Leesclubdiscussie [spoilers toegestaan]
Gedurende de Hebban Leesclub zijn wij benieuwd naar jouw mening over het boek. Om het boek inhoudelijk goed te kunnen bespreken, vind je hieronder een set leesclubvragen. We gaan de vragen een voor een samen bespreken, waarbij de leesclubcoördinator het tempo aangeeft. Elke vraag krijgt een eigen artikel.
Let op: Wil je antwoorden op iemand, klik dan op de grijze button 'Reageer' rechtsonder die opmerking. Gebruik de roze 'Plaats een nieuwe opmerking'-button helemaal onderaan alleen als je een losse opmerking wilt plaatsen.
LEESCLUBVRAGEN
Let op: De leesclubcoördinator kan afwijken van deze set vragen.
1. Het boek Lily's belofte begint met een stukje vanuit Dov in 2020, grijpt dan terug naar Lily in de jaren 20 van de vorige eeuw om dan een tijdlang het chronologische verhaal van Lily te vertellen. Dan springen we weer even naar Dov in 2020 om daarna weer terug te gaan naar 1946, waarna Lily's verhaal doorloopt tot aan de huidige tijd. Dov sluit dan het verhaal af.
1a. Wat vind je van deze opbouw? Graag met toelichting.
1b. Heb je het gevoel dat je door deze opbouw beter in het verhaal zat of de gerbeurtenissen beter begreep? Graag met toelichting.
1c. Vond je deze opbouw overzichtelijk en prettig om te lezen? Graag met toelichting
2. In Lily's belofte volg je het leven van Lily vanaf haar jonge jaren in een vrij ideale omgeving in Hongarije via de gruwelijke oorlogsjaren met de kampen, naar opvang in Zwitserland, dan Israël en vervolgens Engeland.
2a. Zie je persoonlijke ontwikkeling in Lily? Zo ja, wat viel je op?
2b. Er komen ook andere mensen voor in het verhaal van Lily. Haar ouders, broers en zussen, maar ook de soldaat en de rabi. Haar kinderen en hun familie. Welk van deze mensen heeft het meest indruk op je gemaakt of van wie zou je ook wel een levensverhaal willen lezen en waarom?
2c. Wat is de invloed van de schrijfstijl op jouw gevoelens over de personen die genoemd worden?
3. De titel van het boek luidt voluit: Lily's belofte Hoe ik Auschwitz overleefde en na 75 jaar de familie vond van de soldaat die me bevrijdde.
3a. Wat trok je aan in deze titel?
3b. Wat vind je achteraf van deze titel?
3c. Leg uit wat je wel/ niet gekozen vond en waarom.
3d. Als jezelf een andere titel moest bedenken voor het boek, wat zou deze dan zijn en waarom?
4. De manier van schrijven kan veel invloed hebben op de wijze waarop je een boek beleefd. Ik las al commentaren zoals: 'Het is net alsof ze naast je op de bank zit te vertellen.' Een non-fictie boek vraagt vaak om een andere schrijfstijl dan een fictief verhaal. Daarom..
4a. Hoe zou jij de schrijfstijl willen omschrijven? Afstandelijk, zakelijk, frivool, hak-op-tak, etc. Probeer zo duidelijk mogelijk te omschrijven wat je bedoelt.
4b. Kun je een voorbeeld uit het boek geven waarmee je het antwoord op a ondersteunt.
4c. Vind je de schijfstijl passen bij het verhaal over Lily?
4d. Zou je, naar aanleiding van de schrijfstijl, vaker een boek van dit duo of van Dov Forman oppakken?
5. We zijn op de helft en wat weten we al goed van elkaar hoe we het boek hebben ervaren. Tijdens het beantwoorden van vraag vier kwamen al wat bijzonder indringende scènes naar voren. Maar...
5a. Als je nu je ogen sluit, welke scène uit het boek komt dan het eerste bij je op? (Als je, net als ik, niet echt een beelddenker bent mag je ook best je aantekeningen gebruiken hoor.)
5b. Waarom denk je dat deze gebeurtenis zoveel indruk gemaakt heeft?
5c. Heb je nog quotes uit het boek genoteerd die je met ons kunt delen?
6. Lily laat al vanaf heel jong zien dat ze een leidersfiguur is, het zorgen voor én het leiding nemen over zit haar in het bloed. Daarnaast is ze ook een doorzetter die niet gauw opgeeft en zich behoorlijk kan vastbijten. Tot slot laat ze ook een staaltje aanpassingsvermogen zien. 'Maar mijn generatie is het gewend om zich aan te passen aan nieuwe situaties. Als het moet, dan doe je het gewoon. Het is altijd goed om te kijken wat je hebt in het leven en er dan het beste van te maken.'
6a. Lily spreekt in haar quote over haar generatie. Hoe zit dat met jouw generatie? Waaraan heeft die zich aan moeten passen?
6b. Welke eigenschappen denk jij dat belangrijk zijn om de concentratiekampen te overleven? Dit kunnen ook heel andere eigenschappen zijn dan die Lily laat zien.
6c. Welke van jouw eigenschappen zouden jou eventueel kunnen helpen in zo'n situatie?
7. Er zijn al een heleboel boeken geschreven over de Tweede Wereldoorlog en toch merk ik dat ik steeds weer nieuwe dingen ontdek.
Wat wist jij nog niet en heb je dus geleerd van het verhaal van Lily?
8. Het is duidelijk dat de meeste lezers in deze groep al wel wat ervaring hebben met boeken over deze tijdsperiode. En we lezen natuurlijk ook allemaal graag, dus...
8a. Als je één fictieboek (liefst over de Tweede Wereldoorlog) moet aanraden om te lezen aan de lezers in deze club, welk boek is dat dan en waarom?
8b. Als je één non-fictie boek (liefs over de tweede Wereldoorlog) mag aanraden om te lezen aan de lezers in deze club, welk boek is dat dan en waarom?
9. Welke verwachtingen had je vooraf en over dit boek en zijn die wel of niet uitgekomen?
10. Maartje, deze vragen ben je nog vergeten te stellen
Volgende stap:
Schrijf je recensie van minimaal 150 woorden op de boekpagina van het leesclubboek en plaats een quote uit je recensie plus je sterrenwaardering in 'Schrijf je recensie'.