×

Eindverslag Two Dark Reigns

op 01 september 2018 door

Two Dark Reigns

Dertien deelnemers begonnen aan Two Dark Reigns, het derde deel van een serie geschreven door Kendare Blake. De serie kenmerkt zich door de duistere sfeer en onverwachte plotwendingen.

Samenvatting

In het vorige deel vluchten Mirabella en Arsinoe samen met Billy naar het vasteland en bemachtigde Katharine de troon. Kendare Blake zou oorspronkelijk met dit deel de serie beëindigen, maar toen kreeg ze de mogelijkheid om er nog twee boeken aan toe te voegen. Het eigenlijke open einde van de reeks werd daardoor verder uitgewerkt en in dit derde deel komen de lezers erachter dat Arsinoe en Mirabella nog niet overwonnen zijn. Vreemde visioenen, een dreigende staatsgreep en een moordlustige mist zorgen voor een nieuwe spanning waarin alles kan gebeuren.

Opbouw en tempo

In de voorgaande twee delen kon het even duren voor het verhaal op gang kwam; wat vonden de deelnemers van de opbouw en het tempo van dit deel in vergelijking met de eerdere delen?

Fien ondervond geen problemen: "Ik vind het zeker vergelijkbaar met de andere boeken! Ik weet nog dat ik bij de eerste 30 pagina's van Three Dark Crowns wat moeite had om in het verhaal te komen maar daarna las het boek zeer vlot en dat was nu ook het geval. Ik vind dat het tempo onderhevig is aan wisselingen, soms gaan er maar enkele uren voorbij en op andere momenten zijn er al een paar dagen gepasseerd. Maar toch vind ik dit helemaal niet storend en kan je als lezer toch nog erg goed volgen. Met de twee vorige delen weet je perfect waar je aan toe bent en Two Dark Reigns is dus een zeer goede opvolger!" Bij Palu duurde het even voordat het verhaal pakkend werd: "Persoonlijk vind ik de opbouw een beetje traag. Het verhaal begint bij mij pas op het moment dat ik op de helft was." Tina sluit zich hierbij aan: "Met als bij de eerste twee boeken vind ik het begin nogal traag. Er gebeurt weinig dat echt zo interessant is waarvan je zegt 'wow', dus is het in het begin best makkelijk om het boek even weg te leggen. Na een paar hoofdstukken werd ik pas echt het verhaal ingezogen." Sanne: "Ik vond de opbouw van het verhaal behoorlijk traag. Vooral omdat het het derde deel is, dan verwacht je juist dat je gelijk weer lekker in het verhaal komt. Maar dat had ik met deel 1 ook, ik moest echt even flink doorlezen. Pas rond de 100e bladzijde zat ik er weer lekker in."

Charlot sluit zich echter weer bij Fien aan: "Boek 1 was voor mij ontzettend langzaam, boek 2 was heerlijk om te lezen en boek 3 gaat als een trein! Het verhaal is sneller, er gebeuren meer dingen en je kent de karakters echt dus je leeft met ze mee. Soms maakt de wisseling van perspectief wel even dat het tempo iets langzamer is, maar dit is dan ook lastig neer te zetten denk ik."

De meningen zijn dus verdeeld: sommige lezers werden gelijk het verhaal ingezogen terwijl het bij anderen wat langer duurde. Zullen ze elkaar weer ontmoeten bij de eindbeoordeling of nog steeds verschillende meningen hebben?

Verhaallijnen

In het boek volgen we meerdere verhaallijnen vanuit verschillende perspectieven. Wat vonden de deelnemers van deze verhaallijnen en welke volgden ze het liefst? Is er een perspectief dat ze graag volgden?

Lianne: "Ik vind vooral de verhaallijn rondom Mirella en Arsinoe interessant. Naar mijn idee ook deels doordat er gewoon de nadruk op ligt. De hoofdstukken die over hen gaan zijn voor mijn gevoel (op dit moment, ik heb 't boek nog niet uit) talrijker en langer. Maar ik vind hen ook sympathieker overkomen, en er zit gewoon meer in. Idd het Blue Queen deel. Al moet ik zeggen dat de Katherine stukken ook steeds interessanter worden. Ik vind Jules maar een beetje als bijzaak spelen, zo voelt het voor mij iig." Jacqueline is een fan van de verhaallijn van de huidige troonbezetter: "Er is iets spannends en intrigerends in de verhaallijn van Katherine die de andere verhaallijnen niet hebben. Emotioneler. Kwetsbaarder. Duister. De andere verhaallijnen zijn toch wat minder onverwacht, en voorspelbaar." Ann sluit zich hier graag bij aan: "Ik las het liefst over Katherine, Jules kon me echt niet meer boeien. Arsinoe ( je kan niet anders dan van haar houden, Billy vind ik ook geweldig, vanaf het begin 1 van mijn favoriete personen ) ik vond het ook echt wel spijtig dat mirabella ( naar mijn gevoel) een soort bijrol toebedeeld kreeg, inplaats van een hoofdrol, inplaats van de queen die ze in het eerste boek was en een gedeelte in het tweede boek. Ik vond haar geen ‘hoofdpersoon’ meer. Ik vind het eigenlijk ook iets teveel ‘hoofdverhaallijnen’, echt wel."

