×

Eindverslag

op 05 mei 2023 door

Benieuwd naar het eindoordeel van deze leesclub over De zeven manen van Maali Almeida? Lees hieronder de samenvatting.

OVER DE ZEVEN MANEN VAN MAALI ALMEIDA
Shenan Karunatilaka is geboren in Colombo, Sri Lanka. Hij heeft in Londen, Amsterdam en Singapore gewerkt en gewoond en won de Commonwealth Book Prize voor zijn debuutroman. De zeven manen van Maali Almeida is zijn tweede roman en deze leverde hem de Book Prize 2022 op. De Nederlandse vertaling is van de hand van Robert Neugarten en verscheen bij Spectrum.

Maali Almeida is een Sri Lankaanse oorlogsfotograaf die in 1990 belandt tussen het leven en de dood, zonder te weten hoe hij daar terechtkwam of hoe hij aan zijn einde kwam. Maali heeft zeven manen in het Tussenin om te achterhalen wie hem om het leven gebracht heeft. Ook moet hij zijn geliefden zien te bereiken om te zorgen dat het fotografisch bewijs dat hij maakte van verschillende oorlogsmisdaden openbaar gemaakt wordt in de hoop de burgeroorlogen tot een einde te brengen.

DE DISCUSSIE
Een kleurrijk omslag dat veel verschillende associaties met  zich meebrengt bij de deelnemers. Katja van Neer: ‘Het deed me herinneren aan een duivelsmasker uit Sri Lanka’. Bij veel deelnemers waren de verwachtingen hoog gespannen. Ine: ‘Ik verwachtte, een heel goed maar ook bijzonder boek. Toen bleek dat het ook de winnaar van de Booker Prize van ’22 was, werd ik wel heel zeker dat het goed moest zijn.’

Het begin was even wennen voor veel lezers. Aventura: ‘Ik moest even wennen aan dat het geschreven was in de tweede persoon en vond het daardoor ingewikkeld.’ Linda Marie: ‘Ik vond het niet makkelijk leesbaar. Af en toe teruggaan in het boek en herlezen was nodig.’ De opbouw was ook niet altijd even duidelijk, maar gaf de meeste lezers toch houvast. Yvie: ‘Simpel maar effectief. Voor mij persoonlijk ook een houvast, omdat in die hoofdstukken heden en verleden van verschillende personages door elkaar fladdert en dat soms toch wel een beetje chaotisch was.’

Maali Almeida is het hoofdpersonage, een hoofdpersonage dat een duidelijke ontwikkeling doormaakt in het hiernamaals. Rinzewind: ‘Hij maakt een evolutie door van egocentrisch persoon naar een meer zorgzaam iemand.’ Verder zijn alle lezers het erover eens dat dit boek vooral een heel ‘vol’ boek is, in alle opzichten. Sommige deelnemers hebben tijdens het lezen dan ook bergen aan achtergrondinformatie opgezocht, terwijl anderen het vooral over zich heen lieten komen. Marjolein: ‘Ik zoek niet graag dingen op, ik vind dat het boek op zichzelf te lezen moet zijn. Ik heb daarna dankzij deze leesclub nog heel wat geleerd over het boek en het onderwerp.’

In zo’n vol boek zijn heel veel verschillende thema’s te ontdekken, zoals bijvoorbeeld wraak, vergeving, conflicten, homoseksualiteit, leven na de dood, herinneringen, zelfreflectie, discriminatie, macht en onderdrukking en bovenop dat alles leer je tijdens het lezen ook nog over de roerige geschiedenis van Sri Lanka. DominiqueD: ‘Het verhaal van de burgeroorlog en de zinloosheid van geweld, de zinloosheid van geweld met geweld te beantwoorden, of geweld in te zetten ‘voor het goede doel’ spat van de pagina’s.’

HET OORDEEL
De verwachtingen waren bij velen hooggespannen bij de start van deze leesclub, mede door de winst van de Booker Prize. De meeste lezers geven aan zelfs meer gekregen te hebben dan ze verwacht hadden, anderen hadden totaal andere verwachtingen maar waren alsnog positief verrast. MarijeMiggiels: ‘Dit boek heeft nog een lange uitwerking na het uitlezen en dat had ik ergens ook weer wel verwacht. Eigenlijk was ik continu onder de indruk.’

De uiteindelijke beoordelingen in de recensies zijn erg positief: Peegee: ‘Voor mij is dit boek zo fantastisch door ten eerste de setting, […]. Dat gecombineerd met de zwarte humor waarmee hij het land, de burgeroorlog, religie en nog veel meer van commentaar voorziet maakt het voor mij echt een magisch boek.’ en wendyvd: ‘Een bijzondere leeservaring, niet altijd gemakkelijk, maar een boek dat zal blijven hangen, omwille van de thematiek, de donkerte, en de humor. Volgens Wil: ‘Een waardige Booker Prize-winnaar! Het lezen en herlezen waard!’

Het eindoordeel komt op een gemiddeld aantal sterren van 4,3