Meer dan 5,7 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

Eindverslag

op 20 mei 2017 door

Eindverslag

Met uitsluitend dames lazen en bespraken we de afgelopen weken Weg van jou van de Vlaamse N.I. Monteny. Monteny, pseudoniem van Nathalie le Blanc, werkt als journalist voor het weekblad Knack. Weg van jou is haar debuutroman en gaat over de volwassen liefdeslevens van de familie van Antwerpen. In dit verslag lees je het eindoordeel van de leesclub.

Over het boek

Terwijl alleenstaande moeder én eeuwige vrijgezel Helena op haar nichtjes past en een acute aanval van basorexie probeert te bedwingen, kust haar schoonzus Anouk op een bruiloft een man die niet de hare is. In een garderobekast. Patriarch en weduwnaar Bob rijgt ondertussen de internetdates aan elkaar en Helena's zoon Alex vraagt zich af of samenwonen met zijn vriendin Anna wel zo'n goed idee was. Een lente en een zomer lang raast een storm door de familie Van Antwerpen die de relatiekaarten stevig door elkaar schudt. En dan is er nog dat telefoontje van een televisiezender.

De leesclub

Tijdens de leesclub hebben we met elkaar de verschillende elementen van het boek besproken. Ook de schrijfster las met de discussie mee en beantwoorde vragen van de lezers. Hieronder lees je een samenvatting.

Romantiek en een dosis humor

De verwachtingen zijn van te voren hooggespannen. Na de voorpublicatie en de opvallende flappen van de omslag te hebben gelezen, wordt er vooral een romantisch boek met een flinke dosis humor verwacht. Maryam: "Het lezen van het fragment gaf me het idee van een heerlijke, hilarische zomerse Feelgood roman." Ada is enigszins bang dat het een chicklit zal zijn, maar gaat net als de andere dames vol enthousiasme aan de slag. Sommige van hen gingen zo snel, dat we al snel startten met een aantal opwarmvragen voordat de echte leesclubvragen aanbod kwamen.

Geen standaard feelgoodcover

Over de omslag is uitgebreid gesproken. Je krijgt nooit een tweede kans om een goede eerste indruk achter te laten en bij een boek krijg je die via de omslag. En die wordt wisselend ontvangen. Met zijn oranje cover en iets afwijkend formaat is hij zeker anders dan de meeste feelgood boeken en valt daarmee ook goed op. Toch vindt lang niet iedereen dat mooi. Dayenne: "De kleuren spreken mij minder aan (sorry niet mijn favoriete kleuren)". Wendy zou op basis van de cover het boek niet hebben vastgepakt en daarin is ze niet de enige. Toch zegt ze: "de cover op zich vind ik zeer jeugdig en fris en past wel bij het feelgood genre.".

Vlaams geen belemmering, maar zelfs een extra dimensie

Tijdens het lezen komt het Vlaamse taalgebruik van de uit België afkomstige N.I. Monteny aan de orde. Al snel vliegen de typisch Vlaamse uitdrukkingen ons om de oren, zoals "zetel", "bestekschuif", "doodgraag" en "Helena weet niet goed wat gezegd". Voor de Vlamingen in de leesclub voelt dit erg vertrouwd. Voor de Nederlandse lezeressen is het even wennen, maar daarna ook goed te volgen. Annemiek: "De Vlaamse uitdrukkingen vond ik juist leuk daardoor kreeg je meer beleving (inleving) van de plek waar het verhaal zich afspeelt."

Relaxlezen

Kenmerkend voor het feelgoodgenre is wellicht de makkelijke schrijfstijl. Iedereen binnen de leesclub vindt dat Monteny een heerlijke manier van schrijven heeft en dat het boek vlot wegleest. Renate: "Het boek was zo uit! Jammer eigenlijk dat het zo uit was." Wendy spreekt heel mooi van “relaxlezen”.

