×

Eindoordeel - Spannende, enigszins oppervlakkige, thriller

op 15 augustus 2016 door

OVER NARCOTIA

Narcotica is het tweede boek van Emelie Schepp, na haar debuut Memento, met Officier van Justitie Jana Berzelius in de hoofdrol. Dit keer wordt ze op de zaak gezet van een bolletjesslikster die dood in de trein wordt gevonden. Uit getuigenverklaringen blijkt dat de vrouw niet alleen reisde, maar van haar medepassagier ontbreekt elk spoor. En net als in Memento is Jana hier wederom persoonlijk bij betrokken. Het onderzoek wijst naar Danilo, haar jeugdvriend die al haar geheimen kent, en daardoor een groot gevaar voor haar vormt. Ze doet er dan ook alles aan om Danilo eerder te vinden dan de politie.

DE LEESCLUB

De leesclub telde in totaal 16 lezers, waarvan één lezer meedeed met een eigen exemplaar. Hoewel Narcotica als op zichzelf staand boek is te lezen, misten de lezers die het eerste deel niet gelezen hadden de nodige achtergrondinformatie over Jana. Dit werd toch wel als nadeel ervaren of zoals Tilak het onder woorden bracht: “Ik had vaak het gevoel of ik halverwege het verhaal “ingestapt was”. "

Vlotte schrijfstijl

Over de schrijfstijl zijn de lezers het eens: een lekker weglezend verhaal in een prettige schrijfstijl zonder moeilijk taalgebruik waarbij de korte hoofdstukken en pittige dialogen vaart aan het verhaal geven. Vooral JenniverElbert NL is, omdat ze veel in de trein leest, om praktische redenen blij met de korte hoofdstukken: “Het komt zelden voor dat ik midden in een hoofdstuk zit als ik moet uitstappen”. Door de korte hoofdstukken wordt ook de spanningsboog goed opgevoerd. Elk hoofdstuk eindigt met een los eindje, zodat je eigenlijk wil blijven doorlezen. Ook het veelvuldig wisselen van perspectief hield de spanning er goed in en zorgde ervoor dat er veel verschillende kanten van het verhaal belicht werden.

Karakters

Hoofdkarakter is en blijft Jana omdat het verhaal rond haar is opgebouwd. Toch maken alle nevenkarakters een ontwikkeling door in hun privéleven en krijgen ze steeds meer een gezicht. Al vindt Amanda het jammer dat dit voor Pia het minst opgaat: “Pia blijft aardig "hangen" in haar gedrag, achter de mannen aan, geen geld hebben, one night stands enz. Het was hierbij mooier geweest als zij in dit gedrag ook een groei zou doormaken, dit hoeft niet per se naar de positieve kant te zijn”.

Van de nevenkarakters wordt Henrik het meest gewaardeerd en sympathiek gevonden. “Hardwerkend, slim en een goeie vent”, aldus Leonie.

Opbouw van het verhaal en plot

Ook hierin zijn de lezers het over het algemeen met elkaar eens: goede opbouw, spannend en eindigend in een climax. “Je blijft meedenken en zit op het puntje van je stoel om uit te puzzelen hoe het allemaal in elkaar steekt”, vindt Silvia van Elzelingen. Brigitte Vens is het hier mee eens: “De opbouw is goed, stukje voor beetje wordt alles duidelijk en werkt ze naar een verassend en spannend einde. De schijfster zet de lezer soms op het verkeerde been”.

Wel wordt het jammer gevonden dat het verhaal van de bolletjesslikster uiteindelijk als plot van ondergeschikt lijkt te zijn en eerder als kapstok wordt gebruikt om het verhaal van Jana aan op te hangen. Katy Hurkmans: “Jammer, want het had een erg sterk nevenplot kunnen opleveren en daar had het verhaal alleen maar baat bij kunnen hebben. De gebeurtenissen rond Jana zelf vind ik wel goed opgezet en boeiend, ook het einde was degelijk”. Nathalie B onderschrijft deze mening: “Het verhaal draait heel veel rond Jana en haar verleden, wat wel interessant is maar voor mij niet altijd voldoende”.

EINDOORDEEL en WAARDERING

Terwijl de ene lezer het verhaal kwalificeerde als boeiend en intrigerend zoals Ann V.U. vond bijvoorbeeld Nathalie B. het “al bij al een vlot geschreven spannende maar wat oppervlakkige thriller”.

Amanda vond het een lekker boek om te lezen: “Niet super spannend of verrassend, maar vooral leuk om meer over Jana te lezen”.

Ook Jennifer Elbert blikt tevreden terug op de leesclub: "De ontwikkelingen volgen elkaar snel op en de spanning is goed merkbaar door de levensechte schrijfstijl van schrijfster Emelie Schepp. Een heerlijk boek om te lezen, levend van hoofdstuk naar hoofdstuk, van verhaallijn naar verhaallijn en moeilijk weg te leggen."

Van de 16 lezers beoordeelde de ene helft het boek met 3 sterren en de andere helft had er 4 sterren voor over. Hierdoor komt het eindoordeel van de leesclub neer op een gemiddelde van 3,5*.

In de onderstaande reacties hebben de lezers een kenmerkende quote uit hun recensie van Narcotica geplaatst en het aantal sterren dat zij het boek gaven.

Reacties op: Eindoordeel - Spannende, enigszins oppervlakkige, thriller