Verrassende feelgood met onverwachte diepgang
DE LEESCLUB EN HUN VERWACHTING
De leesclub bestaat uit vijftien vrouwen, waaronder de coördinator, uit België en Nederland.
De lezers verwachten unaniem een luchtige feelgood doorspekt met humor en hilarische dates. Mama1988: ‘Ik verwacht het allemaal. Liefde, humor, verdriet, … en flaters, aangezien het een Bridget Jones gehalte heeft kan dit boek niet zonder slag of stoot gaan.” Karin Teirlynck is na het lezen van de achterflap vooral benieuwd hoe Isa haar demonen gaat bestrijden en hoe Wendy Isa's avonturen op de datingapp zal weergeven: “Ik verwacht in de eerste plaats een hilarisch verhaal dat me met de regelmaat van de klok een glimlach op het gezicht zal toveren. Daarnaast ben ik best nieuwsgierig naar het lockdown gebeuren en hoe Wendy dit aanpakt. Kort samengevat: een feelgood met inhoud.” Venna hoopt dat de Vlaamse achtergrond van Wendy doorklinkt in het boek. Natasha verwacht ook ontroerende momenten waarin de hoofdpersoon haar verleden een plek weet te geven doordat ze zichzelf in lockdown niet meer kan ontlopen. De verwachting van de serieuze ondertoon wordt door meer deelnemers uitgesproken. Rcisca verwacht dat ze misschien zelfs een traantje weg zal moeten pinken. En CarineHeijmans is verder benieuwd naar het kijkje in de wereld van de datingapps, die ik niet uit eigen ervaring ken, maar alleen zijdelings via onze zonen.
DE COVER en de TITEL
De vrolijke cover in combinatie met de titel, ondertitel en flaptekst stralen een luchtige feelgood uit. Nadat de lezers het boek gelezen hebben zijn de meningen verdeeld of de cover en de titel bij het verhaal passen.
Ciin_leest: “Ik vind het nu ik het verhaal gelezen heb wel passen bij elkaar. De BH in de lucht geeft het gevoel van wat meer diepgang vind ik, dat ze alles los moet leren laten om de vrijheid te hebben een ander lief te kunnen hebben. Dus ja ik vind het wel passen.” Een mening die gedeeld wordt door Wilnanda Hardeman: “Misschien niet helemaal de juiste metafoor maar de hand met de bh op de voorkant staat naar mijn idee in dit verhaal voor dingen loslaten.” CarineHeijmans denkt daar anders over: “Ik vind dat titel (m.n. de ondertitel) en cover niet helemaal recht doen aan het boek. Zoals ik bij vraag 1 al heb opgemerkt, komt het boek hierdoor op het eerste gezicht op mij over als een (beetje oneerbiedig gezegd) “seks-romannetje”, met weinig diepgang. Terwijl ik dat er juist wel in vind zitten.” Joyce is het daarmee eens: “Het is zeker geen lustromannetje maar wel degelijk een feelgood met een sterke boodschap (love yourself before loving another).” Een mening waar ook Rcisca mee kan instemmen: “Ik vind de cover ten opzichte van het verhaal eigenlijk wat te ondeugend. Er is wel een stukje in het verhaal dat zo gaat, maar eigenlijk is dat niet de rode draad die door het verhaal zit.” Voor ClnMs had het beeld veel krachtiger mogen zijn: “Isa maakt (vooral naar het einde toe) een heel sterke indruk op me. Deze komt niet tot zijn recht, op een pastelkleurige cover.” Karin Teirlynck is het daar stellig mee eens: “De cover dekt de lading niet! Je verwacht een 'luchtig' verhaal (daarom was ik zo nieuwsgierig naar de humor), maar het leven van Isa heeft meerdere lagen die verre van luchtig zijn...”
OPBOUW
Het boek is opgebouwd in drie delen: Losses, Lessons en Blessings en binnen de delen is de opbouw in data en dagen voor, in en na de lockdown. Elk hoofdstuk wordt voorafgegaan aan een citaat passend bij de gebeurtenissen die volgen.
