Meer dan 5,8 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

op 18 juni 2017 door

Benieuwd naar het eindoordeel van deze leesclub over ‘Lefbek’? Lees hieronder de samenvatting.

OVER LEFBEK
Cabaretière Anke Laterveer debuteerde met de roman ‘Lefbek’. Dit boek gaat over social misfit Lise, die het liefst normaal wil zijn, maar allesbehalve normaal is. Ze lijkt gedoemd om steeds de plank mis te slaan en tegen de randen van het normale op te botsen. Net als met haar twittercampagne #zeghet tegen seksueel geweld, brengt Laterveer in ‘Lefbek’ veel taboedoorbrekende thema’s aan de orde.

De auteur was voor veel deelnemers de reden om mee te doen aan deze leesclub, evenals het krachtige omslag en de schreeuwerige titel. Zowel haar twitteractiviteit, haar pitch op de laatste Hebban Awards en haar columns maakten lezers nieuwsgierig naar dit debuut. Anna Husson: ‘Ik volg Anke op Twitter en ik vind dat ze daar soms rake dingen zegt. Ze laat mensen nadenken over moeilijke onderwerpen, maar doet dat op een luchtige en fijne manier. Ze wil je geen richting in duwen en dat is fijn.’

DE DISCUSSIE
De meeste leesclubdeelnemers waren het vaak snel met elkaar eens. ‘Lefbek’ is een boek dat makkelijk wegleest maar tegelijkertijd een erg heftig verhaal vertelt. Vooral de combinatie van de aangrijpende inhoud en de vlotte schrijfstijl van Laterveer maakt indruk. Veronique Wilbrink: ‘Ik vond het niet heftig om te lezen, maar ik denk dat dit ook komt door de manier waarop het geschreven is. Het wordt een beetje verteld alsof het tussen de soep en aardappelen gebeurt zeg maar. Ze omschrijft het op dat moment voor mij vrij laconiek.’ De achtergrond van Laterveer als cabaretière blijft hierin ook niet onopgemerkt. Lieke Roovers: ‘De schrijfstijl is erg direct. […] Ik vond dat makkelijk en heerlijk om te lezen. Ik denk dat Laterveers cabaret-achtergrond inderdaad een behoorlijke invloed heeft gehad op de manier van schrijven. Het steekje-onder-water en iets beweren en dan meteen weer ondergraven voor het humoristische effect kwamen regelmatig voorbij.’

Niet alleen de schrijfstijl, maar ook de opbouw van - en dan met name de tijdsprongen in - het verhaal maken dat het boek leest als een trein. Roosje: ‘Het boek is gemakkelijk te lezen en het verhaal is best goed in elkaar gezet. Tijdens de sprongen in de tijd zullen er geen noemenswaardige dingen gebeurd zijn. Dus ook niet interessant om te vermelden. De plot is eigenlijk een logisch gevolg van de levensstijl van Lise.’

Een duidelijke boodschap is er volgens de lezers niet uit het verhaal af te leiden, maar de verwaarlozing en het seksuele geweld maakt op allen wel een diepe indruk. Wat het meest bijblijft is volgens Carla: ‘Het gevoel van Lise er niet toe te doen, bijna er niet mogen zijn. Dat haar ouders er niet voor haar waren, dat Simon haar gebruikt, dat Max voor haar bepaalt.’.

HET OORDEEL
De beoordelingen en recensies van de leesclubdeelnemers komen op een rond gemiddelde van vier sterren uit. Laterveer heeft de lezers met haar debuut weten te raken. Silvia: ‘Het boek trof mij recht in mijn zijn. Misschien omdat sommige passages best dichtbij komen.’ En wietske boonstra: ‘Ik ben wel geraakt door het verhaal. Mooi om te lezen. Ondanks het vreselijke toch ook de nodige humor.’

Hoewel er veel verschillende verwachtingen waren, was de leeservaring voor bijna alle lezers positief, maar er zijn ook wat kanttekeningen te vinden. Simone: ‘Een roman is toch weer wat anders dan korte, scherpe overdenkingen op het internet. Daarom vond ik bepaalde, afzonderlijke passages uit Lefbek heel aangrijpend en sterk, maar het verhaal als geheel wat zwakker.’ Maar al met al hebben we zeker genoten van een gezellige leesclub rondom ‘Lefbek’ en ik zie jullie graag weer bij de volgende!