hebben onderweg afgehaakt, jammer. We hadden zo graag met een volledig team de eindstreep gehaald! Slecht twee keer 3***, waarbij Annette verduidelijkt dat haar drie sterren laag liggen ten opzichte van de anderen. Ze kent immers alleen maar vier sterren of meer toe, als ze op basis van het boek voortaan ook alles van de auteur gaat lezen. De meerderheid van de lezers waardeert De verdenking met 4****. Drie deelnemers gaan zelfs nog een sterretje verder en geven de volle buit van 5*****.

Het eindoordeel van deze erg geslaagde leesclub komt uit op 4****!

Graag tot een volgende keer, wie weet?

Guy Doms (leesclubcoördinator De verdenking)