×

Eindverslag

op 22 december 2023 door

Benieuwd naar het eindoordeel van deze leesclub over Julia? Lees hieronder de samenvatting.

OVER JULIA
Auteur Sandra Newman woont in New York en schreef verschillende romans. Door de beheerders van Orwells literaire nalatenschap werd zij gevraagd om een hervertelling van Orwells 1984 te schrijven, vanuit het perspectief van het vrouwelijke hoofdpersonage Julia. De Nederlandse vertaling verscheen bij De Bezige Bij en werd vertaald door Rob Kuitenbrouwer en Frank Lekens. Julia werd uitgeroepen tot Boek van de Maand door Hebban in november 2023.

Julia Worthing werkt in 1984 op het ministerie van Waarheid in Londen, de belangrijkste stad van Oceanië. Julia weet hoe ze moet overleven in de wereld van surveillance waar de Partij door middel van de leider van de Partij, Grote Broer, heerst. Tot ze geïnteresseerd raakt in collega Winston Smith en hem in een opwelling een briefje toestopt.

DE DISCUSSIE
Julia is moeilijk los te zien van Orwells klassieker. Sommige lezers kenden 1984 en waren nieuwsgierig naar het nieuwe perspectief van Julia, anderen vonden deze leesclub dé uitgelezen kans om eens aan 1984 én Julia te beginnen. Julia beloofde in elk geval als Hebban Boek van de Maand een interessante discussie op te leveren. ChantalH: ‘Ik had 1984 nog niet gelezen. Ik vond het heel interessant om een hervertelling van een klassieker die ik nog niet kende te lezen.’

Kun je Julia lezen zonder iets van 1984 te weten? Evelien Walravens: ‘Herlezen was voor mij dus niet echt noodzakelijk. Toch zou ik enige voorkennis wel aanraden. Het dossier 1984 van Martijn is hier heel geschikt voor en ik zou aanraden de film te kijken als je geen tijd hebt om 1984 te lezen.’

De schrijfstijl van Newman is erg zakelijk, ‘to the point’ en wordt door sommigen ook wel afstandelijk genoemd. Een stijl die opvallend dicht tegen die van Orwell aanleunt, is dat toeval? Helma Koot: ‘Ik vind de schrijfstijl van Newman aardig dicht bij die van Orwell komen. Ik heb nog geen andere boeken van Newman gelezen, dus ik weet niet of ze haar schrijfstijl voor Julia heeft aangepast aan 1984 of dat dit haar ‘gewone’ schrijfstijl is.’

De leesclubdeelnemers zijn het erover eens dat Julia door Newman geloofwaardig neergezet wordt. ElkeT: ‘Ik herinner me dat ik bij het lezen van 1984 boos op haar was. Dit boek geeft wat meer inzage in haar situatie (los van de vraag of Orwell het zo in gedachten had). Boosheid is niet bepaald de emotie die ik nu had. Maar medelijden ook niet bepaald. Ze is een geloofwaardige opportunist.’

Doordat Newman zo dicht op het origineel van Orwell blijft, zijn de meningen over de vernieuwing wat verdeeld. TonnieH: ‘Ik heb niet het idee dat Julia veel nieuwe observaties heeft toegevoegd. Alleen het eind is hierbij nieuw en geeft aan dat een nieuw regime de zaken niet altijd allemaal beter maakt.’ Florevdl: ‘Newman toont voornamelijk dat een klassieker als 1984 vele jaren later nog steeds pijnlijk actueel is.’

HET OORDEEL
Waar Julia voor sommige lezers toch tegenviel, zijn de reacties over het algemeen vrij eensgezind en positief geweest in deze leesclub. De seks- en geweldsscènes die door Newman grafisch beschreven worden, waren niet aan alle lezers besteed en ook de term ‘feministisch’ op het omslag heeft sommige lezers op het verkeerde been gezet. Anna Husson: ‘Toch moet ik bekennen dat Julia wat mij betreft niet zo indrukwekkend is als sommige recensies suggereren. De roman gaat zelden diep in op de politieke verklaringen die subtiel aanwezig zijn in 1984 en die het verhaal meeslepender maken.’

Marieke Scheers: ‘Het boek Julia pretendeert een feministische hervertelling te zijn, hoewel dat feministische lijkt te ontbreken, is de hervertelling een geslaagde actie en een mooie aanvulling op het boek 1984.’ Suusjeleest: ‘Ik neigde naar 3 sterren direct na het lezen, want ik vond het boek soms echt wel een worsteling. Na afloop van de leesclub sta ik er toch positiever in en vind ik dit echt een waardevolle aanvulling op 1984.’

Het eindoordeel komt op een gemiddeld aantal sterren van 3,7.