Interpretatie van het omslag van De verlossing (Opgepast: spoilers!)
Herman Houbrechts kon door teveel werk jammer genoeg niet meer ingaan op onze vraag wat extra uitleg bij het omslag van De verlossing te geven.
Jan Stoel, onze collega-coördinator en medelid zette wél even op papier hoe hij het omslag van De verlossing interpreteert. Lees je met ons mee en laat je hieronder weten wat jij er zelf van denkt?
Interpretatie van de cover ‘De Verlossing’
In alternatief 2 heeft Herman Houbrechts geprobeerd de geest van de tijd te vangen in het ontwerp door de roestplekken die je vaak op bladzijden ziet. Dat heet ‘foxing’. De geleerden zijn het er niet over eens hoe foxing ontstaat. De kleine bruine vlekjes ontstaan wellicht door kleine metaaldeeltjes die in het papier zitten en onder invloed van vocht ‘geactiveerd’ worden. Dat metaal kan afkomstig zijn uit het hout dat gebruikt is voor de vervaardiging van pulp, misschien is het water dat bij de fabricage van het papier gebruikt wordt ijzerhoudend, maar misschien zit het ook in de lijmstoffen. Het kan echter ook een schimmel zijn
In Alternatief 1 zie je de kleur rood, de kleur van bloed en bloedspetters terug. Het lijkt wel of het boek een thriller is waar rijkelijk bloed vloeit. Het gat is dus het symbool van het kogelgat dat door het schot van Pol van Domburg bij pastoor Kips teweeg heeft gebracht. Persoonlijk vind ik het uiteindelijk ontwerp mooier. Het verraadt niet de inhoud van het boek, zet de lezer/koper aan het denken. Het rode is gebleven in het woord ‘roman’ en het gat op de plek van het hoofd van het personage eveneens.
In de andere ontwerptekeningen - bovenaan dit artikel - kunnen we het denkproces van Herman Houbrechts volgen. Hij stoeit met de kleur rood, de ‘kogelgaten’ spelen een rol, maar ook vertwijfeling (de ontwerpen met de man die de handen voor het hoofd slaat).
De losse foto's vind je in groter formaat opnieuw in onze Elsschot-Dropbox-folder.
Jan Stoel
Alternatief 1 Alternatief 2