Een dodelijk gif van Ambrose Parry
Een dodelijk gif
Auteur: Ambrose Parry
Vertaler: Gerda Baardman
Uitgever: Haun Crime & Mystery
Genre: thriller
Tegen de achtergrond van een vroeg-Victoriaans (1847) Edinburgh gaat student Will Raven in de leer bij de gerespecteerde verloskundige professor Simpson. De avond voordat hij zich meldt bij het huis van de professor heeft Will het lichaam van de prostituee Evie gevonden en ze lijkt geen natuurlijke dood te zijn gestorven. Omdat Will een korte liaison met Evie heeft gehad en met haar bevriend is gebleven, is hij vastbesloten uit te zoeken wie haar heeft vermoord. Het blijft echter niet bij deze ene moord, want overal in de Old Town worden jonge vrouwen dood aangetroffen, die op dezelfde wrede manier aan hun einde zijn gekomen. Samen met Sarah Fisher, het slimme dienstmeisje van de professor, komt Will terecht in de donkerste onderwereld van Edinburgh en de twee moeten intens samenwerken om het er levend vanaf te brengen.
Lees een fragment
Een dodelijk gif is een medische misdaadthriller die zich afspeelt in het historische Edinburgh van de negentiende eeuw. Hieronder vind je alvast een sneak preview van het boek. Spreekt het fragment je aan en wil je graag verder discussiëren over de inhoud? Schrijf je dan in voor de leesclub.
Lees een sneak preview Direct inschrijven
Achter het boek
Ambrose Parry is het pseudoniem van schrijversechtpaar Chris Brookmyre en Marisa Haetzman. Brookmyre schreef eerder al misdaadthrillers en besloot zijn krachten te bundelen met anesthesist Haetzman, die een doctoraat in de geschiedenis van geneeskunde behaalde. Daaruit vloeide Een dodelijk gif voort, het eerste deel in een reeks historische thrillers. Inmiddels telt de serie in hun thuisland Schotland vier delen, waarvan dit eerste boek nu naar het Nederlands is vertaald door Gerda Baardman.
'Een dynamische nieuwkomer!' – Nicci French
'Eigenlijk zou dit boek in eerste instantie helemaal geen misdaadthriller zijn,' vertelt Brookmyre in een interview. 'Ik wilde dat de geneeskunde en sociale geschiedenis de focus van het verhaal zouden zijn, niet slechts een exotische achtergrond voor een whodunit.' Maar later bedacht het echtpaar zich: 'We realiseerden ons dat we gebruik konden maken van onze beide expertises als we een roman schreven waarin de medische en sociale geschiedenis een intrinsiek onderdeel vormden van zowel de plot als de personages.'
Voor haar master dook Haetzman in het werk van James Simpson, een Schotse gynaecoloog die de verdovende stoffen in chloroform aantoonde. In de victoriaanse tijd werden verdovingen tijdens operaties zelden gebruikt, maar Simpson was een pionier in de geneeskunde en maakte door zijn onderzoek het gebruik van chloroform als narcosemiddel populair. 'Hoe meer ik over deze man las en zijn leven in het negentiende-eeuwse Edinburgh, hoe meer wij ervan overtuigd raakten dat hier een verhaal inzat, misschien wel een thrillerreeks,' vertelt Haetzman.
'Het oude Edinburgh herleeft op een geweldige manier in dit meeslepende, dreigende en verrassend geestige, sfeervolle en ingenieuze verhaal over moord en medische experimenten.' – Crime Review
Naast medische geschiedenis onderzoekt het echtpaar ook sociaal-maatschappelijke thema's. In de negentiende eeuw was Edinburgh verdeeld in Old Town, waar de armen woonden, en Georgian New Town, waar de rijken woonden. 'Simpson leek deze kloof met gemak te overbruggen,' vertelt het echtpaar. 'Hij behandelde aristocratische cliënten voor een hoog bedrag en de armen voor vrijwel geen vergoeding. Doordat een van de hoofdpersonages, Sarah Fisher, een voormalige dienstbode is, kregen we ook de kans om de beperkte mogelijkheden te onderzoeken die zij heeft als gevolg van de rigide sociale hiërarchie en ongelijke toegang tot onderwijs.'