Prima Facie van Suzie Miller
Prima Facie van Suzie Miller, vertaald door Mylène Delfos en Jet Zegers, is door de Hebban Crew gekozen tot het Hebban Boek van de Maand in november. Een indringend verhaal op het scherp van de snede, geheel vanuit de belevingswereld van de strafrechtadvocate die als slachtoffer moet strijden voor een eerlijke behandeling onder het recht waar ze altijd in heeft geloofd.
Hebban Boek van de Maand
Prima Facie
Suzie Miller, vertaald door Mylène Delfos en Jet Zegers
Dit is niet het leven – dit is de wet.
Tessa is een briljante en meedogenloze strafrechtadvocaat die gespecialiseerd is in zedendelicten. Ze wist te ontsnappen uit de arbeidersklasse en begeeft zich nu in de elitaire kringen van het rechtssysteem. Pleiten is voor haar een sport. Dankzij haar gevatte kruisverhoren weet ze steeds haar juridische gelijk te halen in de rechtbank en helpt ze verdachten van zedenfeiten uit de cel te houden door net genoeg twijfel te zaaien. Tot ze zich aan de andere kant van de balie bevindt ...
De rechtspraak waar ze zo hard in geloofde, laat Tessa in de steek wanneer ze zelf slachtoffer wordt en moeilijkheden ondervindt om 'haar' recht te laten spreken. Tessa moet erkennen dat de wet niet geschreven is voor slachtoffers en dat zij in deze zaak aan de andere kant van de getuigenbank staat.
Het panel over Prima Facie
In het Britse strafrecht gaat het er op een heel eigen manier aan toe en hoofdpersonage Tessa floreert in deze wereld. 'Ze houdt van het spel en gelooft oprecht in de objectiviteit van het recht. Ze verdedigt beklaagden en haar doel is te laten zien dat er hiaten in het verhaal van een getuige zitten, om gerede twijfel en vervolgens vrijspraak te behalen,' vertelt Anouk. 'Daar kan ze heel analytisch naar kijken en haar gevoel bij uitschakelen, daar is ze trots op.' Debbie vult aan:
'De advocaten in dit boek zijn niet de meest innemende mensen, ze zijn arrogant en vol van zichzelf. Tessa ook. Maar dat is goed, want dit is niet zo eenvoudig als goed versus slecht. Het is veel complexer dan dat, zoals alles in het echte leven altijd veel complexer is dan de plot in een thriller.'