De opbouw in drie delen valt bij de meeste lezers goed in de smaak. CarineHeijmans: “Ik vind de opbouw van het boek in deze drie delen en de titels perfect passen bij de ontwikkeling van Isa.” Lacuna1985: “De drie delen vind ik een leuke toevoeging. Het breekt een beetje waar Isa doorheen gaat. En je merkt dat Isa steeds meer groeit in de delen.” Hoewel Karin Teirlynck vindt dat de titels passen bij het inhoudelijk proces van Isa, vindt ze zulke titels persoonlijk niet nodig: “Zeker in dit verhaal is het erg duidelijk hoever Isa zit in haar proces. Wendy heeft dit erg goed neergezet. Chapeau!” Ook Erika Eggermont vond de opbouw van deze delen niet nodig en zegt dat ze er niet echt aandacht aan heeft besteed.” Voor KarenSteyaert had het eveneens geen meerwaarde: “Ik heb dit boek uitgelezen op één dag, en deze hoofdstukken waren voor mij gewoon eens een stop om te lezen.”
Het heen en weer springen in de tijd werkt voor veel lezers verwarrend. Mama1988: “Alhoewel de tijdsaanduiding duidelijk wordt weergegeven vond ik het soms toch moeilijk te volgen. Vaak moest ik eventjes terugdenken, zitten we nu voor, tijdens of na de lockdown.” Ciin_leest: “Doordat ik af en toe terug moest bladeren om te kijken in welke periode het was haalde me dat soms een beetje uit het verhaal.” Venna daarentegen had er geen moeite mee: “Ik vind heen en weer springen in de tijd vaak prettig om te lezen alsof de puzzel dan uiteindelijk op zijn plek valt na een poosje en dingen meer duidelijk worden.”
SCHRIJFSTIJL en VERTELPERSPECTIEF
De schrijfstijl van Wendy wordt omschreven als ‘eenvoudig en down to earth’, ‘informeel’, ‘beeldend’ en ‘vol emotie’. Wat dat betreft zijn de lezers meer dan tevreden. Waar sommige lezers minder blij mee zijn is de hoeveelheid Engelse woorden in het boek, waarover een levendige discussie ontstaat. Joyce vond het in een woord verschrikkelijk: “Elke keer als er een Engels woord werd gebruikt, waarbij dat naar mijn idee totaal niet op zijn plaats was, kreeg ik een rilling over mijn rug. Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand in real-life dit zo doet.” Ook Bookstamel steekt haar mening hierover niet onder stoelen of banken: “Ik vind dit in Nederlandse boeken niet kunnen. Een keer een Engelse quote een stukje songtekst of gezegde alla maar niet zoals hier elk hoofdstuk wel een paar. Ik kies er bewust voor om Nederlandstalige boeken te lezen als ik Engelse tekst wil lezen koop ik een Engels boek veel goedkoper.”
Over de citaten voorafgaand aan de hoofdstukken waren de lezers beter te spreken. KarenSteyaert vond de citaten héél leuk gevonden, maar met een kanttekening: “In het begin heb ik ze gelezen, maar na 1/3 boek niet meer. De citaten haalden mij zoooooooo uit het verhaal. Toen het boek uit was, ben ik van begin af aan de citaten beginnen lezen, en kon ik ze wel kaderen in het verhaal.” Wilnanda Hardeman vond ze in een woord verrassend: “Erg positief en heel goed gevonden. Het zorgt ervoor dat je aan de ene kant even een soort rustpunt krijgt tijdens het lezen. Je stopt even laat het citaat even op je inwerken of je bent erin gedachten even mee bezig en leest weer verder. Aan de andere kant is het een mooie extra aanvulling aan het verhaal.”
Het vertelperspectief vanuit ik-persoon Isa heeft zowel voor- als nadelen. CarineHeijmans: “Het voordeel van een ik-perspectief is dat je de ik-persoon (in dit geval Isa dus) heel goed leert kennen. Je kijkt naar de gebeurtenissen door haar bril en volgt dus ook haar ontwikkeling. Dat heeft meteen als nadeel dat alles (dus ook andere personen) maar van één kant worden belicht en je dus niet (of minder) de andere kant van het verhaal te lezen krijgt. En de andere personen minder goed leert kennen.” Natasha: “Door het ik-perspectief leef je meer mee met het personage en door de dagboekvorm lijkt het net alsof Isa alles aan jou verteld alsof je een vriendin bent.”
