Leesclubdiscussie [spoilers toegestaan]
Gedurende de Hebban Leesclub zijn wij benieuwd naar jouw mening over het boek. Om het boek inhoudelijk goed te kunnen bespreken, vind je hieronder een set leesclubvragen. We gaan de vragen een voor een samen bespreken, waarbij de leesclubcoördinator het tempo aangeeft door de vragen onder dit bericht te stellen.
Let op: Wil je antwoorden op een van de vragen, klik dan op de grijze button 'Reageer' rechtsonder de vraag, zodat alle reacties op dezelfde vraag bij elkaar blijven. Gebruik de roze 'Plaats een nieuwe opmerking'-button helemaal onderaan alleen als je iets kwijt wilt dat niet te maken heeft met een van de vragen.
Deze leesclubcoördinator stelt geen standaardvragen maar laat zich leiden door het boek en de deelnemers. Er wordt een tiental vragen gesteld. Neem als deelnemer de vrijheid om op jouw manier te reageren, en probeer ook interactief te zijn met elkaar.
Vragen in deze leesclub:
1) De Eerste Wereldoorlog 'hakte' er in Vlaanderen erger in dan in Nederland. Nederland was namelijk neutraal gebleven in die oorlog, terwijl die oorlog jarenlang plaats vónd in de West-Vlaamse klei. In Vlaanderen is de dag van de Wapenstilstand dan ook 11 november, waarop het einde van de Eerste Wereldoorlog herinnerd wordt. (In Nederland vallen de Nationale Dodenherdenking en de Bevrijdingsdag op 4 en 5 mei, het einde van W.O. II in Nl.)
a) Wist je al wat over de Eerste Wereldoorlog vooraleer je aan dit boek begon, of had/heb je nog niet veel kennis daarover?
b) Heb jij al een boek gelezen waarin W.O. I aan bod kwam of nog niet. Zou je dat (als)nog willen doen? (Zie bv lijstje van de Literatuurclub: https://www.hebban.nl/lijsten/minichallenge-wo-i )
2) Kan je eens opnoemen welke personages het belangrijkst zijn voor jou, en met welke je het meest kan sympathiseren? En met wie het minst, en waarom?
3) Je kan het boek duidelijk in 2 delen verdelen: het eerste is de aanloop en waarin je de achtergrond van Driek leert kennen, hoe hij is opgegroeid, hoe zijn moeder is gestorven. Hoe gewelddadig zijn vader is (geworden). Hoe Driek’s kwaadheid tegenover de ‘Duitsers’ is gegroeid. In het 2de deel vangt de Eerste Wereldoorlog aan en gaat Driek mee in de oorlog vechten. Welk deel beviel jou het meeste? En waarom?
4) Citaat: Wat betekent voor jou het citaat van Matthew’s messages uit 2013 in het begin van het boek? “ Those seven decades back the conviction was that killing the ‘enemy’ was a patriotic duty. Many, many millions eagerly went forth into battle, supported in both spirit and war machinery production by their civilian counterparts. Today the desire of overwhelming numbers around the world is to end bloodshed and live peacefully together.’
5) Foto: Op het einde van het boek staat er een foto, van soldaten die in de modder van de loopgraven vast komen te zitten. Wat betekent deze foto voor jou? Het is ook dankzij deze foto dat de auteur getriggerd was om dit boek te schrijven uiteraard.
6) Naast het thema van de wereldoorlog merk je dat er in de familie sowieso ook een geschiedenis van geweld zit. Dit wordt doorgetrokken tot op het einde van het boek. Wat gebeurt er op de laatste pagina van het verhaal, wat betekent het slot voor jou?
7) Welke zinnen en/of beelden zijn er bij jou blijven plakken en waarom? Kan je een of enkele citaten uit het boek geven om dit te illustreren? Dankjewel!
8) Wat vind je van de schrijfstijl van het boek? Hoe zit het met beeldgebruik, metaforen, associaties, enz ?
En het woordgebruik: Heb je alle (Vlaamse) woorden begrepen, of heb je af en toe iets moeten opzoeken? Was de taal herkenbaar voor jou?
De toon van het boek: kon je je daar in vinden? Beviel de manier waarop het verhaal je gebracht werd je?
9) Zou je dit boek aan iemand anders aanraden?
Zijn jouw verwachtingen van het boek uitgekomen?
Wilde je nog iets te weten komen middels deze leesclub, of zijn al je vragen voldoende beantwoord? Dank!
Volgende stap:
Schrijf je recensie van minimaal 150 woorden op de boekpagina van het leesclubboek en plaats een quote uit je recensie plus je sterrenwaardering in 'Schrijf je recensie'.