Leesclubdiscussie [spoilers toegestaan]
Gedurende de Hebban Leesclub zijn wij benieuwd naar jouw mening over het boek. Om het boek inhoudelijk goed te kunnen bespreken, vind je hieronder een set leesclubvragen. We gaan de vragen een voor een samen bespreken, waarbij de leesclubcoördinator het tempo aangeeft. Elke vraag krijgt een eigen artikel.
Let op: Wil je antwoorden op iemand, klik dan op de grijze button 'Reageer' rechtsonder die opmerking. Gebruik de roze 'Plaats een nieuwe opmerking'-button helemaal onderaan alleen als je een losse opmerking wilt plaatsen.
LEESCLUBVRAGEN
1. Verwachtingen en cover (klik hier voor de link)
1.a Wat vinden jullie van de cover? Denk aan de afbeelding in combinatie met de titel.
1.b Is het een boek dat je opgepakt zou hebben in de boekhandel? Graag met toelichting.
1.c Wat zijn jullie verwachtingen van het boek nadat je de flaptekst hebt gelezen?
2. Titel (klik hier voor de link)
a. Vind je, nu het boek uit hebt, dat de titel past bij het verhaal? Licht toe waarom je dat vindt.
b. Stel dat je een andere titel zou moeten bedenken, voor welke titel zou je dan kiezen?
3. Opbouw (klik hier voor de link)
Het boek is een dagboekroman, opgebouwd in vijf delen: Lente, Zomer, Herfst, Winter en Het-Niet-Zo-Geheime-Dagboek. In de eerste vier delen lezen we uit het dagboek van Roos en Maddy en in het laatste deel is Oma Loes aan het woord. De delen, met uitzondering van het 5e deel, beginnen met een citaat van Maddy, Roos en oma Loes. Over het perspectief gaan we het in vraag 4 hebben.
a. Wat vond je van de opbouw in deze vijf delen? Graag met toelichting.
b. Er zit telkens enige tijd tussen het eind van een deel en het begin van het volgende deel. Hoe heb je dit ervaren? Vond je dat vervelend omdat je het gevoel had dat je stukjes uit hun leven miste of was je dit tijdens het lezen misschien helemaal niet opgevallen?
c. Wat vond je van de citaten waar elk deel mee begint? Hadden ze betekenis voor het deel dat volgde of was het eerder de gemoedstoestand waarin ze verkeerden? Graag met toelichting.
d. Pas in het laatste deel komt oma Loes aan het woord. Dit leest als een epiloog. Vond je dit een mooie afsluiting van het verhaal of had je graag nog meer willen weten over hoe het de personages verder zal vergaan?
4. Schrijfstijl en vertelperspectief (klik hier voor de link)
Het boek is geschreven door twee personen: Anya en Merel die in het echte leven moeder en dochter zijn. Het perspectief in het boek is ook vanuit moeder en dochter: Roos en Maddy.
a. Hoe zou je de schrijfstijl van de auteurs omschrijven? Denk daarbij ook aan woordgebruik en perspectief.
b. Het vertelperspectief wisselt tussen Roos en Maddy door de dagboekfragmenten. Vond je dat de schrijfstijl paste bij de twee verschillende personages? Kregen ze hierdoor hun eigen uitstraling en persoonlijkheid? Graag met toelichting.
c. Ook dat nog is een feelgoodroman. Vind je de schrijfstijl passen bij dit genre?
d. Anya heeft al diverse (prijswinnende) thrillers op haar naam staan. Voor Merel is dit haar debuut. Vind je dat ze er ondanks het verschil in schrijfervaring een bij elkaar passend geheel van hebben gemaakt waarin dit verschil niet opvalt? Graag met toelichting.
5. Personages (klik hier voor de link)
a. Roos en Maddy zijn als de ik-personen de hoofdpersonages. Vind je dat je ze door de dagboekfragmenten goed als personage hebt leren kennen? Graag met toelichting.
b. Vind je dat ze allebei als personage een ontwikkeling doormaken? Licht toe waarom je dat vindt.
c. Oma Loes is het belangrijkste bijpersonage. Ondanks dat ze zelf amper aan het woord komt, heb je het gevoel dat je haar goed hebt leren kennen door de ogen van Roos en Maddy? Graag met toelichting.
d. Er is nog een aantal andere belangrijke personages in het verhaal. Welke personages zijn volgens jou essentieel en waarom?
e. Omdat je de personages vanuit het perspectief van Roos en Maddy leert kennen, denk je dat je een betrouwbaar beeld van de personages hebt gekregen? Licht je antwoord toe.
6. Drie generaties vrouwen (klik hier voor de link)
Oma Loes, Roos en Maddy zijn drie generatie vrouwen. die alle drie staan voor problemen en uitdagingen waar ze binnen hun generatie tegen aan lopen.
a. Kan je de diverse problemen/uitdagingen benoemen waar de drie vrouwen binnen hun generatie tegenaan lopen?
b. Via hun dagboekvorm vertellen Roos en Maddy dezelfde gebeurtenis maar dan gezien vanuit hun eigen perspectief en vanuit hun eigen gevoel, waardoor naar voren komt dat ze elkaar niet begrijpen en over en weer aannames doen over de ander die niet kloppen. Zou dit te maken kunnen hebben met het generatieverschil of zou dit een andere oorzaak hebben?
