Meer dan 5,7 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

Eindverslag: Helaas niet geslaagd

op 05 mei 2024 door

Madison is onderweg naar de meerdaagse bruiloft van haar broer en ziet als een berg op tegen deze dag. Ze zal namelijk gedwongen worden om tijd door te brengen met Chase Gamble – de getuige van haar broer én de man die jaren geleden haar hart heeft gebroken. Ze besluit om hem op het feest te ontwijken en voor een paar dagen een wapenstilstand te verklaren. Maar het lot, en haar bemoeizuchtige familie, heeft andere plannen...

LEWA

Bij een "Lees eens wat anders" leesclub is het natuurlijk van belang dat de lezers ook echt niet gewend zijn het genre te lezen. Tuurlijk zit er soms wel een boek bij die je gelezen hebt en binnen het genre past. Maar doorgaans is dit niet het genre wat je zelf uit zult kiezen om te lezen. Zo ook met dit Feelgood boek. Sommigen van ons waren wel al bekend met de schrijfster binnen een ander genre en voor andere was alles aan dit boek helemaal nieuw. Al met al een leuke club om dit Feelgood boek/novelle van Jennifer L. Armentrout mee te lezen.

Iedere schrijver heeft zo zijn of haar eigen schrijfstijl. En deze stijl kan ook van grote invloed zijn of iemand het boek leuk vindt, ongeacht wat het genre is. Anita de Groot had het volgende te zeggen over de schrijfstijl: "Ik vind de schrijfstijl prettig, soms werd er teveel herhaald maar de schrijfstijl is goed." Evelien Walravens heeft dit eigenlijk ook zo ervaren en geeft aan: "De schrijfstijl is op zich prettig en vlot, het lezen verliep hierdoor soepel. Wat me wel opviel was dat er veel herhaling is en dat stoorde een beetje." Voor de meeste van onze lezers werd de schrijfstijl dus wel als prettig ervaren wat er voor zorgde dat het boek heel snel en makkelijk te lezen was.

Dit boek is vertaald uit het Engels, iets wat ook van invloed kan zijn op de schrijfstijl en het leesplezier. Debbie vond het volgende over de vertaling: "Ik vond het prima leesbaar en de vertaling heeft zeker niet afgedaan aan die leesbaarheid." Anouk had daar wel een iets andere mening over, vooral met betrekking tot de spicy scénes: "Ik vind het zo tenenkrommend om zulke scenes in het Nederlands te lezen, ik vind alles plat en banaal klinken. Misschien omdat het je eigen taal is en ik dan uit de magie van het verhaal wordt getrokken.'

Onder andere doordat dit boek zo kort is, blijft er weinig ruimte over voor echte karakter ontwikkelingen. De hoofdpersonages, en dan vooral Chase, maken een minimale ontwikkeling door. ANVDB zegt hier het volgende over: "Chase maakt een ontwikkeling door. Hij heeft zijn vader als voorbeeld in negatieve zin. In de loop van het boek leert hij dat hij niet een kopie van zijn vader is." Anouk vult hier nog op aan: "Chase leerde zich wel openstellen, maar ik blijf me afvragen waarom, want als het zou helpen twintig keer te herhalen dat iemand zijn vader niet is, dan zouden heel wat meer mensen gelukkig kunnen worden."

Daarnaast was het boek gevuld met een hele lading bijpersonages die eigenlijk geen van allen van groot belang waren voor het verhaal. De broers van Chase werden geintroduceerd omdat ook zij hun eigen boek hebben in deze serie. Maar de overige personages lijken zonder een echt doel in het verhaal gegooid te zijn. Jasmine-liebrecht vat dit mooi samen: "Het verhaal draaide echt wel puur om Maddie en Chase. Alle andere personages, buiten de 'goede raad' van Mitch en de broers van Chase was er niet veel bijdrage van buitenaf."

Plot

Tja en wat kunnen we dan nog zeggen over het plot van het verhaal? Fleurtje Eliza en Anita de Groot waren er allebei heel duidelijk in, het plot was voorspelbaar. Ter aanvulling heeft Evelien Walravens nog het volgende te zeggen: "Het verhaal is behoorlijk voorspelbaar, het verloopt lineair met wat korte terugblik momentjes bij zowel Chase als Madison. Ik heb niet echt een plot kunnen ontdekken." Ook voor Laurie waren er veel voorspelbare elementen, maar zij had nog wel een goede aanvulling: "De plot is vrij middelmatig, maar de opbouw ervan is wel logisch. Sommige dingen vond ik tenenkrommend, maar ik kan dat wel weer relativeren omdat dit boek origineel al 13 jaar oud is."

We moeten rekening houden met het feit dat dit boek al een wat ouder boek is en een van de eerste boeken die deze schrijfster heeft uitgebracht. Daarnaast is het een heel kort boekje, eerder een novelle te noemen. En hierdoor mis je gewoon enorm veel diepgang en ontwikkeling van de personages. Jammer, maar niet te voorkomen wanneer je kiest voor een boek van dit formaat.

Het boek heeft een gemiddelde beoordeling van 2,6 sterren gekregen. Hiermee kunnen we dus eigenlijk wel zeggen dat het boek (voor ons) niet echt geslaagd was. Nu zijn wij natuurlijk geen van allen echte feelgood lezers. Wat in kan houden dat we gewoon niet de juiste doelgroep zijn voor dit boek. Echter daarnaast denk ik wel dat enkele van ons misschien toch nog wel een keer een feelgood boek op zullen pakken, gewoon om wat vergelijking te hebben. Want je kan een heel genre natuurlijk niet beoordelen op slechts één boek.