×

Samen reflecteren

op 25 oktober 2017 door

Benieuwd naar het eindoordeel van de leesclub van Het boek van wijsheid? Lees het verslag hieronder.

Tijdens de decembermaand in de aanloop naar een nieuw jaar, verdiepten de leesclubdeelnemers zich in de elf levenslessen uit Het boek van wijsheid van Arun Gandhi. Een mooi moment voor reflectie en dat bleek ook wel uit de leesclub. Persoonlijke ervaringen werden gedeeld en iedereen durfde zich kwetsbaar op te stellen.

OVER HET BOEK VAN WIJSHEID
Voor Arun was Mahatma Gandhi gewoon zijn opa. Een meester die zijn leerlingen handvaten gaf om een rijk en betekenisvol leven te leiden. In Het boek van wijsheid komen elf levenslessen voorbij die Arun van zijn grootvader leerde.

DISCUSSIE
De deelnemers vinden de cover liefdevol en Jolanda ontdekt zelfs dat het boek ook mooi is als je de omslag eraf haalt: "Thuis heb ik de omslag eraf gehaald, wat een verrassing....Prachtig zwart, met bescheiden geperste letters op de zijkant."

Giovanna ervaart de schrijfstijl, net als veel andere deelnemers, als prettig en toegankelijk: "Ik vond de schrijfstijl prettig, het boek las lekker weg en is prettig opgedeeld in behapbare, overzichtelijke hoofdstukken."  "Het maakt het boek toegankelijk voor een groot publiek.",  zegt Jacquelien. Een enkele lezer vindt de toon belerend. Zo zegt Liane: "Ik vond vooral de belerende toon die Arun Gandhi door het hele boek aanslaat niet fijn. Ook het oordeel van de schrijver over anderen sijpelde door de voorbeelden heen." En Miranda heeft het gevoel dat Arun weinig vertrouwen heeft in de wereld: "Toch voel je dat (want het gaat ongelofelijk slecht met de wereld) Arun Gandhi al hoofdschuddend dit boek geproduceerd heeft."

DELEN
Deze leesclub viel op doordat iedereen erg open was en persoonlijke ervaringen deelde. Zo kwam er een flinke discussie op gang over de mogelijkheid om nooit te liegen. Josephus zegt nooit te liegen, maar Denise Kers denkt dat iedereen wel eens liegt om bestwil. Mary vat de sfeer van de leesclub mooi samen: "Heel bijzonder om zoveel met elkaar te delen, terwijl we elkaar niet eens kennen. Maar grenzen hoeven niet te bestaan, dat bewijst dit boek en de uitwerking naar ons ook maar weer eens."

EINDOORDEEL
Het boek van wijsheid wordt gezien als een prachtig portret van de relatie van Arun met zijn opa. Zo zegt Vivianne: "Ik heb vooral genoten van de stukken waar hij schrijft over de tijd bij zijn opa, laat zien hoe hij leefde, hoe zijn gedachtegoed vorm kreeg en hoe hij het toepaste en, heel leuk, dat ook Gandhi niet perfect was en zo z’n foutjes had." Clarissa sluit zich hierbij aan: "Toevallig is deze grootvader min of meer de 'grootvader' van een heleboel mensen, maar in dit boek worden ook de intieme momenten tussen deze twee personen beschreven."
Ook worden de lessen als leerzaam ervaren: "Ik had verwachtingen dat ik van dit boek misschien iets kon leren en dat is zeer zeker het geval geweest. Ik zal het boek dan ook nog vaak oppakken. Het boek was voor mij in alle opzichten een cadeautje waar ik blij mee ben.", zegt Joke. Boekenvirus vat het kort en krachtig samen: "Ik vond het een mooie afwisseling tussen het leven samen met en het toepassen van de lessen van Gandhi door zijn familie en de lessen zelf."
Marjolein vindt de titel van het boek tot slot wel enigszins misleidend: "Hoewel de titel doet vermoeden dat het een boek alleen over wijsheid gaat, is het eigenlijk meer een boek over Arun Ghandi. Dat is niet erg, maar de titel schept andere verwachtingen."

Het boek van wijsheid is met gemiddeld 4 sterren erg positief beoordeeld en is een aanrader om te bespreken in een leesclub.
Tip: Lees ook de recensies van de leesclubdeelnemers op de boekpagina van Het boek van wijsheid.