Veel unieke personages, maar geen moment verwarrend

Ondanks dat het boek een rustige opbouw heeft, gebeurt er heel veel binnen de familie. Alle familieleden hebben te maken met liefdesperikelen en maken een duidelijke ontwikkeling door. De vele personages heeft Monteny goed uitgewerkt, en ondanks de verschillende verhaallijnen die deze personages met zich meebrengen, is het geheel goed te volgen en haalt dit niet de vaart uit het verhaal. Volgens Dayenne zorgt het juist voor een fijne afwisseling. Binnen de leesclub heeft ieder lid een eigen favoriet. Het favoriete personages van Wil is het hoofd van de familie van Antwerpen, Bob, de vader van Helena en Cas: "Wat heeft die man een levenswijsheid. En wat praat hij open eerlijk. Maar eigenlijk houd ik van alle karakters, ze zijn zo levensecht neergezet." Meerdere van ons hadden graag meer over hem gelezen.

Familierelaties belangrijk thema

In een roman draait alles om de liefde en relaties. Dat zijn dan ook de belangrijkste thema's die in Weg van jou aan de orde komen. Toch gaat het volgens Joke niet alleen om relationele liefdes, maar ook de familierelaties zijn in dit boek belangrijk en dat wordt door meerdere lezers beaamt. Yvonne: "En dat dan alles zich afspeelt in één familie en hoe ieder met elkaar om gaat, vind ik echt heerlijk om te lezen, veel families zouden daaraan een voorbeeld kunnen nemen. Luister naar elkaar en laat elkaar in hun eigen waarde."

Realistische verhalen

Of het boek je ook raakt is nog even de vraag. Laura is niet echt geraakt door het boek, maar dat verwacht ze ook niet bij dit genre: "Dit is voor mij een genre waarbij ik gewoon lekker ontspannen en vlot een boek wil lezen zonder dat het me emotioneel erg raakt." Yvonne zegt geen tranen met tuiten te hebben gehuild, maar ook niet te kunnen stoppen met lezen. Ingrid is wél door het boek geraakt, omdat het boek realistische verhalen beschreef van keuzes die je in je leven moet maken.

Zomerse feelgood

Voor velen in de leesclub is Weg van jou een boek om bij weg te dromen en als een speer doorheen te lezen. Een echte zomerse feelgood. Sorbotrol is enthousiast: "Het leest lekker relaxt, er zit humor in, het is luchtig, ondanks de heftige onderwerpen en ook nog eens herkenbaar." Mloez vindt het boek prima te lezen, maar vond dat herkenbare wat te veel van het goede. “Hierdoor werd het wat te gewoontjes en soms zelfs voorspelbaar. Het gaat over onderwerpen die iedereen mee zou kunnen maken.” Maar dat is juist wat N.I. Monteny heeft doen inspireren: “Ik wou graag een boek schrijven over fijne vrouwen en wat er in hun leven gebeurt. Het soort vrouwen waar je met plezier eens een hele middag mee op een zonnig terras zit.. Eens ik dat wist, kan zowat alles wat er gebeurt me inspireren. Iets wat vrienden of collega's vertellen, wat me zelf overkomt, wat ik lees of zie, en zelfs een afgeluisterd gesprekje aan de kassa van de Albert Heyn.” Autobiografisch is het boek niet. Monteny heeft geen man en kinderen, maar ondanks dat de personages verzonnen zijn, lijken ze wel wat op haar of op situaties die ze heeft meegemaakt: “Het verhaal speelt zich af in de stad waar ik woon, ik ben ook al op vakantie geweest in Como en er heeft ooit een klein hongerig hondje in mijn net gekochte boterkoeken gebeten. En mijn vrienden lachen wel eens dat alles wat ze vertellen kan gebruikt worden. Dus in die zin is het wel autobiografisch.”

Weg van jou is een heerlijk zomers boek om lekker bij weg te dromen. Het leest vlot weg en is niet enkel zeemzoet, maar humoristisch, luchtig, realistisch en eindigt met een goed gevoel. Een echt boek om mee op vakantie te nemen. Soms is het wat te voorspelbaar en is het tempo van de gebeurtenissen misschien wat laag, maar desondanks zijn de verwachtingen grotendeels uitgekomen.

Met Weg van jou heeft N.I. Monteny een heerlijk feelgood debuut neergezet. Monteny heeft ons laten weten dat ze momenteel werkt aan een boek in de zelfde stijl als Weg van jou. Deze eerste kennismaking met Monteny doet verlangen naar meer. Met gemiddeld 4 sterren is Weg van jou een echte aanrader.