PERSONAGES
De lezers zijn van mening dat ze ik-persoon Isa goed hebben leren kennen en vinden dat ze gaandeweg het verhaal een enorme groei doormaakt. Mama1988: “Eerder was ze een jonge vrouw die heel erg twijfelde aan alles, op het einde kwam ze dan tot het besluit dat haar geluk voorop stond en begon dan stilaan knopen door te hakken (onder andere haar huis nieuw leven inblazen om met een nieuwe lijn te beginnen).” Joyce: “Zij gaat van onzeker persoon die niet het geluk in de liefde kan vinden tot een vrouw die weet wat ze wil. Kiest ze eerder voor mannen die haar misschien onbewust wel een minderwaardig gevoel geven, op het eind kiest ze voor zichzelf en leert ze eerst van zichzelf houden voor ze van een man kan houden.” ClnMs: “Isa heeft een hele ontwikkeling doorgemaakt, in het begin was ze bang en bedeesd. Maar door haar losses, lessons en blessing is ze dan uitgegroeid tot een sterke vrouw.”
Hartsvriendin Liddy, ex-vriend Xander, Isa’s vader en Isa’s ex-man worden genoemd als belangrijke personages omdat ze allemaal een rol spelen in de ontwikkeling die Isa doormaakt. Joyce: “Xander, omdat ze door hem eigenlijk ook in een neerwaartse spiraal terecht komt (naast de lockdown). Liddy, omdat dat echt een vriendin is die er voor haar is in moeilijke tijden.” Rcisca: Liddy voor mij op 1. Zij staat Isa echt bij met raad en daad. De ex van Isa omdat hij er mede voor gezorgd heeft dat Isa emotioneel zo in het leven staat als dat nu het geval is. Xander omdat een groot deel van het verhaal over hem gaat, over hoe Isa met hem omgaat en hoe ze met de breuk van hun relatie omgaat. Ook hierdoor krijgt Isa uiteindelijk weer meer vat op en vertrouwen in zichzelf.” Natasha: “Xander, want doordat hij haar gebruikt als gemakkelijke vrouw om op terug te vallen, ziet ze in dat ze hulp nodig heeft bij het verwerken van eerder verdriet. In het begin snapte ik dus niet zo goed waarom ze maanden zó verdrietig was over een relatie van hooguit 3 maanden tot ik ontdekte dat de pijn veel dieper zat. Uiteindelijk begon het allemaal bij haar vader, dus hij heeft voor mij ook een sleutelrol in dit boek. Daarnaast vind ik Liddy belangrijk, want elke vrouw heeft een uitlaatklep nodig in de vorm van een beste vriend(in).”
LUCHTIGE FEELGOOD OF MEER?
De lezers zijn bijna allemaal van mening dat het verhaal meer is dan alleen een luchtige feelgood. Alleen Erika Eggermont is van mening dat het verhaal geen diepgang heeft: “Het is inderdaad een luchtig verhaal. Het leest zo leuk en vlot. Je hoeft er ook niet bij na te denken.” Joyce is het hier niet mee eens: “Dit boek heeft meer lading dan je bij een feelgood zou verwachten. De zoektocht naar liefde is misschien wel een typisch feelgood onderwerp, maar vooral de zoektocht naar liefde in jezelf maakt het onderwerp wat zwaarder, waardoor ik de term feelgood er niet direct bij vind passen.” CarineHeijmans: “Het verhaal heeft veel meer diepgang en lagen dan je op basis van de luchtige titel en cover verwacht. Voor mij een positieve verrassing, omdat ik het door deze leesclub heb gelezen. Maar je mist hierdoor waarschijnlijk een groep potentiële lezers.”
