×

Eindverslag- De ogen van de draak

op 22 oktober 2017 door

Hoera, Stephen King werd in september 70 jaar! De Hebban Club voor SFF vierde dat door een leesclub  te organiseren rondom een van zijn werken. Na een poll met heel veel reacties van lezers kwam de De ogen van de draak uit de bus gerold als winnaar. Stephen King schreef dit “sprookje”voor zijn vriend Ben Straub en zijn dochter Naomi. Tien lezers kregen een gratis e-pub boek en er voegden zich nog 9 dames bij met eigen exemplaren, waarvan 2 in het Engels.

Waar gaat het over?

De zonen Peter en Thomas van de oude koning van Delain zijn elkaars rivalen. De bleke en naargeestige hoftovenaar Flagg (wellicht herkenbaar uit andere werken van King) neemt Thomas onder zijn hoede, maar niet uit onbaatzuchtigheid. Want Flagg wil de macht grijpen in Delain. En Thomas is een bruikbaar werktuig. Langzaam maar zeker wakkert de boosaardige tovenaar Thomas' wrok tegen zijn slimmere, knappere broer aan opdat hij de goedzak beter zal kunnen manipuleren nadat zijn duister plan is uitgevoerd...

De meeste deelnemers kenden Stephen King al, vooral van zijn horror en bovennatuurlijke thrillers. Voor hen was dit een andere kant van King. Enkele deelnemers hadden nog nooit iets gelezen en zij begonnen vers aan dit verhaal. De titel schepte her en der echter hoge verwachtingen. Zou het de belofte waar maken van een sprookje met draken? Joke, Evelien en Heleen van der Velde vinden de titel pakkend. Ingfz vindt de titel erg Stephen King klinken, maar ze vindt de Ogen van de draak maar weinig terugkomen in het verhaal. Lieke vindt hem ook wat misleidend, omdat je behoorlijk wat draak verwacht bij een titel als dit. Al gaandeweg leren we echter de ware betekenis kennen van de titel en uiteindelijk past hij wel. Op de vraag of andere titels er beter bij zouden passen, vonden een aantal lezeressen dit helemaal niet aan de orde. Er werden wel een paar alternatieven geopperd door de lezers zoals Flagg’s list, Een giftige vete, The Green King of Het geheim van Delain.

Het verhaal

Het verhaal leest en ademt als een sprookje en de thema’s in het verhaal bevestigen dat helemaal. Goed versus kwaad werd het meest genoemd, gevolgd door familiebanden/broederliefde, magie, misleiding, schuldgevoel en verraad. Elsa benoemt nog jaloezie en het vertrouwen in jezelf en Saskia heeft het over zwak versus sterk.

Voor De ogen van de draak maakt King gebruik van de alwetende verteller wat het sprookjesgevoel voor de lezers versterkt. Het was voor sommige lezers alsof hij ze persoonlijk voorlas. Rietje geeft aan dat de stijl haar doet terugdenken aan vroegere kinderboeken waarin ook regelmatig persoonlijk tegen de lezer gesproken werd met als doel zelf over het verdere verloop van het verhaal na te denken. Het gebruik van cliffhangers en hints geeft volgens de lezers vaart aan het verhaal en zorgt dat de nieuwsgierigheid wordt gewekt en men verder wilt lezen. INGFZ , vat dit mooi samen, zij geeft aan dat het verhaal goed is opgebouwd met een goede inleiding van de personages en daarna het eigenlijke verhaal, dat steeds spannender werd met een explosie aan actie aan het einde, om daarna in een soort van afbouw naar een einde te gaan, waarbij vertelt wordt hoe het (mogelijk) verder gaat met de personages.

Er zijn een paar dingen die eruit springen voor de lezers en die hebben te maken met de drie hoofdpersonages. De band en jaloezie vanuit Thomas naar Peter bijvoorbeeld. Ook het vernuft van Peter en hoe hij met de situatie omgaat. Demi moest daarbij terugdenken aan een ander boek van King The Shawshank Redemption. Peter spreekt de meeste lezers ook het meeste aan al vind niet iedereen dat hij ook daadwerkelijk een ontwikkeling doormaakt. Vanaf het begin een koning in de dop zegt Cindy. Ook het personages van Flagg die sommige al kenden was een opvallend element. Lieke vergelijkt hem met een Duiveltje op iemands schouder.

Evelien vindt dat King hier een donker sprookje heeft neergezet en herkende zijn stem direct in het boek, toch is het anders dan een heleboel andere boeken en verhalen van zijn hand. Het is, zoals een sprookje meestal is, wat afstandelijk. Lieke vindt het echt vintage-King, lekker spannend, uitgebreid en moeiteloos geschreven. Annemieke vond het erg toegankelijke schrijfstijl en Cindy vond het een “zachte”King. Alleen Katrien kon er met moeite door heen komen. “Het was te braaf, te kinderlijk, te veel herhaling en te weinig gebruik van komma’s”.

Vele denken bij Stephen King aan horror/thriller verhalen, maar daar valt De ogen van de draak niet onder. Het was voor vele een aangename verrassing dat het meer als een sprookje las. King-fan Demi is blij dat ze het gelezen heeft. Zij geeft aan dat het verhaal niet teleurstelde en dat ze verrast werd door de sprookjesachtige, toegankelijke sfeer. Lieke geeft aan dat het een duidelijke King is maar veel meer toegespitst op kinderen.

Quotes en sterren

Op Hebban krijgt De ogen van de draak 4 sterren gemiddeld. Deze leesclub sluit daar bijna bij aan met een gemiddelde beoordeling van 3,5 ster. Hieronder een greep uit de recensies.

Cindy: “ Voor mij is de kracht van King juist dat hij op verschillende manieren kan schrijven en hij je daardoor steeds weet te verassen.” 4 sterren

Evelien: "Ogen van de Draak is een sprookje, iets wat we niet zo gewend zijn van Stephen King. Hij plaatst zichzelf hier heel duidelijk in de rol van een verteller. In deze rol richt hij zich vaak direct tot de lezer en dat maakt dat je, als die lezer, helemaal in het verhaal getrokken wordt." 4 sterren

Katrien: "Ogen van de draak" is voor mij geen typische Stephen King en dat was voor mij lastig om lezen. Ik had een fantasyboek verwacht met echte King kenmerken, maar ik kwam terecht in een sprookje met een alwetende verteller. An sich niets mis mee, toch zijn er dingen waar ik me aan ergerde en dat zorgde er voor dat dit bijna mijn eerste SK zou worden waar ik in ging stoppen.” 2 sterren

Brigitte: “Het prachtig omschreven sprookje vertelt verhalen over diepe vriendschappen, die niet zomaar door een of andere leugen kan vernietigd worden, over loyaliteit, zowel onder familieleden als tussen werkgever en werknemer en ook over hoop, die je niet moet opgeven.” 4 sterren

Het enthousiasme waarmee jullie reageerden op deze leesclub vonden wij erg leuk. Hartstikke bedankt voor het meelezen en de mooie discussie die wij hebben gevoerd. Zouden jullie vaker leesclubs vanuit de Club van 10 voor Fantasy and Science Fiction willen zien?