×

Eindoordeel - je recensie

op 10 oktober 2016 door

Hier volgt het eindoordeel van deze leesclub, samengevat door de coördinatorJouw input wordt verwerkt in het eindverslag. Heb jij alles gezegd wat je wilde zeggen in de discussie? Zorg dat je voor het einde alle leesclubvragen hebt beantwoord en je lezersrecensie van minimaal 150 woorden online hebt gezet op de boekpagina. Vind je het lastig een recensie te schrijven? Dan hebben we een aantal tips voor je.

Plaats hier een kenmerkende quote uit jouw recensie en vermeld daarbij het aantal sterren (* tot *****) dat je het boek gaf.

Beoordeel in je recensie het boek zoals het boek bedoeld is

Dit is een boek van een bepaald genre, dus zoek bij een thriller niet bijvoorbeeld de romantiek van een feelgoodroman of de zware content van een literaire roman (al kan dat er evengoed wel in zitten). Het kan heel goed zijn dat je ontdekt dat dit genre niets voor je is en dat je bijvoorbeeld liever chicklits of juist thrillers leest. Dan heb je een leuke uitdaging gehad en iets ontdekt over je voorkeuren. Het maakt een boek echter niet automatisch minder goed, dus probeer objectief naar het boek te kijken en zaken te ontdekken en te benoemen die goed of minder goed zijn aan het boek. Het gebeurt zo heel af en toe dat een boek een lage waardering krijgt van een lezer die andere genres gewend is, in een recensie met als toelichting 'Ik lees liever een romantisch boek' bij een thriller, of 'er zat helemaal geen spanning in' bij een chicklit, maar dat zegt natuurlijk meer over de leesvoorkeuren van de lezer dan over het boek zelf. Dit is het verschil tussen een leeservaring en een boekrecensie.

Wil je ook kwijt hoe je de leesclub hebt ervaren, wat je er leuk aan vond, wat je ontdekt hebt, dan kun je dat hier plaatsen. Liepen de meningen sterk uiteen, of was iedereen het wel met elkaar eens? Lees ook de recensies van de anderen eens, om te ontdekken wat hun eindconclusie was en hoe die afwijkt of overeenkomt met die van jou. Soms lopen de waarderingen enorm uiteen, van 1 tot 5 sterren. Soms vraag je je af of je hetzelfde boek hebt gelezen, maar vaak zul je ook heftig ja-knikkend het commentaar van je medelezers lezen.

Het verslag

In november en december boog de Hebban Feelgood leesclub met 15 enthousiaste lezers zich over het nieuwste new adult boek van Colleen Hoover, Oprecht. Met prachtige kunst, lieve personages en af en toe wat stomende scènes was dit een boek waar heel wat lovende en positieve reacties op kwamen in het café en discussie en ook mooie recensies werden geschreven. Hieronder lees je het verslag van de leesclub!

De kunst
In het boek speelt kunst een grote rol en er staan zelfs illustraties her en der in het boek. Er werd natuurlijk gediscussieerd over de afbeeldingen in het boek en de meningen waren verdeeld. Iedereen was het eens dat de kunst prachtig was, maar niet iedereen vond het een toevoeging. Zo zei Ariana: ‘Ik vond ze wel mooi maar ik heb niet het gevoel gekregen dat ze echt een verschil maakten voor het verhaal.’ Voor Yvonne zorgden de illustraties juist voor een extra dimensie! Interessant om te lezen dat elke lezer het anders ervaart!

Oprecht vs. Confess
Een de vragen die gesteld werd in de discussie is of de titel past bij het boek. Fun fact: de bekentissen in het boek zijn afkomstig van echte mensen die Hoover heeft verzameld. Past de titel bij het boek? Tessa: ‘Letterlijk betekent oprecht: Wie de waarheid spreekt en niet bedriegt. In principe komt deze titel niet overeen met het begin van het verhaal, want dan liegt Owen tegen Auburn. Auburn liegt niet maar houdt het even stil dat ze een zoon heeft. Naarmate het verhaal vordert, wordt Owen oprechter en begint hij de waarheid te vertellen dus ik vind de titel wel kloppen.’

Lore is het hier mee eens en vindt dat de Engelse titel beter past: ‘De titel past deels wel bij het verhaal, al wordt de titel door de vele geheimen die er heersen toch een beetje overschaduwd. Ik zou persoonlijk een andere titel gekozen hebben. De Engels titel vind ik persoonlijk veel beter passen. Iedereen heeft dingen op te biechten en doet dit op zijn tempo en manier.’

Ook Aniek vindt de Engelse titel beter bij het verhaal passen: ‘De Engelse titel vind ik zelf ook veel beter passen dan de Nederlandse titel, omdat Confess slaat op het kunst gedeelte uit het boek die natuurlijk het hele verhaal door terug komt. Maar oprecht zou ik koppelen aan de gevoelens van de hoofdpersonen.’

Een echte Colleen Hoover?
Ook over de schrijfstijl hadden de deelnemers verschillende meningen. Marloes vindt dat de schrijfstijl lijkt op de andere boeken van Colleen Hoover: ‘Het boek leest erg gemakkelijk weg en maakt dat het ook moeilijk weg te leggen is. Je wilt steeds nog 1 hoofdstuk lezen en voor je het weet heb je het boek uit. Dit ben ik wel van haar boeken gewend.’ Ook Marleen vindt de schrijfstijl van Hoover fijn: ‘Colleen Hoover is wel echt een van mijn favoriete schrijvers. Ze heeft net als in haar vorige boeken een sterk staaltje schrijfwerk verricht. Colleen weet in elk geval hoe ze een verhaal neer kan zetten die jou zelf ook had kunnen overkomen.’
Voor Inge was dit het eerste boek dat ze las van deze schrijfster, maar naar eigen zeggen ‘smaakt het naar meer’!

Bijna alle lezeressen waren erg enthousiast over het boek en het is dan ook niet raar dat de leesclub is geëindigd met een gemiddelde van meer dan 4 sterren voor het boek!

Laure heeft het boek 4 sterren gegeven: ‘Door de verrassende elementen in het boek, is het verhaal zeker niet voorspelbaar en blijft de spanning er tot het laatste moment in. Ik had een voorspelbaar liefdesverhaal verwacht, maar Colleen Hoover heeft me met de verrassende wendingen in het verhaal aangenaam verrast.’
Ook Marleen heeft het boek 4 sterren gegeven: ‘Na het lezen van deze prachtige en soms ietwat ongelukkige romance tussen twee intrigerende maar ook herkenbare hoofdpersonages is het lastig om weer terug in de realiteit te komen.’
Lore gaf het boek zelfs 5 sterren en zei erover: ‘Colleen Hoover heeft me weer weten mee te slepen met haar verhaal. Ik kon het boek niet wegleggen, de paar uur slaap die ik hierdoor miste nam ik er met veel plezier bij.’

De leesclub van Oprecht kun je zeker geslaagd noemen! Bedankt leuke deelnemers voor jullie gezellige en enthousiaste input!