Dat het boek als feelgood in de markt is gezet begrijpt Rcisca wel: “Voor mij hoeft een feelgood niet per se luchtig te zijn. Feelgood kan ook zeker diepgang hebben. Het belangrijkste voor mij daarin is dat je weet dat het goed eindigt.” Bookstamel op haar beurt begrijpt totaal niet dat het boek het stickertje feelgood heeft gekregen: “Het boek heeft sowieso veel meer dan een luchtige feelgood. En zelfs voor een feelgood met diepgang vind ik het nog steeds meer een roman. Bij een feelgood heb ik toch meer dat ‘en ze leefde nog lang en gelukkig’ idee en dit boek draaide vooral om zelfliefde. Ik had het boek persoonlijk echt totaal anders in de markt gezet.”
MEDEWERKING VAN WENDY DEVISCH
Wendy Devisch praat enthousiast mee in de leesclub en geeft waar nodig achtergrondinformatie over gemaakte keuzes in het schrijfproces. Haar inbreng wordt erg gewaardeerd door de lezers en weerhield hen er niet van hun eerlijke mening te geven.
WAARDERING
De leesclub is met een gemiddelde score van 3.5 sterren afgesloten.
Alleen Bookstamel had slechts 2** voor het boek over: “De schrijfstijl van Wendy is fijn maar dat wordt helaas in mijn ogen te niet gedaan door de Engelse termen en quotes. Ik kies een Nederlands boek omdat ik Nederlandstalig wil lezen (met mijn dyslexie gewoon makkelijker). Eens een keer een quote vind ik dan niet zo erg maar helaas was er hier elk hoofdstuk een en vloog er regelmatig een Engelse term om je oren.”
Zeven lezers waardeerden het boek met 3*** sterren. Lacuna1985: “Wendy heeft een fijne schrijfstijl en ondanks de toch wel Vlaamse woorden vlot te lezen.” Venna: “We volgen een mooie ‘reis’ die Isa maakt. Veel inzichten en wijsheden. Veel spreuken, allemaal in het Engels. Vele zullen zich deels of geheel kunnen herkennen in het geschetste verhaal. Zware boodschap met veel luchtigheid met grappige omschrijvingen.” Helma Koot: “Devisch heeft met Lovers en losers een prima debuut afgeleverd. Een feelgood vol diepgang waarin de hoofdpersoon een prachtige ontwikkeling doormaakt. Het uiteindelijke happy end is allesbehalve standaard maar volkomen passend bij Isa en de vrouw die ze aan het eind van boek is.” Karin Teirlynck: “Lovers en losers heeft mij aangenaam verrast.”
Vijf lezers beoordeelden het boek met 4****. CarineHeijmans: “Maar ik ben vooral aangenaam verrast door dit boek, dat heel prettig is geschreven (ik had het in twee dagen uit), een modern en voor velen herkenbaar verhaal brengt, je een kijkje geeft in de wereld van de dating-app en je tegelijk tot nadenken stemt. Een schrijfster om in de gaten te blijven houden!” ClnMs: “Isa gaat van bang en bedeesd naar een sterke vrouw, doorheen het verhaal. Hierdoor heeft het boek voor mij veel meer diepgang gekregen dan de cover deed uitschijnen.” Natasha: “Lovers en losers is meer dan een luchtige feelgood over het leed dat onlinedating heet. Het gaat ook over het doorbreken van vastgeroeste patronen, zelfliefde, zelfredzaamheid, eigenwaarde en de waarde van echte vriendschap. Het is met recht een feelgood al is dit happy-end anders dan anders.” Ciin_leest: “Ik vond het een mooi boek over de liefde en dat je soms eerst meer tot jezelf moet komen voordat je anderen kan liefhebben.”
Tenslotte gaven twee lezers de volle 5*****. KarenSteyaert: “Het boek leest als een trein. Ik heb het op één dag uitgelezen. Voor mij echt een feelgoodboek met heerlijke herkenbare gevoelens en situaties. Een boek dat je zeker eens moet lezen!” Wilnanda Hardeman: “Ik kan niet anders zeggen dan dat dit boek mij blij heeft verrast.”