Vraag 9 | Van alles wat en wat van dat alles?
Tijdens de discussie in de afgelopen periode zijn er het en der nog wat vragen naar boven gekomen die nog niet helemaal zijn beantwoord. Zoals Nico al ergens aangaf, hoeft dit ook niet. Niet alles hoeft duidelijk of verhelderd te zijn voordat we de leesclub afsluiten en het boek dichtslaan. Dat is niet de insteek van de auteur, denken we. Toch zet ik nog enkele vragen bij elkaar en kunnen we gezamelijk nog bekijken of we dit kunnen verhelderen. Welke kunstingrepen hanteert de auteur om onze aandacht te vangen en om ons brein te laten pruttelen?
Vraag 9 | Van alles wat
Vraag 9a.
Tijdens de discussie vroeg iemand zicht af...
- wat de rol van de schoonmaakbeurt was, het ballet met de dweilen op het vliegveld. Waar ging dat over?
- wat er met de meubels gebeurde, werd ook het bed van Korin weggehaald?
- waarom de tolk wel af en toe bij zijn naam genoemd werd en de minnares en de stewardess niet?
- waardoor Korin een gat in zijn hand had gekregen ooit? Verwijst dat nog ergens naar?
We hoeven hier geen antwoord op te vinden maar er over speculeren kan leuk zijn.
Vraag 9b.
Welke elementen gebruikt de auteur om ons bij de les te houden, om ons te boeien, om de spanning van het lezen hoog te houden?