Vraag 4 | De rol van tijd en getallen
Getallen en tijd in Oorlog en oorlog
Er zit zoveel in deze roman dat we vast niet alles kunnen bespreken in deze leesclub. Hoe verder we in de discussie raken, hoe meer vragen ik formuleer. Ik zal daarom telkens een extra vraag stellen die ook van belang lijkt. Daarnaast lukt het me ook niet om de vragen goed gescheiden te houden omdat alles verband met elkaar lijkt te hebben. Ik twijfel zelfs welke volgorde ik aan zou moeten houden. In die zin ben ik een beetje jaloers op Korin, die alleen het manuscript hoefde te typen. Hij hoefde niets zelf te bedenken want het stond er al. Of denk ik te licht over zijn rol als schrijver? Hij probeerde de tekst toch ook te doorgronden en dat koste toch heel wat denkwerk en energie.
Bij vraag 4 gaan we het hebben over een deel van de symboliek waar de roman mee doorspekt lijkt. Ik zag namelijk heel veel cijfers, getallen, kalenderaanduidelingen en meer. Jullie ook?
Vraag 4 | wat is de rol van de tijd en getallen?
Vraag 4a.
Tijd: welke tijd is verstreken vanaf het moment op de brug bij de kinderen tot aan het moment dat 'het bord er moet komen" aan het einde van de roman? Wanneer wist je in welke periode het verhaal van Korin zich afspeelde? Welke concrete aanwijzingen had je daarvoor?
Let ook op vraag 4b.
Vraag 4b.
Nog meer tijd: Welke tijdsperiode bestrijkt de gehele roman waarbij je ook de data van het manuscript meeneemt? Welke periodes kun je hierbij onderscheiden?
Vraag 4c.
Wat is de rol van tijd maar ook van getallen in deze roman? Welke getallen, tijdsaanduiding, cijfermatigheden, kwam jij tegen in de roman en wat deed dit met jou? Heb je een idee dat je kunt verklaren waarom de auteur dit doet?
Vraag 4d. Extra
Wat was de rol van vaartuigen in dit boek? Welke vaartuigen kwam je tegen en waar stonden ze voor?
Als je zin en tijd hebt: welke vervoersmiddelen kwamen naar voren?