×

op 05 september 2016 door

De leesclub verdiepte zich de afgelopen weken in Samen. Een literaire thriller geschreven door Anita Terpstra. Een spannend verhaal over een huwelijk met een ter dood veroordeelde en een zoektocht naar vier verdwenen vrouwen. In dit verslag lees je het eindoordeel van de leesclub over Samen.

Matt zit in death row van Kilby Correctional Facility; een zwaarbewaakte gevangenis in Atmore, Alabama. Hij is schuldig bevonden aan het ontvoeren van vijf vrouwen. Eén van de vrouwen wist te ontsnappen en op basis van haar getuigenis wordt hij ter dood veroordeeld. Matt blijft echter volhouden dat hij onschuldig is en de andere vrouwen zijn nooit gevonden. Mackenzie ziet hem in de gevangenis terwijl zij daar als vrijwilliger is van het Dog Rescue Program. Zij gelooft in zijn onschuld en trouwt met hem, ondanks dat iedereen tegen haar is. Mackenzie wil Matts onschuld bewijzen en ze gaat hem helpen om te ontsnappen.

Leesclub
Tijdens de leesclub werden er leeservaringen uitgewisseld. Het onderstaande is daarvan de samenvatting.

Sterke personages
De leesclubleden waren erg onder de indruk van Mackenzie. Vrijwel iedereen vroeg zich aan het begin van het verhaal af wat ze zich in haar hoofd haalt door met een moordenaar te trouwen. Moon: ‘Mackenzie intrigeert me mateloos. Wat bezielt haar in hemelsnaam om te trouwen met Matt?’ Sanhan deelt deze mening: ‘Mackenzie houdt me het meest vast. Waarom trouwen met iemand uit death row? Is ze echt zo naïef?’

Wat de lezers ook opviel is de enorme ontwikkeling die Mackenzie als hoofdpersoon doormaakt en hoe goed dit is beschreven in het verhaal. Flensje: ‘De personages – met name Mackenzie – ontwikkelen zich enorm goed. Mackenzie ontwikkelde zich van een naïef, hopeloos persoon tot een meedogenloze vrouw vol haat en strijdlust. Deze transformatie is geniaal gedaan en is sterk weergegeven.’

On-Nederlands
Toen in de leesclub het onderwerp schrijfstijl ter sprake kwam, noemde een aantal lezers de schrijfstijl van Terpstra on-Nederlands goed. Wat bedoelden ze daar precies mee? Flensje ligt dit toe: ‘Het betekent voor mij dat deze thriller me niet doet denken aan dat het geschreven is door een Nederlandse auteur. Ik lees heel veel thrillers en bij heel veel Nederlandse thrillers is het anders spannend en anders geschreven.’ Moon voegt hier aan toe: ‘De schrijfstijl van Anita doet me niet Nederlands aan, wellicht ook omdat het niet in Nederland afspeelt, maar ook omdat er geen typisch Nederlandse bewoordingen worden gebruikt. Ik vergelijk haar eerder met Mary Kubica of Joy Fielding.’

Goed, een on-Nederlandse schrijfstijl dus. Maar er waren nog meer elementen aan de schrijfstijl waar de lezers zeer positief over waren. Wendy: ‘De schrijfstijl is heel goed, het leest fijn weg. De stukken van Mackenzie lezen al lekker weg, maar door de afwisseling met Rosie en Vicky erbij, krijgt het verhaal wat extra’s. Meer spanning en de emoties worden in de stukken van Rosie en Vicky heel goed weergegeven.’ Gerard voegt hier aan toe: ‘De schrijfster hanteert een makkelijk te lezen schrijfstijl. Door de wisseling van de verschillende personages in het heden en verleden, wordt de spanningsboog hoog gehouden.’

Plottwist
De plottwist is toch wel wat de leesclubleden het meest bezig hield. Weinig hadden de bizarre gebeurtenissen tegen het einde van het verhaal zien aankomen en hadden er behoorlijk wat over te zeggen tijdens de discussie. Arry: ‘Over de plottwist was ik helemaal “flabergasted”. Ik moest er echt even van bijkomen. Hulde aan Anita wat betreft de opbouw van het verhaal en ook het plot vind ik geniaal uitgedacht.’ Willeke sluit zich bij alle positieve reacties aan: ‘Het verhaal is prachtig opgebouwd. Tot op het einde blijf je je afvragen hoe het verder gaat. Pas echt op het eind weet je alles en dat vind ik geweldig knap van de schrijfster.’ Danielle: ‘De opbouw is sterk, naarmate je dieper in het boek terecht komt, hoe spannender het wordt. De plotwending is subliem neergezet en drijft je uiteindelijk weer op een nieuw vlot verder naar het einde toe.’

Beoordeling
De leden van de leesclub van Samen zaten volledig op één lijn. Een geniale, spannende thriller met verbazingwekkende goede plotwendingen waardoor je dit boek niet snel zult vergeten. Knupke: ‘Veel aantekeningen heb ik niet gemaakt tijdens het lezen. Daar was het te spannend voor!’

Samen is gemiddeld met 4,5 sterren beoordeeld!

Agnes beoordeelt Samen met vijf sterren: ‘Ik heb genoten van dit boek. Ik vond het moeilijk om weg te leggen en als ik niet aan het lezen was, moest ik steeds aan het boek denken.’

Gerard beoordeelt het boek ook met vijf sterren: ‘Anita Terpstra schrijft heel beeldend, zo zeer dat je de angst van de ontvoerde vrouwen voelt en dit je soms kippenvel bezorgt. Je werd tijdens het lezen vaak op het verkeerde been gezet en dit zorgde voor vele spannende momenten.’

Ook Lien gaf het verhaal vijf sterren: ‘Ik had niet al te hoge verwachtingen, want hoe kan een Nederlandse schrijfster een ontsnapping uit een Amerikaanse zwaarbewaakte gevangenis realistisch vertellen? Nou, Anita Terpstra heeft dit fenomenaal goed gedaan! Super! Echt vijf sterren is er geen enkel teveel!’

n.b. In sommige quotes van leesclubleden heb ik een paar woorden moeten veranderen om de samenvatting spoilervrij te houden. Hierbij is niets aan de inhoud van de quote veranderd.