Lotte: "Ik vond de verhaallijn van Jules niet zo leuk om te volgen. In de vorige boeken wordt zij neergezet als een koppig personage dat niets zal doen dat haar niet aanstaat. Maar nu laat ze zich gewoon leiden door de Warriors en Zieners. Ik vond dat het niet bij haar personage paste en hoop dat ze in het volgende boek weer zelf het heft in handen neemt.
De verhaallijn van Mirabella en Arsinoe vond ik dan wel weer leuk. Deze personages worden niet echt verder uitgewerkt, maar ze blijven hun oude leuke zelf. :) Ik vond het ook leuk om via hen het verhaal van de Blue Queen te volgen.
Katherine vond ik dit boek het leukste personage. Ze heeft al zoveel meegemaakt en eigenlijk zou ik het compleet begrijpelijk vinden dat ze helemaal gek wordt, maar dat doet ze niet en daar heb ik zoveel bewondering voor. Katherine werd dit boek nog het meeste uitgewerkt. Je merkt dat ze echt het beste voor haar eiland wilt en zorg draagt voor haar mensen. Enerzijds is ze een meisje op zoek naar vriendschap en liefde, maar anderzijds is ze een sterke koningin. Heel mooi!"
De deelnemers schijnen het unaniem met elkaar eens te zijn dat de verhaallijn van Jules teleurstellend was en dat Katharine misschien wel het interessantste personage in het boek is (geworden).

Wie gaat er winnen?

Het hele concept van de serie draait in feite om wie de strijd der koninginnen zal winnen en op de troon zal komen. Katharine is momenteel op de troon, maar het is duidelijk dat dit wel eens kan veranderen in het vierde en tevens laatste deel van de reeks. Wie denken en/of hopen de deelnemers dat de troon zal bemachtigen?

Miriam: "Ik twijfel tussen Mirabella en Arsinoe. Mira's zachte karakter spreekt mij aan, maar ik houd van Arsinoe's eigenwijze en alternatieve karakter. Ik denk dat er geen monarchie komt, maar dat de zusjes een manier vinden om samen te regeren. Of heel iemand anders op de troon."

Ann: "Ik ben er vrij zeker vandaag Jules op het einde zal regeren, of iets anders in die aard. Want ik denk dat het eiland helemaal zal veranderen en dat er in de toekomst ook geen drielingen meer zullen zijn. Ik zou de gaven van Jules willen. Ik hoop dat Katherine de dode koninginnen van zich af kan gooien en het lieve meisje terug kan vonden dat ze was voor ze al die martelingen moest doorstaan, dus ja , ik sta aan de kant van Katherine. Mirabella zou het meest geschikt zijn om te regeren, en nu ik daar zo over nadenk... misschien gebeurt dat nog, wordt zij op een of andere manier door iedereen gekozen... maar ik denk inderdaad dat de monarchie omvergeworpen wordt."

Tina neigt ook meer naar Mirabella toe: "Ik sta aan de kant van Mirabella. Ze is aardig en beschermend en naar mijn mening het meest geschikt om als koninginnen te regeren. Ik hoop ook dat zij dat zal zijn en dat de drie zussen uiteindelijk in vrede met elkaar kunnen leven. Er is genoeg gedood in deze serie."

Nathalie: "Ik sta aan de kant van Arsinoe. Ik vind Arsinoe geschikt om te regeren maar ik denk dat Jules uiteindelijk zal gaan regeren of dat er anders een democratie komt."

Lianne: "Ik sta eigenlijk een beetje aan de kant van Arsinoe, ook al vind ik haar niet geschikt om te regeren. Daarvoor vind ik haar te impulsief. Eigenlijk vind ik dat Katherine zich best aardig bewijst als koningin. En Mirabella heeft een natuurlijke beschermende functie, dat zou als koningin ook best goed zijn."

Wat waren de verwachtingen voor dit derde deel en zijn ze uitgekomen? Zijn er ook nog verwachtingen voor het vierde en laatste deel?

Kim: "Ik had hoge verwachtingen en deze zijn dan ook zeker uitgekomen. Wat een heerlijke serie! Het bleef spannend en je werd weer het verhaal ingetrokken. Ik ben fan!"

Fien: "Ik had niet echt nagedacht over wat er zou gaan gebeuren, ik wou alleen dat Mirabella een nieuwe love interest zou krijgen en dat is helaas niet gebeurd ;) Ik heb ook helemaal geen idee wat ik van het vierde deel moet verwachten! Ik hoop wel op een mooi einde zodat het echt een afgesloten verhaal is en op een goede afloop voor de drie zusjes, maar dat is misschien een beetje te veel van het goede? Geen idee, ik ben zeer benieuwd en ga het boek sowieso lezen!"

Charlot: "Mijn verwachtingen waren een goed vervolg voor het verhaal. Ik wilde weten hoe mirabella zich verder zou ontwikkelen, maar ook arisnoe. Katharine vond ik toch het minst interessante stukje en dat had ik al verwacht, want ik heb vrij weinig met haar.
Mijn verwachtingen voor het vierde boek is toch een goed einde waarbij uiteindelijk alles anders zou zijn, ik denk dat ik het een hele slechte serie zou vinden als alles uiteindelijk weer op hetzelfde uit zou komen."

Het is tijd voor het eindoordeel: hoeveel sterren geven de deelnemers het boek en wat is hun laatste woord erover?

Palu: "Als je eenmaal in het verhaal zit, kan je niet meer stoppen, een echte pageturner." (4 sterren)

Demi: "Een iets minder deel in een sterke reeks, dat wel een spannend slotstuk belooft." (3 sterren)

Lotte: "Het lijkt wel alsof we even een zijsprongetje maken terwijl daar in de eerdere boeken geen tijd voor was. Dat zijsprongetje is nog altijd een heel goed boek en als je de eerdere boeken van deze schrijfster goed vond, zal deze jou ook bevallen." (5 sterren)

Miriam: "Een intrigerende aanloop naar een hopelijk spetterend slot!" (4 sterren)

Kim: "Het eind van het verhaal miste voor mij wat, waar is de dikke clifhanger die je doet verlangen dat het volgende deel er al aan komt." (4 sterren)

Waardering