Een voorbeeld:
Maddy: Waarom is mam eigenlijk zo’n theemuts? Het contrast met de rest van ons is opvallend. Mijn oma en mijn tante zijn beiden excentrieke types. Ze kleden zich apart, zijn mondig, feesten, blowen en genieten met volle teugen (whisky) van het leven. Mam niet. Zij is oersaai. Een middagje Postzegelmuseum is haar definitie van opwinding.
Ze is vast blij dat ik nu bij haar woon. Ach, die arme mam. Ze is eenzaam en het doet me ondanks alles goed dat ik haar gezelschap kan bieden. Dat geeft haar leven wat kleur (en maakt het mijne minder nutteloos).
Roos: Ik heb vanochtend een HEEL lange wandeling door het bos gemaakt. ALLEEN, want Madelief is zó aanwezig in mijn domein. Toen ze nog klein was, kon ik redelijk overweg met haar drukte. Maar sinds ik alleen woon, ben ik gehecht geraakt aan de stilte. Mijn gedachten kunnen dan zo lekker vrij fladderen.
c. Oma Loes heeft als voormalig Dolle Mina Roos een vrije opvoeding geven, Roos op haar beurt heeft Maddy veel beschermder opgevoed, waar Maddy zich op haar beurt weer tegen afzet. Het een lijkt het gevolg van het ander. Herken je hierin ook de verschillen in generatie en de tijd en historie waarin de drie vrouwen leven?
7. Oma’s wijsheden en Maddy’s lijstjes (klik hier voor de link)
a. Ondanks dat Oma Loes zelf vaak niet rechtstreeks aan het woord is, komen haar wijsheden, tips en adviezen door het hele boek naar voren. Ik vond ze persoonlijk vaak erg grappig en met een groot waargheidsgehalte.
Een voorbeeld:
‘Weet je, Roosje, jonge mensen vinden ons ouderen zielig. Ze vinden ons bestáán zielig. Maar ze weten nog niet dat je dagen juist meer diepte krijgen als het licht van de dood op je leven valt.’
Welke wijsheid van Oma Loes vond jij grappig of mooi en waarom?
b. Maddy grossiert in lijstjes, waarin vooral haar gemoedstoestand op dat moment tot uiting komt maar tegelijkertijd de humor niet ontbreekt.
Een voorbeeld:
Lijst met stomme dingen:
1. Ronald
2. Het zwarte gat dat nu mijn leven is
3. Dat mijn hand net niet in een Pringles-bus past
4. Mensen die hun ontbijt op Instagram posten
5. Als iets een ‘zoetje’, ‘zuurtje’ of ‘bittertje’ heeft
6. Ochtendadem
7. Dat koriander naar zeep smaakt (en niemand dit serieus neemt)
8. Klimaatverandering
9. En de idioten die dat ontkennen
10. Dat pap me niet belt
Wat vind je van deze lijstjes? Vind je het passen bij de ontwikkeling die Maddy doormaakt als ze op deze manier haar gevoelens samenvat? Kan je daar een voorbeeld van geven?
8. Thema's en motieven (klik hier voor de link)
a. Welke thema’s ben jij tegengekomen in het boek? Licht je keuze toe.
b. Een lastige! Naast thema’s of elementen van een verhaal zijn er ook motieven. Het belangrijkste criterium om een element een motief te noemen, is herhaling. Elementen waarvan het opvalt dat ze bij herhaling voorkomen kan veel meer zijn dan een thema dat door het hele boek heen is te vinden. Het kunnen kleuren of voorwerpen zijn die met regelmaat terugkeren. Heb je een of meerdere motieven kunnen vinden in het boek? Denk niet al te moeilijk, maar noem iets waarvan je al lezende dacht: hè, dat komt steeds terug in het verhaal.
9. Het boek in vijf woorden (klik hier voor de link)
a. Als je de essentie van het boek in slechts vijf woorden zou moeten beschrijven, welke woorden zou je dan kiezen?
b. Waarom kies je juist voor die vijf woorden?
10. Medewerking van Anya Niewierra en Merel Godelieve en wat je verder nog kwijt wil (klik hier voor de link)
Merel en Anya werken mee aan de leesclub door vragen van de lezers te beantwoorden.
a Hoe vind je het dat zij meewerken aan deze leesclub? Graag met korte toelichting waarom je dat vindt.
b. Beïnvloedt hun medewerking misschien je beoordeling van het boek? Vind je het een meerwaarde of weerhoud het je er misschien van om vrijuit te praten?
c. Ik heb mijn best gedaan om interessante vragen te bedenken, maar ik kan me voorstellen dat je misschien zelf een vraag hebt waarover je heel graag met je medeleesclublezers je gedachten wil laten gaan. Welke brandende vraag wil jij tot slot nog aan de medelezers stellen?
Volgende stap:
Schrijf je recensie van minimaal 150 woorden op de boekpagina van het leesclubboek en plaats een quote uit je recensie plus je sterrenwaardering in 'Schrijf je recensie'.